اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه

به گزارش مجله استخدام جدید، خبرنگاران/آذربایجان شرقی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه، اطلاع داد.

اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

احمد حمزه زاده روز پنجشنبه با اشاره به صندلی ویژه شهرستان مراغه در حوزه میراث فرهنگی کشور، اظهار کرد: مراغه به عنوان پایتخت دوره ایلخانی همیشه مورد توجه و حراست از مواریث تاریخی آن در اولویت این اداره کل قرار گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه کلیسای هوانس شهرستان ویژه مراغه یکی از مهم ترین بناهای تاریخی متعلق به دوره ایلخانی است، گفت: این کلیسای تاریخی متعلق به قرن پنجم میلادی است و حفاظت و حراست آن طی سال های اخیر به صورت مداوم در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

به گزارش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه عملیات پایانی حفاظتی و بازسازیی کلیسای هوانس مراغه از سال 97 شروع شده و در حال حاضر با پیشرفت 80 درصدی همراه است، اظهار کرد: از جمله اقداماتی که از سال 97 در این کلیسا صورت گرفته می توان به پی بندی و استحکام بخشی دیوارها، تعویض ستون و سرستون ها، بازسازی نما و اندود کاه گل نمای بیرونی، سبک سازی پشت بام، اصلاح شیروانی و تعویض بخش های فرسوده اشاره نمود.

حمزه زاده به توضیح اقدامات بازسازیی صورت گرفته در ساختمان مدرسه تاریخی در مجاورت کلیسا هوانس پرداخت و گفت: همچنین در راستای حفاظت از این بنای تاریخی نیز، اقداماتی نظیر سبک سازی پشت بام، بازسازی و بازسازی بخش های تخریب شده، اجرای دیوار و سقف شیروانی، نازک کاری و آماده سازی بخش اداری میراث فرهنگی شهرستان در این بنا، صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در ادامه به اهم اقدامات صورت گرفته طی سال 98 نیز اشاره نمود و اضافه کرد: در تداوم عملیات حفاظتی و بازسازیی کلیسای تاریخی هوانس مراغه طی سال گذشته، عملیات اجرایی بازسازی ساختمان کشیش با اقداماتی نظیر خاک برداری و پی گردی بنا، طراحی و اصلاح نقشه، اجرای اسکلت آجری بنا در دوطبقه شروع شده است.

حمزه زاده در سرانجام با اشاره به اینکه اقدامات بازسازیی و بازسازی در محوطه این بنای تاریخی نیز صورت گرفته است، گفت: طی این عملیات اقدامات محوطه سازی شامل اجرای دیوارهای پیرامون، اجرای حوض، کف سازی بیش از 60 درصدی محوطه و بازسازی و احیا ساختمان نگهبانی صورت گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1247

به "اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمام فاز دوم عملیات حفاظت و بازسازی کلیسای تاریخی هوانس مراغه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید