این بیماری ها را مردان می گیرند

به گزارش مجله استخدام جدید، خبرنگاران: مردان به دلایل مختلف از جمله خطرهای محیطی، عادات غلط و موانع فرهنگی بیش از زنان در معرض بیماری های شدید هستند.

این بیماری ها را مردان می گیرند

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، اهمیت سلامت مردان در بسیاری کشور ها با هدف افزایش آگاهی از مسائل پیشگیری از سلامتی و تشویق به تشخیص زودهنگام و درمان بیماری در مردان و پسران، مشخص شده است.

اطلاع رسانی و بررسی هزینه برای آموزش مردان به منظور آگاهی در خصوص انتخاب سبک وشیوه زندگی سالم، انجام ویزیت ها و معاینات منظم به وسیله پزشک، آموزش سکته های مغزی، انواع سرطان (بیضه، پروستات، پوست، ریه، گوارش و...)، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و نقرس و سایر مواردی از این قبیل از اهداف فعالیت های هفته سلامت است.

مردان نسبت به زنان در معرض فاکتور های خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیاد و استرس شغلی در آن ها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه می نمایند و به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.

قابل تشخیص بودن بیماری پروستات در مراحل ابتدایی

قهرمان پوری، سرطان شناس رباره بیماری پروستات که یکی از مسائل شایع در مردان است، اظهار کرد: سرطان پروستات در مردان، اغلب در مراحل ابتدایی به وسیله معاینه بالینی (معاینه به وسیله رکتوم) و آزمایش غربالگری خون (PSA) قابل تشخیص است؛ بنابراین به تمام مردان بالای 50 سال یا با سنین کمتر از 50 سال که سابقه وراثتی مثبت دارند، غربالگری به یاری معاینه و آزمایش خون PSA توصیه می گردد.

او اضافه نمود: آزمایش خون PSA (Prostate specific antigen) حتی در مراحل بدون علامت هم می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان پروستات یاری کند. در مواردی که سطح سرمی آن بالای 4 نانوگرم در میلی لیتر باشد، احتیاج به بررسی های بعدی از جمله بیوپسی از پروستات افزایش می یابد؛ بعلاوه سطح بالای PSA در خون در آزمایش پایه اولیه احتمال توسعه تومور را بالاتر می برد.

پوری ادامه داد: افزایش زیاد سطح PSA در سرم احتمال بدخیم بودن را بالاتر می برد. در موارد خوش خیمی مانند عفونت و التهاب پروستات، بزرگی خوش خیم پروستات، لمس و فشار به پروستات مانند دوچرخه سواری و موتور سواری و نهایتا بیوپسی پروستات هم سطح سرمی PSA را بالا می برد؛ بنابراین بالا بودن سطح سرمی هورمون PSA به تنهایی دال بر سرطان بدخیم پروستات نخواهد بود و بررسی تکمیلی بیشتری احتیاج دارد.

او اعلام کرد: مقدار بقا برای بیماران مبتلا به سرطان پروستاتی که پیشرفت نکرده بسیار بالاتر از سرطان پیشتاز یافته است، حتی بیماران در مراحل ابتدایی درمان قطعی پیدا می نمایند.

این پزشک متخصص ادامه داد: علائم شایع در این بیماران شامل مشکل در ادرار کردن مانند کاهش نیروی ادرار، تکرر، سوزش و درد حین ادرار کردن، ایجاد احساس اضطراب است. در موارد پیشرفته حتی وجود خون در ادرار، اختلال نغوط یا اختلال کلیه ممکن است رخ دهد.

او اضافه نمود: در موارد نادرتر وجود خون در مایع منی بعلاوه احساس درد ناحیه کمر و لگن یا ناحیه تناسلی، کاهش وزن، خستگی مزمن و آنمی بی اختیاری ادرار هم رخ می دهد. برای مشخص نوع درمان باید به یک سری نکات از جمله سن بیمار، سایر مسائل پزشکی و راهکارهای قبلی دقت کرد و نهایتا درمان سرطان پروستات را آغاز کرد. درمان آن بسته به نوع سرطان و پیشرفت بیماری دارد که شامل درمان های هفتگانه استاندارد جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و براکی تراپی، بیولوژیک تراپی، بیسفوسفانات ها می گردد .

پوری درباره عوامل خطرساز این نوع بیماری گفت: عوامل خطر بروز سرطان شامل سابقه خانوادگی، سن بالا، چاقی و سیاه پوست بودن است. تشخیص ابتدایی و قطعی سرطان علاوه بر توضیح حال و معاینه فیزیکی و تست خونی PSA، به وسیله بیوپسی به وسیله رکتال و سونوگرافی یا ام آر آی به وسیله رکتال تایید می گردد. برای تشخیص مقدار توسعه تومور و نوع درمان ممکن است از بررسی های تشخیصی مکمل مانند اسکن استخوان، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام ار آی، اسکن PET لازم باشد.

دیابتی ها از بررسی دوره ای کلیه ها غافل نشوند

فرزانه فتوحی، متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی درباره عفونت های ادراری در مردان اظهار کرد: هر فردی ممکن است فردی در کودکی دچار اختلال در عملکرد کلیه ها شده باشد اما این ممکن است این عارضه در بزرگسالی علائم بیشتری از خود نشان خواهد داد. باید به محض مشاهده هر علامت مشکوکی در سیستم ادراری مثل قطع و وصل شدن، تنگی مجاری، انحراف راستا و یا شب ادراری در بچه ها به پزشک مراجعه کند.

این متخصص نفرولوژی درباره بیمارانی که ویروس کرونا دارند و یا مشکوک به ابتلا هستند و تحت دیالیز هم قرار می گیرند، گفت: به این بیماران برای حفظ سلامت خود و سایر بیماران تحت دیالیز، در بخش های ایزوله و یا در ساعاتی متفاوت از سایر بیماران خدمات ارائه می گردد.

او گفت: بیماران مبتلا به بیماری فشار خون و قند باید از بررسی دوره ای شرایط کلیه ها غافل نشوند، بعلاوه افرادی که کلیه سنگ ساز و یا مبتلا به پروستات دارند هم باید تحت نظر پزشک متخصص باشند تا کارکرد کلیه ها به علت ابتلا به این بیماری ها دچار اختلال نگردد.

فتوحی در سرانجام توضیح داد: در برخی موارد بیماری های مربوط به اختلال در فرایند کارکرد کلیه ها بدون علامت و یا کم علامت است. افرادی که دارای سابقه خانوادگی نارسایی کلیوی هستند، باید از 20 سالگی آزمایشات دوره ای همچون فشار خون، دیابت و بررسی کارکرد کلیه ها را برای دو بار در سال انجام دهند. تمام آقایان باید از سنین پایین تر به موقع برای چکاپ پیش پزشک مراجعه نمایند تا از ظهور بیماری های ناگهانی، جلوگیری نمایند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1761

به "این بیماری ها را مردان می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این بیماری ها را مردان می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید