مصاحبه اختصاصی، چامسکی: تحریم های آمریکا علیه ایران اقدام جنگی است و باید محکوم گردد

به گزارش مجله استخدام جدید، نوام چامسکی درباره تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: تحریم ها از همان ابتدا غیرقانونی و نامشروع بوده، بیشتر به این دلیل که اینها تحریم های ثانویه ای هستند که به خاطر تسلط آمریکا بر سیستم اقتصادی بین المللی علیه سایر کشورها اعمال نموده است.

مصاحبه اختصاصی، چامسکی: تحریم های آمریکا علیه ایران اقدام جنگی است و باید محکوم گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تحریم های ثانویه به خلاف تحریم های اولیه به دنبال تنبیه طرف های ثالثی هستند که در حال همکاری با یک کشور تحت تحریم هستند، به عبارت دیگر، در تحریم های اولیه، کشور تحریم نماینده اقدام به مصادره دارایی هایی کشور هدف تحریم می نماید یا شرکت ها و اتباع خودش را از تجارت با نهادهای کشور تحت تحریم منع می نماید، اما در تحریم های ثانویه، کشور تحریم نماینده روی طرف هایی از کشورهای دیگر فشار وارد می نماید تا به همکاری ها و مراودات خود با طرف تحریم شده خاتمه دهند.

تحریم های آمریکا علیه ایران مثال خوبی از تحریم های ثانویه است. دولت آمریکا مرتباً به سایر کشورهای دنیا هشدار می دهد بین تجارت با آمریکا و ایران باید یکی را انتخاب نمایند و در صورت ادامه همکاری با نهادها و مؤسسات تحریم شده ایران، امکان استفاده از نظام مالی آمریکا یا حضور در بازار این کشور را نخواهند داشت.

این نوع تحریم ها مورد اعتراض سایر کشورهای دنیا است، به عنوان مثال، چین با توصیف تحریم های ثانویه آمریکا به عنوان دست درازی به قلمروی قضایی (Long-arm jurisdiction) و کشورهای اروپایی با توصیف آن به عنوان صلاحیت فراسرزمینی (Extraterritorial jurisdiction)، این نوع تحریم ها را کوشش آمریکا برای بسط قوانین داخلی این کشور به فراسوی مرزهای خود می دانند.

در همین حال، نوام چامسکی فیلسوف، نظریه پرداز و یکی از بزرگترین اندیشمندان قرن بیستم در مصاحبه با خبرنگاران به سؤالاتی درباره تحولات روز دنیا و منطقه و همچنین تحریم های آمریکا علیه ایران پاسخ داد که از نظر مخاطبان محترم می گذرد:

سؤال: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تحریم های تازه ای را علیه تهران با طرح این ادعا که تهران در حملات 14 سپتامبر به تأسیسات نفتی عربستان سعودی نقش داشته، اعمال نموده است، نظر شما در این باره چیست؟

چامسکی: همان طور که غالباً گفته ام، تحریم ها از همان ابتدا به عقیده من غیرقانونی و نامشروع بوده است، بیشتر به این دلیل که اینها تحریم های ثانویه ای هستند که به خاطر تسلط آمریکا بر سیستم مالی بین المللی و سایر عناصر این قدرت منحصربه فرد، علیه سایر کشورها اعمال نموده است، این بدان معناست که این تحریم ها در واقع، نوعی محاصره (مالی) هستند که طبق قوانین بین المللی می تواند اقدام جنگی به شمار رود. به دلیل قدرت آمریکا تاکنون هیچ اقدامی علیه این تحریم های ثانویه در عرصه بین المللی صورت نگرفته است. اگر این اقدام توسط سایر کشورها انجام می شد، با یک اعتراض بین المللی روبه رو می شد، از جمله قطعنامه های سازمان ملل یا احتمالاً با موارد بیشتر دیگری روبه رو می شد.

سؤال: به نظر می رسد آمریکا با نوعی سردرگمی سیاسی در مواجهه با ایران روبه رو شده است چرا که دیگر نمی تواند بر معادلات منطقه ای تأثیرگذار باشد، نظر شما چیست؟

چامسکی: ایالات متحده قدرت عظیمی در اختیار دارد ولی قدرت مطلق نیست. در مورد ایران، دولت ترامپ آشکارا اعلام می نماید که می خواهد اقتصاد این کشور را نابود کند، قصد برافروختن یک شورش داخلی را دارد و رژیمی را به روی کار بیاورد تا مانند رژیم شاه مطابق با خواسته های آمریکا رفتار کند. ولی طراحان جنگ به خوبی از خطرات یک حمله نظامی آگاهی دارند.

سؤال: بسیاری از کارشناسان این طور استدلال می نمایند که هژمونی آمریکا در حال فروپاشی است، آن هم در شرایطی که چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ است و خاتمه این هژمونی به معنای خاتمه یافتن لیبرالیسم خواهد بود، نظر شما در این باره چیست؟

چامسکی: در خاتمه جنگ دنیای دوم، آمریکا سطح بی سابقه ای از تسلط در دنیا را کسب نموده بود. تا دهه 1970 میلادی اقتصاد دنیای سه قطبی بود: آمریکای شمالی با تمرکز بر ایالات متحده، اروپا مبتنی بر آلمان و شرق آسیا مبتنی بر ژاپن. در واقع چین از آن موقع تاکنون قدرت یافته است، ولی هنوز یک کشور فقیر است با ثروت سرانه ای که کمتر از غرب است و با مسائل داخلی که برای بیشتر کشورهای توسعه یافته، ناشناخته است. در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل، چین در رتبه 86 است، پایین تر از الجزایر و تایلند. البته در زمینه قدرت نظامی چین بسیار بالاتر از سایر کشورها است، هم در عرصه ابعاد و هم پیچیدگی فناوری. در پاسخ به سؤال شما، هژمونی آمریکا روند نزولی 75 سال گذشته را ادامه خواهد داد و در عین حال قدرت چین افزایش خواهد یافت. ولی به نظر می رسد تسلط دنیای آمریکا نسبتاً در آینده حفظ خواهد شد، عبارت آخر بسیار مهم است، مگر آنکه دنیا به طور جدی برای حل وفصل دو بحران موجود، به فکر بیفتد گرمایش زمین و جنگ هسته ای دیگر مهم نخواهد بود چه کسی بر آنچه مانده است، تسلط داشته باشد.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 398

به "مصاحبه اختصاصی، چامسکی: تحریم های آمریکا علیه ایران اقدام جنگی است و باید محکوم گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه اختصاصی، چامسکی: تحریم های آمریکا علیه ایران اقدام جنگی است و باید محکوم گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید