طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی (بهترین سوپ برای گلو درد)

به گزارش مجله استخدام جدید، عده ای بر این باورند که سوپ خوردن به خودی خود موجب درمان سرماخوردگی نمی شود و فقط در تسکین گلو درد و سرفه موثر است؛ اما توصیه ای که پیش تر مدام از مادربزرگ ها می شنیدیم و به آن اهمیت نمی دادیم، هم اکنون از لحاظ علمی و توسط متخصصان ثابت شده است - سوپ مرغ در جنگ با سرماخوردگی، سرفه، و آنفولانزا دوست و یاوری خوب برای شماست. البته با این که آن را نمی توان جایگزین دارو دانست، ولی قطعا درمان خانگی موثر تلقی می شود. از این رو در مطالب قبلی سوپ شلغم مرغ، سوپ شلغم و پیاز و آش شلغم را ارائه دادیم و در این مطلب طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی را ارائه می دهیم.

طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی (بهترین سوپ برای گلو درد)

در این مطلب می خوانید:

طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

خواص سوپ مرغ برای سرماخوردگی

طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی

مواد لازم
سینه مرغ250 گرم
هویج متوسط2 عدد
سیر1 حبه
پیاز بزرگ1 عدد
سیب زمینی متوسط 2 عدد
لیمو ترش 1 عدد
روغن مایع، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری

دستور پخت سوپ خوشمزه برای سرماخوردگی

  • ابتدا 2 لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس مرغ را به همراه مقداری زردچوبه اضافه کنید ، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مرغ 15 دقیقه داخل آب جوش بماند تا علاوه بر اینکه مرغ نیمپز شود و بوی زهمش نیز گرفته شود.
  • در مرحله بعد پوست پیاز و سیر را بگیرید و به صورت ریز خرد کنید سپس قابلمه ای که برای تهیه سوپ در نظر گرفته اید را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع اضافه کنید. در ادامه سیر و پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید.
  • پس از اینکه سیر و پیاز کمی نرم شدند مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه به خورد سیر و پیاز برود. حالا مرغ را به صورت دلخواه (نگینی یا ریش ریش) خرد کنید و به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید سپس کمی تفت دهید.
  • در مرحله بعدی 4 لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید مرغ بپزد. پس از گذشت این زمان هویج ها را به صورت نگینی خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. 15 دقیقه دیگر صبر کنید تا هویج ها هم بپزند سپس سیب زمینی ها را خرد کنید و اضافه کنید.
  • دلیل اینکه سیب زمینی را از هویج دیر تر اضافه می کنیم این است که اگر همزمان با هویج اضافه کنیم سیب زمینی زودتر می پزد و له می شود. حالا جعفری خرد شده را اضافه می کنیم و نمک و فلفل سوپ را اندازه می کنیم.
  • در انتها پس از اینکه سبزی سوپ به طور کامل پخت آنرا از روی حرارت بر می داریم و با جعفری خرد شده تزیین می کنیم. آب لیمو ترش را می توانیم در اواخر پخت سوپ بعد از اضافه کردن جعفری اضافه کنیم یا اینکه در زمان سرو اضافه کنیم.

نکات پخت سوپ مرغ

لعاب سوپ

  • سوپ مرغ به دلیل اینکه هیچ موادی ندارد که باعث لعاب شود ممکن است کمی آبکی می شود. برای جلوگیری از آبکی شدن سوپ مرغ می توانید مقدار کمی رشته سوپی به آن اضافه کنید. یک مشت رشته سوپی را به صورت خیلی ریز خرد کنید و در اواسط پخت به سوپ اضافه کنید.

رنگ سوپ

  • رنگ سوپ مرغ به دلیل اینکه به جز زردچوبه هیچ رنگ دهنده ای به آن اضافه نمی کنیم زرد رنگ می شود. در صورتی که می خواهید سوپ شما رنگ بهتری داشته باشد 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را با روغن تفت دهید و در اواسط پخت سوپ به آن اضافه کنید.

خواص سوپ مرغ برای سرماخوردگی

فکر می کنید دقیقا چگونه این سوپ داغ دلپذیر می تواند چنین تاثیر جادویی بر سرماخوردگی و آنفولانزا داشته باشد؟ پس بهتر است ابتدا دلایل ما رابشنوید و سپس طرز تهیه سوپ مرغ را یاد بگیرید.

1. سوپ مرغ حاوی آنتی اکسیدان است

سوپ مرغ حاوی اسید آمینه طبیعی به نام سیستئین است، و به همین خاطر می تواند با عفونت ها مبارزه کند. نوعی از این اسید آمینه وجود دارد به نام استیل سیستئین که آنتی اکسیدانی قوی است و همه ما می دانیم، آنتی اکسیدان ها دستگاه ایمنی مان را تقویت می کنند. بنابراین، سوپ مرغ می تواند هم از ابتلا به بیماری جلوگیری کند، و هم آنفولانزا را درمان نماید.

2. مخاط را از بین می برد

در 1978، ماروین سکنر پژوهشی به عمل آورد و طی آن ثابت کرد سوپ مرغ در از بین بردن مخاط بینی و مجاری تنفسی بیش تر از آب داغ یا آب سرد موثر است. این مطالعه توسط پژوهشگری دیگر به نام ایروین زیمنت در 1980 دنبال شد؛ وی ثابت کرد تاثیر سوپ مرغ در از بین بردن مخاط به دلیل آن است که این خوراکی داغ و دلپذیر می تواند مخاط مجاری تنفسی را رقیق کند؛ پس از آن، مطالعه ای مشابه در 2000 توسط استفان رنارد صورت گرفت؛ وی گفت سوپ مرغ، میزان مخاط را در ریه کاهش می دهد و با این کار، به گلبول های سفید خون در مبارزه علیه عفونت ها کمک می کند.

3. مجاری تنفسی را نرم می کند

البته شاید سوپ مرغ به تنهایی کافی نباشد. اگر سوپ مرغ تان را آن قدر تند کنید که با خوردن اش اشک از چشمان تان سرازیر شود و آب بینی تان راه بیفتد، می تواند به بدن تان کمک کند تا از طریق سرفه از شر مخاط مجاری تنفسی خلاص شود. بسکمک از داروهایی که برای درمان گرفتگی مجاری تنفسی تجویز می شوند، برای مدتی می توانند اثربخش باشند، و در بسکمک از موارد، با تمام شدن دوره مصرف دارو، بار دیگر این بیماری باز خواهد گشت.

اگر با خوردن مقداری سوپ مرغ تند، بتوانید گرفتگی مجاری تنفسی تان را برطرف کنید، لطفی بزرگ در حق بدن تان کرده اید؛ و اگر هم این مخاط ها بازگردند، دیگر همراه اسپاسم برونش ها (سرفه) نخواهد بود. بخور دادن نیز از دیگر راه های مفید است که می توانید آن را نیز امتحان کنید.

4. درد و التهاب بدن را کاهش می دهد

هنگام پخت سوپ مرغ، کلسیم و کندروایتین موجود در استخوان مرغ وارد سوپ می شود، و این غذای خوشمزه را سرشار از کلسیم می کند. کلسیم و کندروایتین دارای تاثیرات ضدالتهابی هستند - بنابراین سوپ مرغ می تواند بدن درد ناشی از آنفولانزا را کاهش دهد.

5. پروتئین بدن تان را تامین می کند

مرغ منبع پروتئین است و از آن جا که بعد از پخت سوپ مرغ، گوشت ها را از استخوان جدا می کنید و به سوپ بر می گردانید، از پروتئین موجود در این غذا کاسته نمی شود. غذای قابل هضم و سرشار از پروتئین به شما کمک می کند برای گذراندن دوره درمان در طولانی مدت انرژی کافی داشته باشید. معمولا دست و پنجه نرم کردن با آنفولانزا انرژی مان را کاهش می دهد - یک کاسه سوپ مرغ می تواند ما در دوره طولانی مبارزه با آنفولانزا پرقدرت نگه دارد.

سخن آخر

سوپ مرغ یکی از سوپ های خوشمزه و مفیدی است که علاوه بر اینکه برای درمان بیماران استفاده می شود به عنوان پیش غذا هم از آن استفاده می شود. سوپ مرغ یک سوپ کاملا سالم و مقوی است و به همین جهت برای تقویت بیماران مناسب است. هنگام سرو آن را با ملاقه در کاسه ای بریزید و باقی گشنیز را روی آن بپاشید و در صورت تمایل با پونه کوهی آن را تزیین کنید.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید. اگر به تهیه سوپ و یا آش علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم طرز تهیه سوپ تره فرنگی، طرز تهیه سوپ شلغم مرغ، طرز تهیه آش شلغم که سرشار از ویتامین بوده و همچنین طرز تهیه آش رشته را نیز در انگیزه آموزش ببینید. همچنین فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1281

به "طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی (بهترین سوپ برای گلو درد)" امتیاز دهید

320 کاربر به "طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی (بهترین سوپ برای گلو درد)" امتیاز داده اند | 4.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی (بهترین سوپ برای گلو درد)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید