کلیسای جامع تثلیت تفلیس، نماد احیای دینی و ملی گرجستان

به گزارش مجله استخدام جدید، گرجستان کشوری آسیای، اروپایی با سواحلی زیبا و آب و هوایِ بی نظیری که داره، هم اکنون به یکی از مقاصد گردشگری ایرانی ها تبدیل شده. این روزها گردشگری مذهبی یکی از پرطرفدارترین نوع سیر و سفر در دنیاست. پیروان ادیان دینی برای بازدید و زیارت بزرگان دیدنی خود به گوشه و کنار دنیا سفر میکنن و این تنها مختصِ مکه و مدینه نیست و حتی کلیساها در دنیا گردشگران زیادی رو هر ساله به خود جذب میکنن. یکی از کلیساهای محبوب و دوست داشتنی دنیا، کلیسا تثلیث است که مهم ترین قطب مذهبی گرجستانه. کلیساهای کوچک و بزرگ تفلیس به یکی از جاذبه های گردشگریِ پرطرفدار تبدیل شده، قدمت این کلیساها از یک دهه تا چند صد سال متفاوته. اما در میان آنها کلیساهایی وجود داره که باتوجه به عمر کوتاهشون اما از زیباترین های این شهر محسوب میشن. کلیسای سامبا(کلیسا تثلیت) در بخش قدیمی شهر تفلیس و بر روی تپه الیا در منطقه اولاباری واقع شده، سامبا در زبان گرجی به معنی تثلیت (در مسیحیت به معنایِ پدر، پسر، روح القدس) می باشد و هم اکنون از جاذبه های گردشگری گرجستان، دیدنی های گرجستان و از زیباترین کلیساهای ارتدوکس دنیا به شمار میاد که معماری منحصر به فردش خیره کنندست. پس با خبرنگاران برای بازدید از کلیسای جامع تثلیت تفلیس، نماد احیای دینی و ملی گرجستان همراه باشین...

کلیسای جامع تثلیت تفلیس، نماد احیای دینی و ملی گرجستان

تاریخچه ساخت کلیسای جامع تثلیت

ایده ساخت کلیسا تثلیت به سال 1989 به مناسبت دوهزارمین سال تولد حضرت مسیح برمیگرده. اسقف اعظم و نمایندگان گرجستان برای بزرگداشت مذهب ارتدوکس و عیسی مسیح یک رقابت بین المللی رو برای ساخت کلیسا اعلام کردن و در نهایت به وسیله چند تجار و شهروندان گرجستان ساخته شد و هم اکنون یکی از پرطرفدار ترین جاذبه های گردشگری گرجستان، دیدنی های گرجستان و از زیباترین کلیساهای ارتدوکس دنیا به شمار میاد و به نوعی نماد اصلی شهر تفلیس نیز می باشه. بنای این کلیسا در بین سال های 19995 تا 2004 میلادی تکمیل شده و ظرفیتی 15 هزار نفری رو داراست. ارتفاع این کلیسا 97 متره و به عنوان بزرگترین کلیسای ارتدوکس و سومین کلیسای مرتفع در دنیا شناخته شده.

معماری بنای کلیسا تثلیت

معماری بی نظیر و منحصر به فرد کلیسای جامع تثلیت به دست هنرمندی به نام آرچیل میندیاشولی طراحی و به سبک های سنتی معماری مذهبی گرجی در دوران های مختلفی از تاریخ ساخته شده و بعلاوه الهام گرفتن از معماری بیزانسی نیز در آن فراموش نشده. این کلیسا یک گنبد مخروطی شکل از جنس طلا داره که بر روی 8 ستون استواره و از پایین گنبد تا نوک صلیبی که بر روی آن قرار داره 7/5 متر ارتفاع داره. این کلیسای بزرگ از 9 کلیسای کوچک دیگر تشکیل شده و علاوه بر این 5 کلیسای کوچکتر دیگر نیز در طبقات زیرین این بنا واقع شده. این بنای بزرگ شامل بخش های مختلفی از جمله: بنای اصلی، صومعه، برج ناقوس، اقامتگاه، آموزشگاه علوم دینی، فرهنگستان الهیات، گارگاه های آموزشی، استراحتگاه و... می باشد که از زیباترین کلیساهای ارتدوکس دنیا، جاذبه های گردشگری گرجستان و دیدنی های گرجستان محسوب میشه که مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته.

دسترسی و موقعیت

اگر قصد سفر به تفلیس رو دارین، روزانه از فرودگاه های کلارک (Clark) و پامپانگا (Pampanga) برای تفلیس پرواز داره که می تونید به راحتی به تفلیس بروین و برای رفتن به کلیسای جامع تثلیت برترین راهکار استفاده از وسیله نقلیه عمومی و استفاده از مترو می باشد که نزدیکترین ایستگاه مترو اولاباری (Avlabari) به این کلیسای زیبا می باشد. البته استفاده از تورهای گرجستان برترین سفر ممکن رو برای گردشگران به ارمغان میاره و بنابر روزها و شب هایی که اقامت دارین قیمت ها متفاوته.

منبع: همگردی
انتشار: 15 دی 1401 بروزرسانی: 15 دی 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2233

به "کلیسای جامع تثلیت تفلیس، نماد احیای دینی و ملی گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای جامع تثلیت تفلیس، نماد احیای دینی و ملی گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید