وجود سم آفلاتوکسین در شیر خام کذب محض است

به گزارش مجله استخدام جدید، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی وجود سم آفلاتوکسین در شیر خام مصرفی صنایع لبنی کشور را رد کرد و گفت: تولیدات این صنایع در چهارچوب ضوابط بهداشتی این سازمان است.

وجود سم آفلاتوکسین در شیر خام کذب محض است

علی صفر ماکنعلی اظهارات مطرح شده در مورد وجود سم آفلاتوکسین در شیر خام مصرفی صنعت لبنیات را کذب محض، غیرعلمی، غیر مستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی مطرح کرد.

وی اضافه نمود: بر اساس برنامه های توسعه ای انجام گرفته، در حال حاضر 400 کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه فراوری شیر خام رتبه 11 جهان متعلق به ایران است.

معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان گفت: در حوزه تأمین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد 1600 مرکز جمع آوری شیر خام و صنایع وابسته در حال فعالیت هستند که این مراکز در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی، کنترل های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه برداری و آزمایش های لازم را انجام می دهند.

وی توضیح داد: همچنین حمل ونقل شیر و فراورده های آن با مدرن ترین روش های بهداشتی صورت می پذیرد و حتی تردد وسایل نقلیه شیر و فرآورده های لبنی رصد و پایش می گردد که مواد اولیه 400 کارخانه فراوری لبنیات کشور را فراهم می نمایند.

ماکنعلی اظهار کرد: برنامه های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح ازجمله مدیریت بهداشت گاوداری ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با استانداردهای ملی و کدکس آلیمانتاریوس (استاندارد بین المللی) انجام می گردد.

معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: تمامی این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت به صورت دائم و مستمر صورت می پذیرد.

ماکنعلی اضافه نمود: یکی از مدیریت های بسیار مهم در هر گاوداری مدیریت بهداشت و تغذیه است که در این بخش، سخت گیرانه ترین استانداردها برای کنترل میران آفلاتوکسین انجام می گردد.

وی ادامه داد: استاندارد میزان آفلاتوکسین در ذرت دامی در کشور ما برابر با 5 در میلیارد است، درحالی که استاندارد اتحادیه اروپا برای آفلاتوکسین چهار برابر (20 ppb) استاندارد ملی ایران است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 737

به "وجود سم آفلاتوکسین در شیر خام کذب محض است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود سم آفلاتوکسین در شیر خام کذب محض است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید