در سفر به گچساران از کجا تماشا کنیم؟

به گزارش مجله استخدام جدید، گچساران، شهری است تاریخی با دیدنی های طبیعی و آثار باستانی ارزشمند که در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. در سفر به این شهر، همراه خبرنگاران باشید.

در سفر به گچساران از کجا تماشا کنیم؟

گچساران، شهری است در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد که با طبیعت بکر و فوق العاده، تماشای های تاریخی و جاذبه های دنیاگردی ارزشمند، بسیاری از دنیاگردان و دنیاگرد های سراسر ایران و دنیا را در ایام مختلفی از سال، به ویژه روزهای نوروز، میزبان است. گنبد ملغان یا گنبد ملجان، نام هایی است کهن که در متون تاریخی، به شهر گچساران که مادر هاکی ایران لقب گرفته است، اشاره دارد.

بعلاوه این شهر، بزرگ ترین میدان نفتی ایران و سومین میدان نفتی دنیا شناخته شده است. دوگنبدان نام امروزی گچساران (گچساران تازه)، است که تا پیش از سال 1306 هجری شمسی، بدون سکنه بود. اما با توجه به فعالیت های نفتی که در گچساران قدیم (گچ کوراوعلی)، انجام می شد، مسئولان وقت در سال های 1328 تا 1330، تصمیم به تخریب و تخلیه شهر گچساران قدیم و انتقال واحدهای کارمندی و کارگری به شهر دوگنبدان امروزی گرفته و همین امر سبب شد تا این شهر با رونق قابل توجهی روبه رو گردد. با توجه به کاوش های اجرا شده در بخش های شرقی و غربی دوگنبدان، آثاری از دو گنبد کهن مشاهده و همین امر سبب شد تا این شهر به دو گنبدان معروفیت یابد.

1. چهارطاقی خیرآباد

  • آدرس: گچساران، جاده بهبهان دهدشت، منطقه خیرآباد علیا

یکی از جاذبه های دنیاگردی تاریخی در شهرستان گچساران، بنایی است تاریخی که در فاصله 50 کیلومتری از این شهرستان قرار گرفته و به نظر می رسد که دارای قدمتی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است. این بنای کهن که به نام چهارطاقی خیرآباد معروفیت یافته است، بهره مند از معماری اصیل و کاملا ایرانی است که می توان آن را نمادی از سیاست، مذهب و نوع حکومت دوران خویش در نظر گرفت. اثری کهن که در روستای ده ناصر استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و همانند سندی ارزشمند، از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین است.

2. منطقه حفاظت شده کوه خامین

  • آدرس: 30 کیلومتری شمال شرق دوگنبدان، مرکز شهرستان گچساران

قطعا یکی از زیباترین و محبوب ترین جاهای تماشای گچساران، منطقه حفاظت شده کوه خامین است که در فاصله 30 کیلومتری از ضلع شرقی شهرستان دو گنبدان در گچساران، قرار گرفته است. وسعت این منطقه سرسبز، بالغ بر 25 هزار و 671 هکتار است که با پوشش گیاهی و جنگلی مانند بلوط، ارژن، کیکم، گون، زالزالک، کلخنگ و انجیر وحشی، چشم انداز ای ناب و تحسین برانگیز را برای تماشا و طبیعت گردی ایجاد نموده است. بعلاوه این منطقه زیستگاه جانوران مختلفی همانند بز، پازن، قوچ، میش، کبک، خرگوش، جغد، شاهین و نیز حیات وحش بعضی از گونه های جانوری مانند پلنگ، خوک وحشی، سمور وحشی و گرگ است. این ناحیه از استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1378 با هدف حمایت از حیواناتی همانند پلنگ، بز، پازن، قوچ، میش و کبک دری به عنوان منطقه تحت حفاظت، به فعالیت خود ادامه داده است.

3. روستای مارین

  • آدرس: شهرستان گچساران، 36 کیلومتری شمال شهر گچساران، روستای مارین (مشاهده در نقشه)

روستاها از منطقه ها زیبای کشور با تماشای های طبیعی چشم نواز و تماشایی هستند که در بین بسیاری از دنیاگردان و عاشقان سفرهای سبز و پاک، محبوب هستند. اگر علاقه مند به طبیعت گردی، دوستدار هوای پاک و هوادار سرسبزی و منطقه های با چشم اندازهای منحصربه فرد هستید، روستای مارین، یکی از این مکان های فوق العاده با طبیعتی سرسبز و مناظری بی نظیر است که در 36 کیلومتری از شمال گچساران قرار گرفته است. از ویژگی های جالب و مطلوب این روستا، اتصال آن از دو سمت شمال و جنوب غربی به دو کوه ولی گنج و کوه کاردی است. بعلاوه قرار گیری آن در میان دره ای که اطراف آن را ارتفاعات بلند احاطه نموده است، در کنار تاریخی بودن آن، خود از دلایل زیبایی و محبوبیت روستا در بین طبیعت گردان و مسافران است.

4. پل خیری و محمد خان

  • آدرس: 50 کیلومتری شمال غرب گچساران

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی در شهرستان گچساران، سازه ای است کهن و تاریخی که باستان شناسان قدمت آن را متعلق به دوره حکومت ساسانیان، تخمین زده اند. پل خیری و محمدخان نام این اثر ملی است که در مجاورت راه موصلاتی به دهدشت و در 50 کیلومتری شمال غرب گچساران قرار گرفته است.

به نظر می رسد که این پل بزرگ، اثری است برجای مانده از دوران اسلامی که بر رودخانه خیرآباد و احتمالا بعد از تخریب پل در دوران ساسانی، با طولی برابر با 130 متر و متشکل از 7 دهانه که بخش زیادی از آن در بخش غربی رودخانه و در خاک خوزستان قرار گرفته است، احداث شده است.

5. روستای دیل

یکی از روستاهای تاریخی و جاهای تماشای استان کهگیلویه و بویراحمد، روستای تاریخی دیل است که با ارتفاعی بالغ بر 850 متر از سطح دریا، دارای آب و هوایی بسیار دوست داشتنی و مطبوع در فصل بهار، و معتدل و بارانی در زمستان است. همین امر سبب شده است که این دو فصل، برترین زمان برای حضور دنیاگردان و مسافران به این سرزمین در نظر گرفته گردد. گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن، از جمله آثار تاریخی و جاذبه های دنیاگردی این روستای زیبا و سرسبز است که دنیاگردان و دنیاگرد ها برای مشاهده آن ها به این روستا سفر می نمایند.

6. آرامگاه حکیمه خاتون (س)

  • آدرس: گچساران، روستای بی بی حکیمه (مشاهده در نقشه)

یکی از جاذبه های محبوب مذهبی در شهرستان گچساران، بارگاهی است مطهر که به آرامگاه بی بی حکیمه خاتون (س) معروفیت یافته است. این بارگاه ملکوتی، در بین مردم از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است و سالانه میزبان جمع زیادی از علاقه مندان به خاندان اهل بیت (ع) است. به گونه ای که جمع زیادی از سراسر کشور و کشورهای همسایه برای زیارت این مکان مقدس، به گچساران سفر می نمایند.

به نظر می رسد که بی بی حکیمه خاتون (س)، دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر تنی حضرت شاه چراغ (ع) است. جالب است بدانید که شکل گنبد آرامگاه بی بی حکیمه خاتون، به علت قرارگیری آن در دل کوه، نوعی خاص و ویژه طراحی و ساخته شده و همین امر، باعث شده است که این مکان مذهبی، در بین دیگر اماکن مذهبی ایران، منحصربه فرد جلوه کند.

7. آبشار گنج بنار

  • آدرس: هفت کیلومتری شمال گچساران (مشاهده در نقشه)

از دیگر زیبایی های طبیعی در شهرستان گچساران، آبشار گنج بنار است که در 30 کیلومتری از این شهرستان و در دامنه کوه خاییز قرار گرفته است. ارتفاع این آبشار برابر با 30 متر است و آب آن نیز از چشمه های متعددی تامین می گردد. حضور این پدیده طبیعی باعث شده است که حتی در فصل گرم سال، آب و هوای این منطقه بسیار دلنشین و خنک باشد و جمع زیادی از دنیاگردان و مسافران از این آبشار زیبا تماشا نمایند.

8. گنبد لیشتر

  • آدرس: 30 کیلومتری غرب شهرستان گچساران (مشاهده در نقشه)

یکی از بناهای تاریخی گچساران، در فاصله 30 کیلومتری از این شهرستان قرار گرفته است که به گنبد لیشتر معروفیت یافته است. این اثر کهن که دارای پیشینه ای متعلق به قرن هفتم هجری و متعلق به دوران حکومت سلجوقیان است، متشکل از یک گنبد با پلانی به شکل مربع است که با استفاده از فیلپوش ها به شکل هندسی هشت ضلعی و سپس به صورت یک گنبد مخروطی شکل، تبدیل می گردد. از ویژگی های جالب و قابل توجه در معماری این اثر، می توان به نوع چینش سنگ ها و چگونگی ساخت گنبد اشاره نمود که آن را همانند بنایی ارزشمند در اعصار مختلف، جلوه می دهد. امروزه نیز این بنای کهن، مورد توجه دنیاگردان و دنیاگرد های مختلف قرار گرفته و یکی از جاذبه های دنیاگردی تاریخی کشور محسوب می گردد.

9. دژ سلیمان

  • آدرس: 15 کیلومتری جنوب ­غربی شهرستان گچساران (مشاهده در نقشه)

از دیگر جاذبه های تاریخی در گچساران، ساختمانی است بسیار کهن که در 20 کیلومتری از جنوب غرب این شهرستان و در ارتفاعات کوه دژ سلیمان، قرار گرفته است. دژ سلیمان، نام این میراث ایران کهن است که برای بازدید از آن باید راستای سخت و سخت را طی کرد. به نظر می رسد که دژ سلیمان، روزگاری مقر سلیمان بن طاهر گناوه ای، یکی از رهبران فرقه قرامطه بوده است و به همین علت به این نام نیز معروفیت یافته است. دژ سلیمان، یکی از سه قلعه های مهم و غیرقابل نفوذ اسماعیلیان در بخش جنوبی کشور است که به علت همین دسترسی سخت، در دوران مختلف، بسیار مهم و ارزشمند بوده است.

10. تنگ باشتک

  • آدرس: هفت کیلومتری شمال شرقی شهرستان گچساران (مشاهده در نقشه)

در 7 کیلومتری شمال شرقی گچساران، یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و تماشای استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است که از آن به تنگ باشتک یاد می گردد. تنگ باشتک دارای عرضی وسیع و بسیار تماشای است و همانند یک راستا مارپیچ گونه سنگی، با گذشتن از هر پیچ از آن، می توان چشم اندازهای تماشایی از صخره هایی تنگ را مشاهده کرد. در قسمت های مختلفی از عرض تنگ باشتک، نور خورشید روی سر دنیاگردان می تابد و همین امر زیبایی خارق العاده ای را ایجاد می نماید که در بین تماشاگران، بسیار محبوب و دوست داشتنی است.

11. آبشار کیوان لیشتر

  • آدرس: شهرستان گچساران، روستای لیشتر (مشاهده در نقشه)

در 25 کیلومتری شهرستان گچساران در منطقه لیشتر از توابع این شهرستان و در نزدیکی روستایی به نام هفت چشمه، یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و بسیار زیبا قرار گرفته است که در بسیاری از ایام سال، پذیرای جمع زیادی از دنیاگردان و علاقه مندان به طبیعت گردی است. آبشار صخره ای کیوان لیشتر نام این پدیده زیبای طبیعی است که با شکل پلکانی از 7 آبشار کوچک تشکیل شده و در محل اتصال دو رودخانه دره تنگ درک و دره سور، ایجاد می گردد. ساختار پلکانی بودن این آبشار تماشایی، استخرها و برکه هایی بسیار زیبا را ایجاد نموده است که زیبایی دو چندانی به این منطقه بخشیده است.

تجربیات و نظرهای خود را در مورد جاذبه های دنیاگردی گچساران با ما و سایر کاربران خبرنگارانبه اشتراک بگذارید.

پرسش های متداول

گچساران کجاست؟

گچساران، شهری است در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد.

نام های پیشین گچساران چیست؟

گنبد ملغان یا گنبد ملجان

علت معروفیت گچساران چیست؟

وجود بزرگ ترین میدان نفتی ایران و سومین میدان نفتی بزرگ دنیا.

وجه تسمیه بخش مرکزی گچساران به نام دوگنبدان در چیست؟

. با توجه به کاوش های اجرا شده در بخش های شرقی و غربی دوگنبدان، آثاری از دو گنبد کهن مشاهده و همین امر سبب شد تا این شهر به دو گنبدان معروفیت یابد.

منبع: کجارو / کجارو
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2039

به "در سفر به گچساران از کجا تماشا کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سفر به گچساران از کجا تماشا کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید