نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، مقایسه آکپارتی و سرنوشت حزب فضیلت

به گزارش مجله استخدام جدید، بسیاری از تحلیل گران سیاسی که در روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی ترکیه کار می نمایند، در هفته های اخیر به این موضوع پرداخته اند که سرنوشت حزب فضیلت برای حزب عدالت و توسعه تکرار می گردد.

نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، مقایسه آکپارتی و سرنوشت حزب فضیلت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ستون نویس های روزنامه های ترکیه که در زبان ترکی از آنها به گوشه نویس یاد می گردد٬ بخشی از فعالان رسانه ای توانمند و اثرگذار هستند که معمولاً یادداشت هایشان تاثیر قابل توجهی بر افکار عمومی و معادلات حزبی ترکیه می گذارد.

خبرنگاران کوشش می نماید تا با انتخاب گزینه های قابل توجهی از نوشته های ستون نویس های ترکیه، تصویری کوچک از تحولات سیاسی٬ فعالیت های رسانه ای و راهنمایی افکار عمومی این کشور را به دست دهد.

باباجان و سوالات بی جواب

ارسوی دده، روزنامه استار

این روزها در اغلب رسانه های ترکیه از این موضوع صحبت می گردد که علی باباجان به دنبال تاسیس یک حزب جدید است. او که به تازگی از حزب عدالت و توسعه جدا شده، می خواهد با به راه انداختن یک حزب جدید و سازماندهی نیروهای نزدیک به خود، بر موازنات سیاسی و حزبی کشور تاثیر بگذارد و در آینده قدرت را در دست بگیرد.

اما با این حال، علی باباجان هنوز حاضر نشده به سوالات مهمی که در خصوص دوران فعالیت او مطرح شده، پاسخ دهد.

من در چندین نوشته به این موضوع پرداختم که در دورانی که علی باباجان معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد بود، اقدامات مبهمی انجام داده که بسیاری از آنها محل تردید و گمان است. چرا او حاضر نیست به سوالاتی که در خصوص آن دوران طرح شده به شکل شفاف پاسخ دهد؟

به عنوان مثال یکی از سوالات این است که با وجود آن که معاون وقت هالک بانک مستقیماً به علی باباجان متصل بود و زیر نظر او فعالیت می کرد، اما پس از دستگیری و زندانی شدن در آمریکا به طور کلی توسط باباجان فراموش شد و هیچگاه حاضر نشد در خصوص این مدیر عالی رتبه بانکی ترکیه، چیزی بر زبان بیاورد؟

فقط من نیستم که از باباجان سوالات مهمی دارم. یغیت بلوت از مشاورین ارشد اردوغان هم در چندین مقاله از باباجان سوالات مهمی پرسیده است که تاکنون هیچ کدام از این سوالات پاسخ داده نشده است.

به عنوان مثال بلوت پرسیده است: چرا علی باباجان به دنبال نجات بانک آسیا بود؟

در حالی که همه می دانیم بانک آسیا توسط فتح الله گولن و شاگردان او اداره می شد و سرمایه های عظیم این شبکه تروریستی در داخل این بانک وجود داشت، چرا علی باباجان دنبال نجات سرمایه های چنین بانکی بود؟

سوال دوم این است که آیا در معاملات بین المللی و پرونده های تسهیلاتی مرتبط با آمریکا و اروپا، علی باباجان از بانک های بزرگ سوئیس کمیسیون دریافت نموده است یا خیر؟

گفته می گردد در بسیاری از این معاملات سودهای هنگفتی عاید باباجان شده و چند حساب شخصی خود را به این منظور به کار گرفته است.

مقایسه آکپارتی و سرنوشت حزب فضیلت

سیبل ار اصلان، روزنامه استار

بسیاری از همکاران من و تحلیل گران سیاسی که در اغلب روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی ترکیه کار می نمایند، در هفته های اخیر به این موضوع پرداخته اند که سرنوشت حزب فضیلت برای حزب عدالت و توسعه تکرار می گردد.

استدلال آنها این است که موسسین حزب عدالت و توسعه همچون رجب طیب اردوغان و عبدالله گل و دیگران که روزگاری عضو حزب فضیلت بودند، با اربکان و رهبران این حزب دچار اختلاف نظر شدند و پس از جدایی از آن، حزب عدالت و توسعه را تأسیس کردند.

آنها بر این باورند که حالا در یک روند تاریخی همین اتفاق برای آک پارتی می افتد و کسانی که با رجب طیب اردوغان و دیگر سران حزب عدالت و توسعه اختلاف نظر و زاویه فکری دارند، می خواهند از این حزب بزرگ جدا شده و یک یا دو حزب جدید تاسیس نمایند و به فعالیت های خود ادامه دهند و در آینده قدرت را در دست بگیرند. اما مبنای این استدلال غلط است و حزب فضیلت را نمی توان با حزب عدالت و توسعه مقایسه کرد.

حزب عدالت و توسعه دارای 52 درصد از آرای مردم ترکیه است، در تمام انتخابات هایی که تاکنون برگزار شده پیروز شده و نیمی از 600 جایگاه مجلس ترکیه را در اختیار دارد.

من هوادار تجزیه حزب عدالت و توسعه نیستم و از تمام دوستان می خواهم که این حزب را با فضیلت و دیگر احزاب و گروه های سیاسی قبلی ترکیه مقایسه ننمایند.

آکپارتیِ جدید؟

طاها آک یول، روزنامه قرار

در هجدهمین سالگرد تاسیس حزب عدالت و توسعه٬ در مقطع حساسی قرار گرفته ایم که هنوز هم دلایل شکست سنگین این حزب در انتخابات شهرداری ها به درستی تحلیل نشده است.

انتخابات مجدد استانبول٬ موجب آن شد که آکپارتی٬ نتیجه را با اختلافی در حد 800 هزار رای٬ به رقیب واگذار کند. اردوغان در همان زمان خاطرنشان کرد: پیغام مردم را دریافت کردیم.

اما واقعیت این است که آکپارتی تاکنون اقدامات اصلاحی خاصی انجام نداده که نشان دهد پیغام انتخاباتی مردم را دریافت نموده است.

اغلب تحلیل ها بر محور این موضوع شکل گرفته که مردم٬ از بعضی ویژگی های سیستم حکومتی جدید ناراضی هستند. به عنوان مثال٬ آنها دوست ندارند که رئیس جمهور٬ یک شخصیت حزبی و دارای گرایش حزبی باشد.

بدون شک مسائل اقتصادی٬ کسری بودجه و مدیریت های غلط و ضعیف نیز در رقم خوردن نتایج منفی حزب عدالت و توسعه نقش داشته و علاوه بر این٬ بسیاری از کادرهای حزب حاکم٬ دچار غرور و نخوت و کبر شده اند و همه این مسائل٬ احتیاج به بازبینی جدی دارند.

حتی طرفداران حزب عدالت و توسعه نیز نمی توانند حرف سران این حزب را پذیرفته و دلایل شکست را به فشارهای خارجی ربط دهند. خیر. نه فشار خارجی و دخالت بیگانه٬ هیچکدام از این ها عامل شکست نیست و برخلاف گفته های اردوغان و باغچلی٬ ترکیه دچار تهدید بقا نشد و این ها همه شعار انتخاباتی بودند.

جناب اردوغان٬ در هجدهمین سالگرد تاسیس حزب عدالت و توسعه خاطرنشان کرد: برای ترکیه٬ روشنایی و توسعه بیشتر را به ارمغان می آوریم.

در خصوص شعار زیبای رئیس جمهور٬ باید گفت، توسعه و پیشرفت٬ فقط با شعار عملی نمی گردد و احتیاج به برنامه دارد. ترکیه پیش از هر چیز احتیاج به این دارد که اصل تفکیک قوا و آزادی بیان٬ به شکل جدی و درونی مورد پذیرش قرار بگیرد و همه برای حوزه آزادی و دموکراسی٬ احترام قائل شوند.

اما شواهد نشان می دهد که این روزها کسی در ترکیه به فکر این چیزها نیست. شواهد نشان می دهد که تمام سعی و کوشش اردوغان و حزب عدالت و توسعه برای ایجاد تغییرات نوین٬ تنها و تنها به تغییر چند وزیر محدود خواهد شد و همان راستا قبلی را ادامه خواهند داد.

قوه مجریه٬ مهمان قوه قضائیه است و نه میزبان

فکرت بیلا، پایگاه تحلیلی خبری تی 24

یکی از مهم ترین نشانه های دموکراسی٬ تفکیک قوا و موضوع حقوقق و قانون است. قوه مقننه و مجریه٬ هر دو باید٬ استقلال قوه قضائیه را بپذیرند و آن را به چالش نکشند. قوه قضائیه نیز متقابلاً نباید در کار آن دو قوه دخالت کند. اما در چند سال اخیر٬ همیشه شاهد این بوده ایم که در مراسم افتتاحیه سال جدید قضایی٬ این اصل مهم و حیاتی٬ نادیده گرفته می گردد. مراسم شروع سال جدید قضایی٬ باید در ساختمان قوه قضائیه برگزار گردد و نه در نهاد ریاست جمهوری. چرا؟

چون رئیس جمهور٬ در عین حال رهبر یک حزب است و نباید تمام ارکان و مقامات قوه قضائیه به خدمت ایشان بروند. این سنت و اجرای این مراسم در نهاد ریاست جمهوری٬ ابتکار خود اردوغان است و کانون وکلای اغلب استان های ترکیه به آن اعتراض نموده و چنین اقدامی را ناروا می دانند و اعلام نموده اند که حاضر نیستند در این مراسم حضور داشته باشند.

به یاد بیاوریم مراسم سال 2014 میلادی را. در آن مراسم٬ متین فیض اوغلو رئیس کانون وکلای مدافع ترکیه٬ حکومت را به باد انتقاد گرفت. اردوغان با داد و فریاد از جای خود بلند شد و به سخنان فیضی اوغلو اعتراض کرد. عبدالله گل دست او را کشید و سعی کرد او را آرام کند. اما نتیجه ای نداد و اردوغان به نشانه اعتراض٬ سالن را ترک کرد. اما حالا همان فیضی اوغلو٬ با همان پست و عنوان در مراسم اردوغان حضور پیدا می نماید و بین آنان اختلافی وجود ندارد. از او پرسیدم: چه شد که به یک باره موضع شما عوض شد؟

در پاسخ گفت: دولت٬ بسته ای به نام بسته اصلاحات قضایی تدوین نموده که ما نیز در نوشتن آن نقش مهمی داشته ایم. اجرایی شدن مفاد این بسته اصلاحات٬ منجر به تغییرات مثبتی خواهد شد و ده ها روزنامه نگار آزاد خواهند شد. من به خاطر اهمیت این مساله در کنار دولت ایستاده ام اگر نه نقدها من در خصوص نظام سیاسی جدید ترکیه به قوت خود باقی هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 268

به "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، مقایسه آکپارتی و سرنوشت حزب فضیلت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مطالب ستون نویس های ترکیه، مقایسه آکپارتی و سرنوشت حزب فضیلت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید