تاریخچه و نقشه جامع شهر آمل در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله استخدام جدید، نقشه جامع شهر آمل را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر آمل در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران, آمُل(به مازندرانی: آمِل) یک شهر در استان مازندران و مرکز شهرستان آمل است. آمل یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران، قطب صنعت و صادرات و فرهنگ استان مازندران،پایتخت برنج ایران، یکی از قدیمی ترین مراکز یک جانشینی دنیا،از شهرهای مهم ترابری، کشاورزی، گردشگری، معدنی و صنعتی ایران و از مهم ترین شهرهای مرتبط به علم در تاریخ معروف به شهر تاریخ و فلسفه است.پیشینه شهر آمل به زمان آماردها بر می گردد و در تاریخ نوشتاری نیز، مانند شاهنامه آمل از مراکز مهم اتفاقات بوده است.آمل در زمان زیاریان، علویان پایتخت ایران و در زمان اشکانیان یکی از مراکز ایران بود و در زمان افریدون تا زمان بهرام گور نیز آمل تختگاه و پایتخت ربع مسکون است.این شهر به دو منطقه شهری تقسیم می گردد. آمل یکی از پرجمعیت ترین شهرهای استان مازندران است.

شهری که به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران، قطب صنعت و قطب فرهنگی استان مازندران، پایتخت برنج ایران، یکی از قدیمی ترین مراکز یکجانشینی، از شهرهای مهم ترابری، کشاورزی، گردشگری و صنعتی ایران و از مهمترین شهرهای مرتبط به علم در تاریخ است.

پیشینه این شهر به زمان آماردها بر می گردد و در تاریخ نوشتاری نیز مانند شاهنامه از مراکز مهم اتفاقات بوده است. آمل در زمان زیاریان، علویان پایتخت ایران و در زمان اشکانیان یکی از مراکز ایران بوده است.

این شهر به بام ایران، شهر عرفا و فیلسوفان، شهر هزار سنگر و اولین شهر علویان معروف است. واژه آمل، حرف آ در زبان ایرانیان قدیم کاربرد ضد داشته و مُل به معنی مرگ و آمل ترکیبی از ضد مرگ مانند امرداد و مرداد است. آمل به معنی بی مرگ است یعنی تو را مرگ مباد. هفت شهر، آمرداد، آموی و آمله نیز دیگر نام های آمل در طول تاریخ بوده است.

بام ایران اشاره به دماوند است که در بخش لاریجان شهرستان آمل واقع شده است. همچنین آملی به عنوان دروازه ورود شمال ایران نیز شناخته می گردد. بر روی سکه های ساسانی، نام شهرهایی که سکه در آن جا زده شده با علامت اختصاری تعیین شده است، اِم علامت شهر آمل بوده است.

در طول تاریخ به خصوص در دهه اخیر کاوش های زیادی بر روی تپه ها و منطقه های مختلف از جمله تپه قلعه کش و روستای بلیران انجام شده است. همچنین کاوش های جدیدی در شهر قدیم آمل در سال 1394 در حال اجرا دریافت است در این کاوش ها به دست آمده است که آمل اولین کانون ذوب آهن ایران بوده است. در اولین کاوش ها آثاری همچون پیکره حیوانی، ابزار سنگی، ظروف خاکستری و همین طور یک تدفین انسانی، ظرف خاکستری و یک دستبند نقره ای از دوران و عصر برنز، مس سنگی و آهن به دست آمد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 936

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر آمل در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر آمل در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید