معمای 12 ماه حقوق المپین های ایران، 5 میلیون حذف می شود یا اضافه؟

به گزارش مجله استخدام جدید، خبرنگاران - گروه ورزش: ورزشکاران ایرانی که برای دوره های پیشین بازی های المپیک کسب سهمیه می کردند معمولاً با طرح مسائل و کمبودهای مالی خود، به نوعی اعتراض شان را به نسبت به دریافت نکردن حقوق ویژه مطرح می کردند.

معمای 12 ماه حقوق المپین های ایران، 5 میلیون حذف می شود یا اضافه؟

این نقدها و تأثیر مستقیمی که می توانست در عملکرد ورزشکاران داشته باشد، باعث شد مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک در ستاد عالی بازی های آسیایی و المپیک تصمیم به مصوب کردن حقوق ماهیانه 5 میلیون تومانی برای ورزشکاران اعزامی به المپیک توکیو بگیرند تا اینگونه بخش بزرگی از دغدغه های آنها را برطرف کنند.

طبق مصوبه ستاد عالی، تیرماه سال 98 تا تیرماه سال 99 بازه زمانیِ یک ساله مشخص شده برای پرداخت حقوق به المپین ها مشخص شد. این در حالی است که تعطیل شدن جهان ورزش به دلیل شیوع ویروس کرونا و تغییر یک ساله ای که در زمان بازی های المپیک ایجاد شد، چالشی جدیدی برای مدیران در رابطه با چگونگی ادامه پرداخت حقوق به المپین ها ایجاد کرده طوریکه آنها در اولین نشست سال خود نتوانستند تدبیر مشخصی برای آن داشته باشند.

طبق دستور العمل مصوب برای پرداخت حقوق به المپین ها، نیمی از حقوق مصوب یک ساله این ورزشکاران به حساب شان واریز شده است یعنی رقمی معادل 30 میلیون تومان؛ این ورزشکاران که تعدادشان 52 نفر است در صورت قطعی شدن اعزام به المپیک، بخش باقی مانده حقوق خود را هم دریافت خواهند کرد در غیر این صورت واریزی دیگری به حساب آنها صورت نخواهد گرفت. ورزشکارانی هم که نامشان در فهرست مسافران المپیک قرار داده شود، از دریافت کامل حقوق مصوب بهره مند خواهند شد.

مخالفت وزیر با ادامه پرداخت حقوق به المپیکی ها!

در هر صورت بخش باقی مانده حقوق ورزشکاران المپیکی برای یک سال مصوب طبق دستور العمل مصوب پرداخت می شود، چالش اصلی اما برای یک سال پیش رو است و اینکه پرداخت حقوق به المپیکی ها در این مقطعِ غیرقابل پیش بینی چگونه باشد؟ قطع شود؟ بدون تغییر دنبال شود؟ یا...

تیرماه 99 تا تیرماه 1400 بازه زمانی است که در مصوبه سال گذشته ستاد عالی در مورد پرداخت حقوق به المپین ها جایی نداشت چون آن زمان خبری از کرونا و تعویق اجباری المپیک نبود اما حالا که قرار است المپیک توکیو با یک سال تأخیر مردادماه سال آینده برگزار شود، تکلیف ورزشکاران اعزامی و حقوق ماهیانه آنها چگونه خواهد شد؟

قرار بود طرح این موضوع در نشست 19 فروردین ماه ستاد عالی به نتیجه مشخصی برسد اما اختلاف نظر در مورد آن، تصمیم گیری را به آینده موکول کرد. خبرنگاران کسب اطلاع کرده که برخی از اعضای حاضر در نشست، مخالفِ اجرای طرح پرداخت حقوق به المپیکی ها برای یک سال آینده بوده اند. از جمله این افراد هم وزیر ورزش بوده است.

البته که شرایط مالی کشور و تأثیری که در بودجه سال جدید ورزش داشته، قطعاً بی تأثیر در نظرِ مخالف مسعود سلطانی فر نیست. مسئولیت تأمین بودجه لازم برای حقوقِ المپیکی به صورت مساوی با وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است در حالیکه طبق لایحه بودجه سال 99 که اول فروردین ماه ابلاغ شد، رقم بودجه این دو نهادِ ورزشی نسبت به لایحه پیشنهادی کاهش داشت. از طرفی مسافران توکیو همچون دیگر ورزشکاران هفته هاست که تمرینی در حد المپیک ندارند واصلا مشخص نیست این شرایط تا چه زمان ادامه خواهد داشت. اما با همه اینها آیا قطعِ حقوق ورزشکارانی که المپیک را پیش رو دارند، معقول و منطقی است؟

لزوم حفظ انگیزه ورزشکاران

به گزارش خبرنگاران، کمک مالی به ورزشکاران بورسیه شده، طرحی است که کمیته بین المللی المپیک (IOC) برای برگزاری هر یک از ادوار بازی های المپیک و در چارچوب مشخص اجرا می کند. IOC برای المپیک توکیو هم بیش از 1600 ورزشکار از 185 کشور را بورسیه خود کرد. قرار بود کمک مالی به این تعداد ورزشکار تا بازی های 2020 ادامه داشته باشد اما بعد از تغییر اعمال شده در زمان المپیک، کمیته بین المللی المپیک گفت که کمک های مالی تا سال 2021 ادامه خواهد داشت. با این اوصاف چرا دریافتی ورزشکاران المپیکی ایران از نهادهای داخلی نباید ادامه داشته باشد؟

درست است که شرایط مالی و تعطیلی اردوها، عوامل بازدارنده برای ادامه حمایت مالی از المپیکی ها به حساب می آیند اما تکلیف ورزشکارانی که باید به ناچار یک سال دیرتر راهی المپیک شوند و به همین نسبت بر دغدغه تمرین و آماده سازی آنها اضافه شود، چه خواهد شد؟

در این شرایط که کرونا تأثیر روانی منفی برای همه و از جمله ورزشکاران ایجاد کرده، پرداخت حقوق و اطمینان خاطر از تأمین شدن مالی بهترین اهرم برای حفظ انگیزه ورزشکاری باشد که باید فعلاً با تمرین در خانه خود را برای المپیک آماده نگه دارد.

سناریوهای محتمل در مورد حقوق المپیکی ها

در اولین نشست ستاد عالی بازی های المپیک و آسیایی، علاوه بر نظر مخالف برای ادامه پرداخت حقوق به المپیکی ها در یک سالِ دوم، نظراتی هم مبنی ادامه تخصیص با لحاظ کردن کاهش مبلغ یا حتی افزایش آن مطرح شد. قرار است در نشست های آینده بررسی مجموع این نظرات منجر به جمع بندی در مورد حقوق ورزشکاران المپیکی برای یک سالِ پیش از المپیک شود.

درست است که هنوز یک سال اول برای واریز حقوق به حساب المپیکی ها تمام نشده و مدیران چند ماه فرصت دارند برای یک سالی که به اجبار با آن روبرو شدند، تصمیم گیری کنند اما طبیعی است که همه المپین ها پیگیرِ نتیجه گیری زودتر در این زمینه و اعلام آن هستند. قاعدتاً خبر دلخواه در این زمینه آنها را به سمت تلاش بیشتر و اهداف بزرگ تر هدایت می کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 995

به "معمای 12 ماه حقوق المپین های ایران، 5 میلیون حذف می شود یا اضافه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای 12 ماه حقوق المپین های ایران، 5 میلیون حذف می شود یا اضافه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید