آ سه آن بجای آمریکا دومین شریک تجاری چین شد

به گزارش مجله استخدام جدید، درپی کاهش حجم مبادلات تجاری چین و آمریکا، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ سه آن به دومین شریک بزرگ تجاری چین تبدیل شد.

آ سه آن بجای آمریکا دومین شریک تجاری چین شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

اداره کل گمرک چین روز پنجشنبه در گزارش آماری خود آورده است ارزش مبادلات تجاری میان این اتحادیه و چین در نیمه اول سال 2019 میلادی 10.5 درصد رشد نموده و به دو هزار میلیارد یوان (هر دلار معادل 7. 6‬ یوان) رسیده است که این رقم معادل 13.5 درصد کل ارزش تجارت خارجی چین است با این حساب آ سه آن به دومین شریک تجاری بزرگ چین تبدیل شده و این صندلی را از آمریکا گرفته است.

آسه آن مجموعه ای از 10 کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که برای توسعه مالی، برقراری ثبات سیاسی کشورهای عضو انجمن و ثبات منطقه کوشش می نمایند این انجمن در سال 1967 توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند آسه آن علاوه بر رشد سیاسی و مالی، بر پیشرفت های اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی-فرهنگی بین کشورهای عضو و معین راهبردهایی برای حل مسائل منطقه نیز تأکید دارد.

مناقشه تجاری بزرگی که میان چین و آمریکا در جریان است و از یک سال قبل به این طرف عرصه های مالی، تجاری و صنعتی میان دو کشور را فرا گرفته باعث شده است تا آمریکا دیگر یک شریک بزرگ تجاری برای چین نباشد.

ارزش مبادلات تجاری چین و آمریکا در شش ماه اول امسال میلادی به یک هزار و 800 میلیارد یوان رسید که معادل 12 درصد از کل تجارت خارجی چین است و در مقایسه با دوره مشابه سال 2018 میلادی 9 درصد کاهش نشان می دهد.

آمار گمرک چین نشان می دهد که صادرات این کشور به آمریکا در ماه ژوئن (خرداد-تیر) امسال 8 درصد و واردات چین از آمریکا نیز 31 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال میلادی 2018 کاهش یافته است.

چین از پیشرفت در روابط تجاری با آسیای جنوب شرقی ابراز خرسندی نموده و آن را نمادی از حمایت طرفین از نظام چند جانبه تجاری و مخالفت با یکجانبه گرایی تجاری آمریکا دانسته است.

از سوی دیگر پیش بینی می گردد با توجه به اجرای طرح های مرتبط با راه ابریشم نوین چین در آینده، آ سه آن سهم بیشتری از تجارت خارجی چین را در اختیار بگیرد و بتدریج رتبه آمریکا در میان کشورهای بزرگ طرف تجاری چین کاهش خواهد یافت.

منبع: انتخاب
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 521

به "آ سه آن بجای آمریکا دومین شریک تجاری چین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آ سه آن بجای آمریکا دومین شریک تجاری چین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید