ضرورت توجه به گفتمان ملی مهارت برای رفع فقر مهارتی

به گزارش مجله استخدام جدید، سیزدهمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با حضور علی اوسط هاشمی، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار گشت. در این نشست، ضرورت مهارت افزایی متقاضیان مشاغل فنی و حرفه ای، گسترش مراکز مهارتی جوار کارگاه و نقش اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی در این زمینه، همچنین در خصوص پایش دوره ای محیط کسب وکار و چگونگی رفع موانع بیمه ای در پروژه مسکن 412 واحدی شهرک زیتون موردبحث و بررسی قرار گرفت.

ضرورت توجه به گفتمان ملی مهارت برای رفع فقر مهارتی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این نشست با بیان اینکه وزن اتاق ایران از حیث سیاست گذاری، برنامه ریزی، جریان سازی، جلب مشارکت و به کارگیری سرمایه ملی در کنار دولت، کمتر از مجلس نیست، گفت: مجلس، قانون گذاری می کند و اتاق ایران کار عملیاتی انجام می دهد و پشتوانه محکمی برای مملکت است چون برآمده از افکار همه فعالان اقتصادی است؛ یعنی رأی تمام نقش آفرینان مؤثر و تأثیرگذارِ دارای عرق، علاقه، ثروت و اندیشه که بتوانند حیات مملکت را زنده، بانشاط و جاری نگه بدارند.

علی اوسط هاشمی ادامه داد: فعالان اقتصادی توان ملی را از حیث اقتصادی و تولید قوام می دهند همان طور که احزاب و سمن ها توان ملی را از حیث هوشمندی، مراقبت و نظارت بر قدرت، قوام می دهند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه سند راهبری هر استان منهای مداخله بخش خصوصی نامعتبر است، گفت: ما (دولت) که در موضع قدرت و مسئولیت قرار داریم، سیاست ما بدون اطلاع از منویات و مطالبات بخش خصوصی بدون تردید ابتر و باطل است.

شکاف در اشتغال با برابری نقش نیروی انسانی و ابزار

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزن اتاق ایران متفاوت از دو دهه گذشته و نگرش دولت به بخش خصوص تغییر کرده است؛ شرح داد: سالانه 650 هزار فارغ التحصیل در کشور داریم، دولت سالانه 150 هزار شغل ایجاد می کند؛ یعنی بخش زیادی از فارغ التحصیلان باید وارد بخش خصوصی شوند و این تقدس نگاه به بخش خصوصی است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال 2025 نقش نیروی انسانی در صنعت با نقش تکنولوژی برابر می شود، افزود: ماشین و ابزار جای نیروی انسانی را می گیرد و ما با شکاف جدی روبرو خواهیم شد، بنابراین از هم اکنون باید به فکر تربیت نیروی کار ماهر باشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز از استانداردهای جدید سخن می گوییم، گفت: کشور سال ها فاقد گفتمان ملی مهارت بوده است؛ زیرا نه حکومت این ضرورت را به خوبی ترسیم کرده و نه بخش خصوصی مطالبه داشته است.

او با اشاره به شیوع کووید 19 اعلام کرد: جامعه جهانی نشان داد که با این نظام آموزشی و این سطح از مهارت در برابر پدیده ای چون کرونا راحت نیست و باید خود را در مقابل بحران هایی که مشاغل، آموزش و صنعت را تهدید می کند، آماده کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به اینکه مازندران یک استان دریایی است، از نقش دریا و بندر در اقتصاد گفت و اینکه برای ساحل نشینی و صید و صیادی نیازمند یک تغییر نگرش جدی هستیم.

ضرورت مهارت آموزی 5 درصد از جمعیت مازندران

هاشمی با طرح این سؤال که ما تا کی می خواهیم در تفکر سنتی باقی بمانیم، تأکید کرد: حداقل باید 5 درصد از جمعیت استان مازندران را زیرپوشش مهارت های فنی و حرفه ای ببریم و مراکز جوار کارگاهی را افزایش بدهیم.

او با اشاره به نقش مشاغل خانگی در اقتصاد خانواده و جامعه اعلام کرد: نرخ رشد مشاغل خانگی در کشور 3.3 است که اگر به 6.3 درصد برسد، حداقل 2 میلیون شغل ایجاد می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران خواست که سند راهبری مهارت استان را تدوین و بانک اطلاعات اساتید فنی و حرفه ای استان را ایجاد کند و از ظرفیت تمامی استادکاران استفاده شود.

احیای استادشاگردی

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پیشنهاد داد: یک مرکز آموزش فنی برای مربی و استادکار و دانشجوی ماهر راه اندازی شود و این سازمان نیز با تمام امکانات نرم افزاری در خدمت خواهد بود.

او با بیان اینکه استادشاگردی به روش نوین را احیا می کنیم، از اهمیت نقش تخصص و تجربه و آموزش در محل کار گفت.

هاشمی همچنین اشاره ای به گواهینامه فنی و حرفه ای برای مهارت آموزان داشت و تأکید کرد که اعتبار گواهینامه، اعتبار مهارت ملی در جهان است و لذا باید در صدور گواهینامه به کارآموزان نهایت دقت را انجام داد.

فقر مهارتی

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ساری در این جلسه با اشاره به اهمیت نیروی انسانی ماهر در محیط کسب وکار گفت: گاهی برخی شرکت ها نیاز به نیروی کار ماهر دارند و اعلام نیاز می کنند اما در آن رشتهٔ به خصوص نیروی کاربلد یا نیست یا بسیار اندک است.

عبداله مهاجر دارابی افزود: شرکت های تازه تأسیس، دانش بنیان و شرکت هایی که طرح توسعه ای را اجرا می کنند همواره به دنبال نیروی کار مجرب و با دانش فنی کارآمد هستند، فعالان اقتصادی ما گاهی با فقر مهارتی در نیروی انسانی روبرو اند لذا هم ما به عنوان بخش خصوصی باید اعلام نیاز کنیم و هم فنی و حرفه ای در تربیت این نیروها اهتمام داشته باشد.

شورای گفت وگو؛ تلفیقی از قدرت سیاسی، علمی و اقتصادی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران ضمن قدردانی از اهتمام مجدانه و تلاش های خالصانه بخش خصوصی در استان، گفت: باوجود تحریم ها، شیوع ویروس کرونا و صعوبت در کسب وکار ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی، در سال جهش تولید اتفاقات خوبی رقم خورد و از این بابت از رئیس و هیأت رئیسه اتاق بازرگانی و تشکل های بخش خصوصی در مازندران سپاسگزاریم.

حسن خیریانپور با بیان اینکه برای سوق دادن فرایند پیشرفت به سمت توسعه مناسب، تلاش شد تا در شورای گفت وگوی استان تلفیق قدرت سیاسی، قدرت علمی و قدرت اقتصادی را داشته باشیم، گفت: برنامه ریزی و نظارت، اجرای دقیق و کنترل واحدهای تولیدی سبب شد فقط در شهرک های صنعتی 68 واحد تولیدی را احیا کنیم و تعداد واحدهای تملیکی بانک ها را از 186 به 72 واحد کاهش دهیم و حتی پیگیر احصای 106 واحد ورشکسته صنعتی و تولیدی در استان هستیم.

او با تأکید بر اهمیت توانمندسازی نیروی انسانی، گفت: نیروی انسانی ماهر و به روز که از مهارت فنی برخوردار است طبیعتاً به پیشرفت فضای کسب وکار خود کمک می کند.

مراکز جوار کارگاهی

سید حسین درویشی مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران هم با اعلام اینکه مراکز جوار کارگاهی با مشارکت بخش خصوصی در تربیت نیروی ماهر نقش اساسی دارد، اشاره ای به چند مرکز جوار کارگاهی ازجمله در ساری و نکا داشت که با سطح تعاملات بالایی از سوی صاحبان صنایع صورت گرفته است.

آمادگی شرکت ها برای آغاز طرح جوار کارگاهی

در این نشست، مدیران شرکت هایی که هم اکنون برنامه هایی جهت آموزش در بخش های فنی و کشاورزی در قالب طرح جوار کارگاهی در حال انجام دارند، آمادگی کامل خود را برای گسترش آموزش ها اعلام کردند.

نیازسنجی در خصوص مهارت های فنی در واحدهای کسب وکار، افزایش همکاری بین مراکز آموزش فنی و حرفه ای و فعالان اقتصادی، نیازسنجی و احصای آموزش های مهارتی در زمینه هایی که متقاضی و بازار کار بیشتری دارند، ارتباط واقعی و نه شعاری صنعت و دانشگاه و برگزاری کلاس های مهارتی توسط اصناف ازجمله مواردی بود که توسط اعضای جلسه عنوان شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1567

به "ضرورت توجه به گفتمان ملی مهارت برای رفع فقر مهارتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه به گفتمان ملی مهارت برای رفع فقر مهارتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید