حمله تند کیهان به حراج تهران

به گزارش مجله استخدام جدید، روزنامه کیهان در مطلبی با عنوان حراج تهران با وجود عدم شفافیت همچنان برپاست؛ درباره حراج تهران اینگونه نوشت: حراج تهران با وجود عدم شفافیت همچنان برپاست. پانزدهمین دوره حراج تهران با عنوان حراج هنر مدرن ایران عصر جمعه 24 دی برگزار شد. گران ترین اثر در این حراجی، به قیمت 6.14 میلیارد تومان به خالق آثار پوچگرایانه رسید! باز هم جابه جایی مبالغ هنگفت و چکش خوردن آثار با قیمت های نجومی در حراج تهران موجب حیرت شد. در دورهمی موسوم به حراج تهران، طی سال های اخیر، آن قدر مبالغ غیرمنطقی رد و بدل شده است که چهره ای مرموز و مشکوک از این حراج به وجود آمده است!

حمله تند کیهان به حراج تهران

در دور قبلی حراج تهران که مرداد امسال برگزار گشت، بیش از 42 میلیارد تومان رد و بدل شد، اما این حراجی در دوره نوش رکورد فروش را شکست و بیش از 158 میلیارد تومان در آن جابه جا شد. البته شاید برای مولتی میلیاردر هایی که احتمالا با اهدافی غیرفرهنگی بخشی از ثروت خود را به این حراجی می آورند چنین ارقامی چندان هم چشمگیر نباشد، اما قطعا انتشار اخبار حراجی تهران، برای مردم زیر خط فقر، موجب یأس و سرخوردگی می شود و چهره ای منفور و مشمئزکننده از هنر و هنرمند را در اذهان آن ها به وجود می آورد. به ویژه این که شائبه هایی مبنی بر حضور صاحبان پول های مشکوک با هدف پولشویی در این مراسم وجود دارد. ضمن این که باز هم جهت گیری اصلی حراجی تهران به نفع جریان های آلوده و تخریب گر سیاسی و شبه هنری بود تا باز هم ثابت شود پول های مشکوک در خدمت نفوذ فرهنگی هستند.

دو دوره قبل یعنی در دوره سیزدهم حراجی تهران، گران ترین اثر به هنرمندی بازمانده از دوران طاغوت که دچار رسوایی اخلاقی شده بود رسید. در دوره پانزدهم نیز بالاترین قیمت فروش برای مجسمه نو خالق هیچ با عنوان شاعر نشسته رسید! پرویز تناولی از چهره های مطلوب رژیم ستمشاهی بود که در این حراجی مطلوب صاحبان پول های مشکوک واقع شد و اثری از او به فروش 6.14 میلیارد تومان رسید! اتفاقات حراجی تهران، ازجمله اعلام فروش میلیاردی چند اثر که ارزش هنری آن ها بعضا محل تردید است، چندی قبل سوژه یک سریال تلویزیونی شده بود. در یکی از قسمت های سریال پلاک 13 شبکه سه سیما، با پیدا شدن یک تابلوی نقاشی از سهراب سپهری پای کاراکتری به طعنه ای به یکی از گالری داران مشهور تهران به ماجرا باز می شود و اقدام به برگزاری یک حراجی می کند. در بخشی از این قسمت همچنین یکی از کاراکتر ها در حال ساخت اثری با نگارش کلمه پوچ است که طعنه ای است به برنده مبلغ ناقابل 6.14 میلیارد تومانی پانزدهمین حراجی تهران.

منبع: فرارو
انتشار: 4 فروردین 1401 بروزرسانی: 4 فروردین 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2045

به "حمله تند کیهان به حراج تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله تند کیهان به حراج تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید