کمردرد و درد های اسکلتی، شایع ترین بیماری دوران سالمندی

به گزارش مجله استخدام جدید، کمردرد شایع ترین بیماری دوران سالمندی است که دلیل های متعددی دارد و با بالا رفتن سن، تغییراتی در استخوان و عضلات روی می دهد.

کمردرد و درد های اسکلتی، شایع ترین بیماری دوران سالمندی

به گزارش خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از شیراز، لیلا قهرمانی، مدیرگروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز اظهار کرد: کمردرد شایع ترین بیماری دوران سالمندی است و دلیل های متعددی دارد، با بالا رفتن سن تغییراتی در استخوان و عضلات روی می دهد و شکل بدن خمیده و شکم به سمت جلو برجسته، گودی کمر بیشتر و همه این موارد باعث کمردرد می گردد.

او ادامه داد: علائم کمردرد به صورت درد و خشکی در پایین کمر هنگام صبح و عصر بروز و خواب فرد را مختل می نماید.

مدیرگروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز اضافه نمود: گرفتگی عضلانی، شکستگی و صدمات ناشی از آن از شایع ترین دلایل کمردرد در سالمندان است.

او ادامه داد: همین طور حرکت های ناگهانی دست و پا، روش نادرست بلند کردن اجسام سنگین از زمین، ایستادن و نشستن طولانی مدت، استفاده زیاد از رایانه، کشیدگی گردن به جلو و رانندگی طولانی مدت باعث کمردرد می گردد.

قهرمانی توضیح داد: بعلاوه مسائل ساختاری مثل سیاتیک، پوکی استخوان، آرتروز و تنگی نخاع در بانوان سالمند دیده می گردد که منجر به کمردرد می گردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

او گفت: کمردرد در سالمندان اگر بخاطر آسیب های محیطی باشد، اغلب خود به خود انجام می گردد، اما در مواردی که کمردرد به قدری شدید باشد که با استراحت بهتر نگردد، باید به پزشک مراجعه کرد.

مدیرگروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز اضافه نمود: علائم جانبی در پی کمردرد شدید، می تواند شامل تب، کاهش وزن شدید، بی اختیاری ادرار و مدفوع، بیدار شدن از خواب هنگام درد و بی حسی اطراف زانو باشد که در صورت یکی از علائم باید به پزشک مراجعه کرد.

او با بیان اینکه برای پیشگیری از کمردرد باید تا حد امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید، ادامه داد: گردن و کمر را صاف نگه داشته و با خم کردن زانو و مفصل ران در نزدیکی شی مورد نظر بنشینید و به آرامی جسم را از زمین بردارید.

قهرمانی با بیان اینکه ورزش و نرمش کنید تا بدن انعطاف پذیر باشد، اضافه نمود: خواب کافی داشته باشید و از بالش مناسب بهره ببرید.

پوشیدن کفش مناسب

مدیرگروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز با بیان اینکه بهتر است به جای روی زمین، روی جایگاه بنشینید، گفت: در صورت نشستن به جایی تکیه دهید و به مدت طولانی ننشینید و هر 20 دقیقه یک بار بلند شوید و راه بروید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1883

به "کمردرد و درد های اسکلتی، شایع ترین بیماری دوران سالمندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمردرد و درد های اسکلتی، شایع ترین بیماری دوران سالمندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید