نگاه کنید این صاحب آواز کیست

به گزارش مجله استخدام جدید، خبرنگاران: کنسرت وداع چندین سال پیش براساس شعرهای عمان سامانی و به پیشنهاد حسام الدین سراج شکل گرفته و موسیقیش را محمد میرزمانی نوشته است.

نگاه کنید این صاحب آواز کیست

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، همواره کمبود امکانات نتیجه بدی ندارد. وقتی پیاده باشی و بخواهی خودت را به مرکز همایش های برج میلاد برسانی، مجبوری از کنار اتوبان تا پایه برج را پیاده گز کنی، اما این راستا همواره جذابیت های ویژه ای دارد.

این روزها که برج میلاد رنگ و بوی محرم به خود گرفته، نام یاران امام حسین(ع) در راستا رسیدن به برج درج شده است. با خواندن هر کدام از این نام ها آدمی به این فکر می نماید که این یاران، نمادهای بزرگی برای وفاداری هستند؛ اما افسوس که چندان شناخته نشده اند.

نامِ یاران امام حسین(ع) را که می خوانی از دور نوای چَمَری(موسیقی مردم غرب کشور است و از نوای سرنا و دهل تشکیل شده که در عزاداری ها نواخته می گردد) به گوش می رسد. در همان فضای پایینِ برج گروهی از هنرمندان لرستانی صحنه هایی از حماسه عاشورا را با نوای چَمَری برای تماشاگران بازسازی می کردند.

از پله برقی ها که بالا می روی، در فضای پایین برج و درست در مقابل سالن همایش های برج میلاد خیمه هایی زده اند که در هر کدامشان روایتی از حماسه عاشورا در جریان است.

اما مقصد نهایی ما سالن همایش های برج میلاد است. قرار است آنجا حسام الدین سراج از عاشورا بخواند.

نام این اجرا وداع است و ارکستری به رهبری محمد میرزمانی، سراج را همراهی می نمایند. درهای ورودی ساعت 20 باز می شوند و تماشاگران وارد سالن می شوند.

ارکستر با کمی تاخیر می آید و همه نوازنده ها در جای خود مستقر می شوند. حسام الدین سراج، محمد میرزمانی و وحید جلیلوند هم به روی صحنه می آیند.

پیش از شروع برنامه میرزمانی رو به تماشاگران می گوید: در هیچ کجای جهان رسم نیست که رهبر ارکستر پیش از شروع برنامه سخنی بگوید، اما با درگذشت مرتضی پاشایی بر خود واجب دانستیم که فوت این خواننده محبوب را به همه شما تسلیت بگویم.

با سرانجام کلامِ میرزمانی، موسیقی شروع می گردد.

کیست این پنهان مرا در جان و تن کز زبان من همی گوید سخن

این که گوید از لب من راز کیست؟ نگاه کنید این صاحب آواز کیست؟

این بیت های عمان سامانی شروع دکلمه های جلیلوند بود. کنسرت وداع چندین سال پیش براساس شعرهایی از عمان سامانی شکل گرفته که پیشنهاد آن را سراج ارائه نموده و موسیقیش را محمد میرزمانی نوشته است.

تحریرهای سراج و نوای ارکستر و آوایِ گروه کُر قطعه راز را تشکیل داد. این قطعه سرشار از اندوهی آوایی بود.

قطعه سرخیل مستان با تکنوازی عود و نی و دکلمه شعری از عمان سامانی همراه بود.

در قطعه غریب آشنا از شعر غلامرضا کافی استفاده شده بود. در این قطعه سراج آوازی خواند که با همراهی بربت و نی همراه شد. این قطعه از آشنایی می گفت که غریبه است.

چقدر آشنا می نمایی غریبه ، بگو از کجا از کجایی غریبه

قطعه یک دل و یک یا و قطعه سر حق در ادامه اجرا شد و باز هم اشعاری از عمان سامانی خوانده شد.

شوخ شیرین و راه عشق قطعه هایی در مدح حضرت زینب(س) بود.

زن مگـو مرد آفرین روزگـار زن مگو بنت الجلال، اخت الوقار

زن مگو خاک درش نقش جبـین زن مگو دست خدا در آسـتـین

بالاخره هنگام وداع فرا رسید.

نی نامه قطعه ای بود با ساز و آواز. شعر این قطعه را زنده یاد قیصر امین پور سروده بود.

شگفتا بی سروسامانی عشق ، به روی نیزه سرگردانی عشق

گریه خون آخرین قطعه کنسرت وداع بود. شعر این قطعه هم از سروده های علیرضا قزوه بود.

در کنار ارکستر سازهای غربی، سازهایی از موسیقی ایرانی هم حضور داشتند که صدایشان به ایرانی شدن موسیقی یاری بسیاری کرد. کمانچه، نی، سنتور و گروه دف نوازان در کنار سازهای دیگر در این کنسرت نواختند.

با این که کنسرت وداع اجرایی مناسبتی محسوب می شد اما با استقبال خوبی از سوی علاقه مندان روبه رو شد و توانست جایگاه های سالن همایش های برج میلاد را پر کند.

اجرای شب گذشته کنسرت وداع مهمان ویژه ای هم داشت؛ پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی.

همایون رحیمیان (کنسرت مایستر)، حمیدرضا مختاری، فرخ اعتمادی، فرزاد صیدی، عرفان شریف زاده، میلاد عالمی، آرش جامع، اشکان پویا نیا، سینا روستاپور، علیرضا چهره قانی (ویولن اول)، هادی آزرم، بهراد سوخکیان، سرمد انکشافی، آرش ایمانی، امید شریفی، بابک ایمانی، عرفان وکیلی، هومان جلات، امیرمحمد کاظمی، پیمان شامی، احسان شامی (ویولن دوم)، سیاوش ظهیرالدینی، هومن اتابکی، کاوه تسعیری، امین زمان خواه (ویولا)، کریم قربانی، داود منادی، مهرداد عالمی (ویولنسل)، مسعود حبیبی، فرزاد قیصری پور، نیما سیگارودی، غلامرضا جعفری (سازهای کوبه ای)، علیرضا خورشید فر، پرویز بیات (کن تر باس)، فرشاد شیخی، حسام سید احمد (هورن)، شهرام رکوعی، سینا ذکایی (فلوت)، حسین تاجیک (ابوا)، حسین شریفی (ترومبون)، حسن فراهانی (ترومپت)، محمود منتظم (تیمپانی)، علی درویش نوری (عود)، فرشاد صارمی (کمانچه)، محسن پور بخت (سنتور)، سعید فهیمی (نی) گروه نوازندگان این کنسرت را تشکیل می دهند.

خوانندگان گروه کُر را گلنوش موحدی، غزاله گروسی، فاطمه اکبری، فروغ فضلی، مژده احمدی، نگار عبدالحسینی (سوپرانو)، لاله فقیه زاده، نیلوفر لطف آور، هدیه کبیری، سلما جوان، مهسا اقبالی (آلتو)، میلاد بیگدلو، حسین ذوالقدری، رضا فکری، حمید ابراهیمی نژاد، سامان وزیری (تنور)، احمد مهدی، افشین اعتماد، کاوه رمضان زاده، کامران امام و پاشا ملک (باس) تشکیل می دادند.

کنسرت موسیقی وداع آذر ماه سال گذشته نیز برای دومین بار در حضور مقامات عالی وزارت ارشاد و شهرداری تهران در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شده بود و این برای سومین سال است که این کنسرت در ماه های عزاداری به روی صحنه می رود.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 295

به "نگاه کنید این صاحب آواز کیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه کنید این صاحب آواز کیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید