ابهاماتی که همچنان ادامه دارد؛ اساسنامه سازمان لیگ فوتبال کجاست؟

به گزارش مجله استخدام جدید، در فضای مه آلود امروز فوتبال ایران، یک سؤال مهم مطرح می گردد؛ اینکه اساسنامه سازمان لیگ که باید نقش روشنایی راه را ایفا نماید، دقیقاً کجاست؟

ابهاماتی که همچنان ادامه دارد؛ اساسنامه سازمان لیگ فوتبال کجاست؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرنگاران، با وجود اینکه سال هاست فوتبال ایران عنوان حرفه ای را یدک می کشد اما هنوز در خیلی از موارد تکلیفش با خودش مشخص نیست. هر روز چالش، دعوا و بحثی نو بر سر منافع باشگاه ها، سازمان لیگ یا فدراسیون به راه می افتد و در نهایت همه مسائل با یک علامت سؤال، به همراه علامت تعجبی که به آن سنجاق شده، همراه می گردد. این روز ها فوتبال در ایران با یک سردرگمی بزرگ در فضایی غیر شفاف روبه رو است و کماکان چالش بر سر مسائل ابتدایی به میدانی برای جنگ رودررو در خارج از مستطیل سبز تبدیل می گردد.

سازمان لیگ به عنوان متولی برگزاری مسابقات لیگ برتر هنوز در ابتدایی ترین مسائل مشکل دارد. به طور مثال تبلیغات محیطی؛ این موضوع در همه جای جهان منبعی مطمئن برای عایدیزایی در فوتبال به شمار میرود. این فرایند طبق قاعده و قانون از پیش مشخص شده در صنعتِ فوتبال، اجرا می گردد اما در ایران این موضوع پیش پا افتاده به یک مشکل بزرگ و حل نشدنی تبدیل شده است. سال ها تبلیغات محیطی در خفا صورت می گرفته و مشخص نبود فرایند واگذاری این امتیاز به شرکت ها و توزیع عایدی ها به چه شکل اجرا شده است.

سال جاری اما موضوع با موضوع باشگاه استقلال سر باز کرد. با همه حواشی و درگیری هایی که بود، بالاخره در اجرای تبلیغات محیطی تغییراتی صورت گرفت و این امتیاز به استقلال و پرسپولیس برای بازی های خانگی شان واگذار شد. این در حالی است که مشخص نشد این تغییرات طبق کدام قانون اجرا شده؛ اگر کار سازمان لیگ سال جاری در واگذاری امتیاز به دو باشگاه درست و قانونی بوده، پس سال های پیش رویه ای اشتباه و خلاف مقررات اجرا شده و اگر سال های گذشته فرایند صحیح بوده، بنابراین باید گفت سال جاری با تغییر رویه ناهنجاری اتفاق افتاده، چرا که در فاصله فصل بیستم تا بیست و یکم، هیچ تغییری در آیین نامه های مرتبط صورت نگرفته است.

به غیر از تبلیغات محیطی، سازمان لیگ مشخصاً در خیلی از مسائل دیگر یا منفعل یا پرحاشیه و ناتوان عمل نموده است. همه این مسائل را در کنار ماهیت مدیریتی سازمان لیگ بگذارید. هنوز بر سر مالکیت این سازمان در ثبت شرکت ها بحث اساسی است و مشخص نیست رفت و آمد ها در ساختمان شیخ بهایی طبق چه روالی صورت می گیرد. مشخص نیست عمر مسئولیت هر فرد در کمیته ها و سطوح مختلف و هیئت رئیسه چه مدت است و طبق چه سازوکاری باید تغییرات صورت بگیرد.

همه این مسائل در حالی است که اهالی فوتبال برای حل مسائل روز و البته اجرای درست و قانونی همه تصمیمات باید به اساسنامه استناد نمایند. اساسنامه مهمترین رکن شرکت هاست و در همه تصمیمات باید طبق آن عمل کرد. اساسنامه روابط شرکا با یکدیگر و حدود اختیارات مجامع عمومی و هیئت مدیره را مشخص و تکلیف سود و زیان شرکت و مدت انحلال آن را تعیین می نماید اما آیا کسی به اساسنامه سازمان لیگ به راحتی دسترسی دارد؟ اصلاً اساسنامه سازمان لیگ کجاست؟!

مرسوم است که فدراسیون ها و سازمان های مختلف ورزشی، یک نسخه از اساسنامه را روی خروجی سایت رسمی شان منتشر می نمایند. این رویه در سایت فدراسیون فوتبال هم اجرا شده و دسترسی به اساسنامه این فدراسیون از این کانال به راحتی مهیاست. این موضوع در سایت های رسمی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز دیده می گردد ولی در سایت رسمی سازمان لیگ رعایت نشده است. در سر برگی از این سایت، آئین نامه های مختلف جای گذاری شده ولی خبری از مرجع اصلی که همان اساسنامه است، نیست.

موضوع عجیب تر اینکه طبق آنالیز های خبرنگار خبرنگاران، خیلی از اهالی فوتبال، باشگاه ها، رسانه ها و حتی مدیران قبلی و فعلی سازمان لیگ و فدراسیون به اساسنامه سازمان لیگ دسترسی ندارند و دست شان از این مرجع مهم کوتاه است.

گفته می گردد اساسنامه سازمان لیگ 27 بندی است و از همان سال ابتدایی تاسیس این سازمان، تا به امروز به روزرسانی نشده است. این موضوع به کنار اما سؤال اینجاست که چرا همین اساسنامه عهد قجر هم در اختیار عموم و متولیان باشگاه ها قرار ندارد تا راه و روش برای همه روشن باشد و طبق قاعده و قانون تصمیمات اتخاذ گردد؟ شاید عده ای سعی دارند اساسنامه سازمان لیگ را مخفی نگه دارند تا در فضایی که شفاف نیست به تخلف و تصمیمات شخصی و سلیقه ای شان ادامه دهند. مسئله مشخص اما این است که اعضای مجمع و سهامداران اصلی سازمان لیگ، باشگاه ها هستند و باید در فرایند اداره این سازمان پرحاشیه نقش بیشتری ایفا نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1981

به "ابهاماتی که همچنان ادامه دارد؛ اساسنامه سازمان لیگ فوتبال کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهاماتی که همچنان ادامه دارد؛ اساسنامه سازمان لیگ فوتبال کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید