حذف 4 صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی نمی گذارد

به گزارش مجله استخدام جدید، در ابتدای این هفته نمایندگان مجلس پس از کش و قوس های شش ماهه به دولت اجازه دادند در دوره گذار حداکثر سه ساله، حذف چهار صفر از پول ملی را در دستور کار قرار دهد و با حذف چهار صفر از پول ملی، واحد پول ملی را از ریال به تومان تبدیل کند. بایزید مردوخی، تحلیلگر اقتصادی، در این باره گفت: صحبت از ایجاد تغییر و تحول در شرایط اقتصادی، پس از حذف چهار صفر از پول ملی، پایه و اساس منطقی ندارد. البته تصمیم به اجرا گذاشتن طرح حذف چهار صفر از پول ملی بسیار لازم است و باید زودتر از اینها انجام می گرفت.

حذف 4 صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی نمی گذارد

او تاکید کرد: البته تغییر اسکناس هزینه های زیاد و کار طاقت فرسایی می طلبد، چون برای این کار به خارج کردن اسکناس ها از خزانه ها نیاز داریم و همچنین سیستم منظمی باید برقرار شود تا اسکناس هایی که پیش مردم است هم جمع شده و پول های جدید به آنها داده شود. بنابراین انجام این برنامه ها ماموریتی ساده نیست و دشواری های خاص خودش را دارد.

مردوخی همچنین توصیح داد: این روزها به کرات صحبت هایی از تاثیر این طرح بر تورم، گرانی، کسب و کار و حتی اشتغال شنیده می شود که باید اذعان داشت حذف چهار صفر هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی نمی گذارد، فقط کاری فنی است و برای این انجام می گیرد که همه مردم بتوانند پول ها را بشناسند؛ مثلاً اگر من الان از شما که روزنامه نگار هستید بپرسم، هزار میلیون میلیارد چقدر می شود، حتماً از پاسخ دادن عاجز می مانید. اما با حذف چهار صفر حتی آدم های کم سواد هم می توانند پول و رقم های مختلف را بشناسند.

این استاد اقتصاد دانشگاه تاکید کرد: برخی هم می گویند، حذف چهار صفر باعث می شود مردمی که قرار است در ماه هزار تومان کرایه خانه بدهند، به لحاظ روانی شرایط بهتری خواهند داشت. این حرف هم به نظر من غلط است، چون کارگری که امروز مثلاً سه میلیون تومان حقوق می گیرد از این پس سه هزار تومان دریافتی خواهد داشت و به همین دلیل کرایه خانه سه هزار تومانی باز هم برایش زیاد خواهد بود.

بایزید مردوخی در خاتمه سخنانش گفت: حذف چهار صفر از پول ملی تصمیم خوبی است که دست اندرکاران اقتصادی گرفته اند، اما از آنها توقع می رود در شرایطی که کرونا مردم گرفتار را دچار فشارهای معیشتی بیشتری کرده است به تصمیمی زودبازده برسند تا بلکه بار سنگین گرانی و بیکاری تا حدودی از دوش جامعه برداشته شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1040

به "حذف 4 صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی نمی گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف 4 صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر شرایط اقتصادی نمی گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید