دولت ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کند

به گزارش مجله استخدام جدید، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی می تواند با ارائه تسهیلات، تنفس دادن در تسهیلات، مشارکت در ریسک پذیری و مشارکت در ثبت اختراع به وسیله شرکت های دانش بنیان به ارتباط میان دانشگاه و صنعت یاری کند.

دولت ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کند

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، گفت: دستگاه های مختلفی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت خانه های علوم، جهاد کشاورزی، صمت، بهداشت و ارتباطات وظیفه دارند ارتباط بین دانشگاه و صنعت را تقویت نمایند که نتیجه این کار می تواند افزایش چشمگیر شرکت های دانش بنیان باشد.

وی اضافه کرد: البته راه اندازی صندوق تخصصی نوآوری و شکوفایی نیز که وظیفه یاری به شرکت های دانش بنیان را برعهده دارد فکر بسیار خوبی بود، هرچند که با آنچه که باید انجام می شده فاصله دارد؛ امااین صندوق می تواند با حمایت های لازم مانند ارائه تسهیلات، تنفس دادن در تسهیلات، مشارکت در ریسک پذیری و مشارکت در ثبت اختراع به تحقق اهداف شرکت های دانش بنیان یاری کند.

وی با بیان اینکه در آینده ای نه چندان دور حرف اول در اقتصاد را شرکت های دانش بنیان خواهند زد، توضیح داد: این شرکت ها می توانند تاثیرگذاری بسیار زیادی در اقتدار و امنیت ملی نیز داشته باشند چرا که جهان با سرعت بسیار زیادی در حوزه علم و فناوری در حال تغییر است و باید پذیرفت که کشورها با مدیریت سنتی در حوزه های صنعت و اقتصاد قابل اداره نیستند.

زاهدی با بیان اینکه ما به تازگی توجه به شرکت های دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده ایم، درباره میزان پیشرفت این شرکت ها در سال های اخیر، گفت: با قبول این نکته که ظرفیت های موجود در کشور بسیار زیادتر از سطح فعالیت های ما بوده، روند پیشرفت در این زمینه را متوسط ارزیابی می کنم.

نماینده کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید ظرف چهار تا پنج سال آینده، 20 هزار شرکت دانش بنیان فعال در کشور داشته باشیم که هم اکنون این عدد در حدود چهار هزار است، پس باید پذیرفت فاصله زیاد است و برای آن برنامه ریزی مناسبی انجام دهیم تا از نظر کمی و کیفی به شرایط مطلوب نزدیک شویم.

زاهدی در پاسخ به این سوال که نقش شرکت های دانش بنیان در بهبود شرایط مالی و گذر از تحریم ها را چگونه ارزیابی می نماید، گفت: نباید به شرکت های دانش بنیان به عنوان یک مُسکن برای شرایط فعلی نگاه کنیم، این شرکت ها به عنوان جریانی علمی و تخصصی در بلندمدت می توانند تاثیرگذاری فراوانی در اقتصاد کشور داشته باشند و درآمد هنگفتی از صادرات فن آوری ها کسب نمایند، ضمن اینکه نیازهای فناورانه داخلی کشور را نیز تامین خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 373

به "دولت ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید