مهم ترین آموزه زندگی محمدعلی کشاورز در آستانه 90 سالگی

به گزارش مجله استخدام جدید، روزنامه ایران - نرگس عاشوری: 26 فروردین 1309 در محله سیچون اصفهان به دنیا آمد. پدر که خان و بزرگ و کدخدای محل بود مولود تازه را محمدعلی نامید. به خاطر موقعیت پدر همیشه خانه آن ها شلوغ از رفت وآمد ها برای حل اختلاف بود از اختلاف زن و شوهر تا ارباب و رعیتی. خاطرات خوشی که محمدعلی کشاورز از نوروز به یاد دارد متعلق به همین ازدحام دید و بازدیدهاست: نوروز همیشه برای ما ایرانی ها مهم بود و پر بود از شادی و مهر و محبت. پدرم بزرگ منطقه بود و همه اقوام، دوستان و آشنایان به منزل ما می آمدند. در این کنار هم بودن، به ما بچه ها بیشتر از بزرگتر ها خوش می گذشت. بر مهر و محبت نوروز آن ایام تأکید دارد؛ روز هایی که بدون بحران شبیه این روز ها هم مردم آستین همت بالا می زدند برای کمک به اهل نیاز: روز های پایانی هر سال به خواست پدرم هرکس هرچه در توان داشت وسط می گذاشت و حاصل جمع به خانواده های نیازمند اهدا می شد. پدرم می گفت نوروز باید برای همه خوشایند و مبارک باشد. تلاشش این بود که این شادی جمعی باشد و خانواده های بیشتری را شاد کند.

مهم ترین آموزه زندگی محمدعلی کشاورز در آستانه 90 سالگی

با یادی از خاطرات خوش آن روز ها و همدلی و کنار هم بودن پلی می زند به شرایط متفاوت نوروز امسال: تجربه بسیار عجیبی بود عید سال 99. در طول سال های زندگیم اتفاقات و حوادث گوناگونی از جمله جنگ دنیای دوم را دیده ام، اما شبیه این اتفاق (بحران کرونا) را به خاطر ندارم. امسال از دیدن یگانه فرزندم که قرار بود عید در کنار هم این ایام را بگذرانیم محروم شدم. این محرومیت برای من خیلی تلخ بود، اما امیدوارم همه مردم دنیا با کمترین آسیب از این واقعه نجات پیدا کنند. در روز های قرنطینه این روزها، همچون همیشه همدم او کتاب است: همه نزدیکان می دانند که از قدیم اهل تماشای تلویزیون نبودم و نیستم. بیشتر وقتم را کتاب می خوانم البته امسال برای اولین بار سریال پدرسالار خودم را هم دیدم. چقدر جای همه عزیزانی که در این سریال کنار هم زندگی کردیم و دیگر در میان نیستند خالی است.

مطالعه کتاب را لذت بخش ترین سرگرمی می داند و این روز ها کتاب هایی را می خواند که با خاطراتش تنیده اند. یکی از آن ها کتاب شعری است که از اولین تجربه بازیگری سینمایی اش به یادگار مانده: سر تولید شب قوزی فرخ غفاری، فروغ فرخزاد دائم به پشت صحنه فیلم می آمد. با پری صابری ارتباط نزدیکی داشت. در همان ایام نسخه دست نویس اشعارش را به من هدیه داد که بخشی از آن در قالب کتاب مرگ من روزی منتشر شد. اغلب کتاب شعر می خوانم و این کتاب هم یکی از آثاری است که اخیرا مرور کرده ام.

دو کتاب دیگر هم نشان از دوره دانشکده افسری دارد. در روز هایی که تحصیل در دانشکده پزشکی ملی را رها کرده بود، چون در کلاس تشریح یک هو پی برده بود که تحمل دیدن مرده را ندارد. بعد از انصراف از تحصیل پزشکی به خدمت سربازی رفته و علاوه بر فرهنگ شریف (نوازنده تار) با احمد محمود آشنا شده بود: کتاب زائری زیر باران و دیدار از احمد محمود که یاد سال های خدمت دانشکده افسری را زنده می کند را هم اخیرا دوباره مطالعه کرده ام. کتاب تازه ای هم که این روز ها مطالعه می کنم خودآموز دیکتاتورها ست که کتاب خوبی است. زنان در شاهنامه دکتر جلال خالقی مطلق هم پیشنهاد کتابی است که برای زنان کشورم دارم. به همه عزیزانم توصیه می کنم بیشتر کتاب بخوانند و هر چه بیشتر مطالعه کنند بیشتر به آن وابسته و علاقه مند می شوند.

محمدعلی کشاورز امروز 90 ساله می شود و آرزویش هنگام برش کیک آغاز دهه نهم زندگی، طلب سلامتی و شادی برای تمام مردم ایران است: آرزو می کنم همه مردم ایران دل شان شاد باشد و به خواسته هایشان برسند. بیش از نیم قرن است که همیشه مورد لطف و محبت و بزرگواری همین مردم بوده ام، سپاسگزار محبت تک تک آن ها هستم. ما بهترین مردم دنیا هستیم و در طول تاریخ ثابت کرده ایم که با دانش و پشتکار به هر چیزی که بخواهیم می رسیم. هر چه دارم را در درجه اول از استادان عزیزم می دانم و بعد مردم خوب سرزمینم. تا زنده هستم قدردانشان هستم.

حرف پایانی گپ وگفت کوتاه او با ایران تأکید بر درک اهمیت زندگی است: با ارزش ترین موهبت در زندگی هر فرد فرصت زندگی و البته درست زندگی کردن است. هرگز حتی ثانیه ای از این فرصت برنخواهد گشت و تکرار نخواهد شد. پس قدر زندگی را بیشتر از همیشه بدانیم و از زندگی لذت ببریم.

منبع: برترین ها
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1126

به "مهم ترین آموزه زندگی محمدعلی کشاورز در آستانه 90 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین آموزه زندگی محمدعلی کشاورز در آستانه 90 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید