جیمز وب پیروز به ثبت تصاویر فروسرخ سیاره مشتری شد

به گزارش مجله استخدام جدید، عکس های فاش شده از فرایند راه اندازی تلسکوپ جیمز وب نشان می دهد که این رصدخانه فضایی در ثبت تصاویر اجرام منظومه شمسی هم به خوبی عمل می نماید.

جیمز وب پیروز به ثبت تصاویر فروسرخ سیاره مشتری شد

روزهای گذشته ناسا نخستین تصاویر علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کرد اما هنوز تعدادی عکس منتشر نشده هم وجود دارد که دارای اطلاعات علمی زیادی هستند.

دو مورد از این تصاویر که هنگام آزمایش ابزارهای جیمز وب و در فاز راه اندازی ثبت شده اند، مشتری و حلقه های آن و بعلاوه سه قمر آن یعنی اروپا (Europa)، تبه (Thebe) و متیس Metis را نشان می دهند.

بعلاوه سایه اروپا در تصویر سمت چپ، درست کنار لکه سرخ بزرگ و معروف سیاره دیده می گردد. این تصاویر به وسیله دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) جیمز وب تهیه شده اند و با استفاده از دو فیلتر متفاوت، طول موج های جداگانه ای از طیف الکترومغناطیس را نشان می دهند.

ثبت این تصاویر، بخشی از آزمایش اطمینان از عملکرد جیمز وب در زمینه ردیابی اجرام سریع در حال حرکت در منظومه شمسی بود. برای این کار، تلسکوپ از 9 هدف عکاسی کرد و مشتری کندترین حرکت را در میان آن ها داشت و یکی از تماشایی ترین آن ها بود.

این آزمایش بعلاوه نشان داد که می توان از تلسکوپ وب برای عکاسی از جزئیاتی مانند قمرها و حلقه های اطراف سیاره ای به روشنایی مشتری استفاده کرد.

ناسا در گزارش راه اندازی تلسکوپ اعلام نمود: انتظار می رفت که رصد یک سیاره درخشان و قمرها و حلقه های آن به علت نور پراکنده شده که ممکن است بر ابزار علمی اثر بگذارد، چالش برانگیز باشد. علاوه بر اینکه حسگر راهنمایی دقیق هم باید ستاره های راهنما را در نزدیکی سیاره درخشان ردیابی کند.

اما جیمز وب از این چالش سربلند بیرون آمد و به گفته ناسا این رصدها انتظارات را تأیید کرد و نشان داد تا زمانی که مشتری حداقل 140 اینچ از حسگر راهنمایی دقیق فاصله داشته باشد، ردیابی ستاره راهنما به خوبی و مطابق با مدل سازی پیش از پرتاب عمل می نماید.

این موفقیت ها به این معنی است که جیمز وب در ردیابی چیزهایی مانند اجرام نزدیک به زمین و دنباله دارها کاربردی خواهد بود. به طور کلی، طبق گزارش راه اندازی، این رصدخانه فضایی حتی بهتر از حد انتظار عمل می نماید.

ناسا اضافه نمود: نتیجه کلیدی شش ماه راه اندازی این است که جیمز وب کاملا قادر به دستیابی به اکتشافاتی است که برای آن ساخته شده است. این تلسکوپ فضایی برای ایجاد پیشرفت های اساسی در درک ما از شکل گیری و تکامل کهکشان ها، ستاره ها و منظومه های سیاره ای پیش بینی شده است و اکنون با اطمینان می دانیم که چنین خواهد شد.

بنابراین باید منتظر عکس های شگفت انگیز بیشتری در هفته ها و ماه های آینده باشیم!

عکس ها: سیاره مشتری از نگاه جیمز وب

Credit: NASA/ESA/CSA/STScI

منبع: Science Alert

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مرداد 1401 بروزرسانی: 4 مرداد 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2148

به "جیمز وب پیروز به ثبت تصاویر فروسرخ سیاره مشتری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیمز وب پیروز به ثبت تصاویر فروسرخ سیاره مشتری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید