10 فیلم جنگی غیرانگلیسی زبان برتر بر اساس امتیاز IMDb

به گزارش مجله استخدام جدید، هیچ کشوری مانند آمریکا و هالیوود فیلم جنگی نمی سازد. فارغ از خوبی یا بدی، استانداردهای هالیوود برای ژانر جنگی به گونه ای است که تمام تمرکز خود را به نمایش هرج و مرج و شلوغی های میادین نبرد اختصاص می دهد. به ندرت اتفاق می افتد که یک اثر جنگی پرهزینه آمریکایی، با درون مایه های روان شناختی و پیچیده ساخته گردد. در سایر کشورهای دنیا، کارگردانان سالیان سال است که به وقایع یک نبرد تاریخی خاص می پردازند. بیشتر این فیلم سازان با ارائه دیدگاه های ضدجنگشان، در برابر ویژگی های حماسی و شکوه احتمالی جنگ قرار می گیرند. از آثار سرگرم کننده تر گرفته تا فیلم های اندوه بار و حقیقی، اغلب این عناوین بیشتر شبیه ساخته های ترسناک غیرداستانی هستند.

10 فیلم جنگی غیرانگلیسی زبان برتر بر اساس امتیاز IMDb

در این مطلب به سراغ 10 فیلم جنگی خارجی زبان خواهیم رفت که بر اساس امتیاز کاربران IMDb رتبه بندی شده اند و با تماشاشان، جنگ را از دیدگاه کشورهای مختلف تجربه خواهید کرد.

10. صخره سرخ (Red Cliff)

  • کارگردان: جان وو
  • بازیگران: تونی لیانگ، تاکشی کانشیرو، چانگ چن، لین چی -لینگ و…
  • محصول: 2008 - چین
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

جانن وو این فیلم جنگی و تاریخی دوقسمتی را درباره محاصره عظیم چین ساخت که به اسم گران ترین فیلم آسیایی تاریخ مشهور شد. صخره سرخ سکانس های اکشن کلاسیک وو را با ویژگی های جدی و حماسی ترکیب می نماید تا یک تجربه سینمایی واقعی را به وجود بیاورد که باید در عظیم ترین نمایشگر ممکن دیده شود.

هر دو قسمت فیلم را باید یکی پس از دیگری تماشا کنید تا به دنیا حماسی آن پی ببرید. قسمت دوم صخره سرخ امتیاز 7.6 را از IMDb دریافت نموده است. ساخته جان وو با بیش از 1.6 میلیون بیننده در کره جنوبی، رکورد قابل توجهی را به ثبت رساند؛ حدود 130 هزار بیشتر از دنباله بتمن کریستوفر نولان یعنی شوالیه تاریکی. خبرگزاری هالیوود ریپورتر هم این فیلم را تحسین کرد و درباره اش نوشت: مقدمه ای مهیب و تکان دهنده برای نبردی حماسی که با جلوه های بصری درخشان و سکانس های اکشن درگیرنماینده همراه است.

هر چند که این دو فیلم با گرایشاتشان به مفاهیم عاشقانه و بعضی دیالوگ های توخالی، از رسیدن به عظمت کامل بازمی مانند، اما کماکان دو نمونه از برترین کوشش های جان وو در دوران مدرن فیلم سازی اش به تعداد می فرایند.

9. پسر شائول (Son Of Saul)

  • کارگردان: لاسلو نمش
  • بازیگران: گیزا روریگ، یولی یاکاب، لونته مولنار و…
  • محصول: 2015 - مجارستان
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.5 از 10

موضوع هولوکاست بارها به وسیله فیلم سازان عظیم تاریخ سینما مانند استیون اسپیلبرگ، ژان-پیر ملویل، رومن پولانسکی و… استفاده شده است. با توجه به حجم وسیع فیلم های ساخته شده با موضوع هولوکاست، شاید پذیرش و دیده شدن فیلمی مانند پسر شائول و اینکه چنین اثری می تواند از نظر احساسی و حقیقی تأثیرگذار باشد، برای مخاطبان کمی سخت به نظر برسد. اما ساخته لاسلو نمش مجاری بسیار پیروز ظاهر شد و علاوه بر دریافت جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره کن، در اسکار و گلدن گلوب هم جایزه برترین فیلم خارجی زبان را از آن خود کرد.

فیلم جنگی پسر شائول به اسم نخستین ساخته لاسلو نمش، به طرز چشمگیری تاریک ترین ساعات تاریخ را به تصویر می کشد تا مخاطب در خاتمه با حالتی متحیر، فقط و فقط به تیتراژ پایایی خیره شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که لاسلو نمش سابقه دستیاری بلا تار را دارد؛ فیلم ساز مطرح و صاحب سبک مجارستانی که در کارنامه اش آثار شاخص بسیاری دیده می شود. دنیا بینی متفاوت نمش، همکاری اش با بلا تار و مهارت های فردی اش در زمینه کارگردانی و قصه گویی، باعث شده است تا پسر شائول در لیست برترین فیلم های ساخته شده با موضوع هولوکاست قرار بگیرد.

8. جنگ سرد (Cold War)

  • کارگردان: پاوِو پاولیکوفسکی
  • بازیگران: یوانا کولیگ، ژان بالیبار، توماش کات، آگاتا کولشا و…
  • محصول: 2018 - لهستان
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.6 از 10

اگرچه در دوران جنگ سرد هرگز خبری از نبردهای رایج و درگیری های نظامی نبود اما با این وجود، کماکان تلفات و ویرانی های بسیاری را به بار آورد. این واقعیت به زیبایی در فضای مالیخولیایی و سیاه و سفید فیلم جنگ سرد نمایش داده شده است.

ساخته تحسین شده پاولیکوفسکی که در هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن جایزه برترین کارگردانی را برای او به همراه داشت، روایتگر یک داستان عاشقانه محکوم به شکست است؛ ماجرای عشقی میان یک آهنگساز لهستانی و خواننده ای که به وسیله او و گروه اش کشف می شود. عاشقانه این دو به واسطه آشفتگی های سیاسی دهه ی 50 میلادی، به طور مداوم تضعیف می شود و در نهایت به فرجامی فراموش نشدنی می انجامد. یک فیلم جنگی متفاوت که زمینه های حقیقی تاریخی را با روایت عمیقا شخصی اش درهم می آمیزد و در نهایت به کمال می رسد.

اگر می خواهید به سراغ سینمای مدرن لهستان بروید و پاولیکوفسکی را بیشتر بشناسید، کار راحتی در پیش خواهید داشت. او تا به حال تنها چهار فیلم بلند ساخته است و پیش از جنگ سرد هم فیلم پیروز ایدا را کارگردانی کرد که آن اثر هم حال و هوای جنگ دارد و به صورت سیاه و سفید ساخته شده است.

7. سرباز هلندی (Soldier Of Orange)

  • کارگردان: پل ورهوفن
  • بازیگران: روتخر هاور، ادوارد فاکس، دریک د لینت
  • محصول: 1977 - هلند
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.7 از 10

پل ورهوفن پیش از ساخت فیلم هایی مانند پلیس آهنی و یادآوری کامل این فیلم جنگی هلندی را درباره اشغال این کشور به وسیله نازی ها کارگردانی کرد. ترکیبی از یک حماسه جنگی و درامی تأثیرگذار که به شکل هوشمندانه ای هر دو روی جنگ را با تمام جزئیاتش به تصویر می کشد. روتخر هاور به اسم یکی از افرادی که وارد میادین نبرد شده اند، بازی متفاوت و بی نقصی را ارائه می دهد. هاور فقید را بیشتر به خاطر بازی در شاهکار ریدلی اسکات یعنی فیلم بلید رانر می شناسیم اما او در ساخته ورهوفن هم درخشان ظاهر می شود.

این فیلم با بودجه 5 میلیون پوندی (معادل 2 میلیون و 300 هزار یورو) ساخته شد و در آن موقع، گران ترین فیلم هلندی تاریخ به حساب می آمد. سرباز هلندی با بیش از 1.5 میلیون بیننده، به محبوب ترین فیلم هلندی سال 1977 تبدیل گشت. ساخته ورهوفن در سال 1980 نامزد دریافت گلدن گلوب برای برترین فیلم خارجی زبان شد و در پنجاهمین دوره جوایز اسکار هم به اسم نماینده هلند برای برترین فیلم خارجی زبان انتخاب شد اما به لیست نامزدها راه پیدا نکرد.

این فیلم به مقدار کافی مجذوب کنندهیت دارد که ارزش تماشا را داشته باشد. با تماشای سرباز هلندی می توانید جنگ دنیای دوم را از نگاه ساکنین نارنجی پوش شمال غربی اروپا ببینید و به دنیا بینی خاص ورهوفن در فیلم سازی پی ببرید.

6. خداحافظ بچه ها (Au Revoir Les Enfants)

  • کارگردان: لویی مال
  • بازیگران: فرانسوا برلئان، ایرن ژاکوب، پیتر فیتز و…
  • محصول: 1987 - فرانسه
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8 از 10

لویی مال یکی از برترین فیلم سازان فرانسوی است. شاید عظیم ترین اثر او را بتوان همین فیلم جنگی نیمه اتوبیوگرافی دانست که به ماجراهای یک مدرسه شبانه روزی کاتولیک می پردازد؛ مدرسه ای که به وسیله مردی اداره می شود که میان استفاده کردن یا نکردن از مدرسه برای پنهان کردن بچه ها یهودی از دست گشتاپو دچار تردید شده است.

فیلم خداحافظ بچه ها به گونه ای ساخته شده است که هر فردی با توجه به دیدگاه هایش نسبت به جنگ دنیای و ویژگی های روایی این اثر، می تواند ساخته لویی مال را به اشکال متفاوتی درک کند. این فیلم پیروز به دریافت شیر طلایی ونیز شد و همچنان معروفیت و اهمیت خود را به اسم یکی از برترین فیلم های فرانسوی دهه 80 میلادی حفظ نموده است. خداحافظ بچه ها در گیشه هم پیروز بود و با فروش 3.5 میلیونی در فرانسه و بیش از 4.5 میلیون دلار در آمریکای شمالی، رضایت بیشتر بینندگان را کسب کرد.

5. توهم عظیم (La Grande Illusion)

  • کارگردان: ژان رنوار
  • بازیگران: ژان گابن، دیتا پارلو، پیر فرسنی، اریش فن اشتروهم و…
  • محصول: 1937 - فرانسه
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10

اگر بخواهیم راجع به شاهکارهای سینمای فرانسه صحبت کنیم، بدون شک فیلم توهم عظیم به اسم یکی از برترین آثار این کشور و حتی تمام دوران ها شناخته می شود. این فیلم داستان دو خلبان فرانسوی را روایت می نماید که در پی نبردی هوایی، آسیب می بینند و به وسیله آلمان ها به اسارت درمی آیند؛ حالا تمام کوشششان را می نمایند تا از این اردوگاه بگریزند؛ ترکیبی از وقایع هولناک و پرتنش جنگ و درامی باورپذیر و انسانی. فیلم مشهور رنوار به شکل ماهرانه ای فراوری شده و با فیلم برداری حرفه ای کریستین ماتراس، همواره باید منتظر لحظات تازه و غیرقابل پیش بینی ای بر روی نمایشگرتان باشید.

از نظر منتقدین و مورخان سینما، توهم عظیم به اسم یکی از شاهکارهای سینمای فرانسه و یکی از برترین فیلم هایی است که تا به امروز ساخته شده است. اورسون ولز از این فیلم به اسم یکی از دو اثری که به داخل کشتی تنهایی اش می برد یاد کرد. مجله امپایر در سال 2010، فیلم جنگی توهم عظیم را در رتبه سی وپنجم از لیست 100 فیلم برتر سینمای دنیا قرار داد.

4. سقوط (Downfall)

  • کارگردان: الیور هرشبیگل
  • بازیگران: برونو گانتس، الکساندرا ماریا لارا، یولیانه کولر، کریستیان برکل و…
  • محصول: 2004 - آلمان
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.2 از 10

شاید تا به امروز هیچ فیلم جنگی خارجی زبان دیگری به مقدار سقوط نتوانسته باشد در مدت زمانی طولانی، روایتی حقیقی را به شکلی غم انگیز به تصویر بکشد. داستان فیلم به آخرین روزهای جنگ دنیای دوم از دیدگاه آدولف هیتلر و بخش عمده ای از رهبری رایش سوم می پردازد؛ جایی که همگی در یک پناهگاه زیرزمینی جمع شده اند.

برونو گانتس یکی از شجاعانه ترین و درخشان ترین نقش آفرینی های تاریخ سینما را به اسم دیکتاتور آلمان (هیتلر) ارائه می دهد و مردی را به تصویر می کشد که دچار بیماری های جدی روانی شده است و نمی تواند شکست خود را بپذیرد. سقوط بر اساس کتاب های معتبری که راجع به نازی ها و هیتلر نوشته شده اند ساخته شده است و از لحاظ حقایق داستانی، اثر قابل قبولی به شمار میرود.

سقوط به اسم پرهزینه ترین فیلم تاریخ آلمان، در هفتادوهفتمین دوره مراسم اسکار کاندید دریافت برترین فیلم خارجی زبان شد اما در نهایت این جایزه به فیلم دریای درون از آلخاندرو آمنابار رسید. کارگردانی هرشبیگل در این اثر آلمانی به شدت خودنمایی می نماید و اگر همین حالا به سراغ این اسم بروید، هنوز می توانید از قاب های چشم نواز و جلوه های بصری بی نقص اش لذت ببرید.

3. بیا و بنگر (Come And See)

  • کارگردان: الم کلیموف
  • بازیگران: الکسی کراوچنکو، لیوبومیراس لوکویکیوس و…
  • محصول: 1985 - روسیه
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

بدون شک شاهکار بی نظیر الم کلیموف یکی از تلخ ترین و سیاه ترین فیلم های جنگی تمام دوران هاست. بیا و بنگر که با نام بیا و ببین هم شناخته می شود، بیشتر شبیه یک کابوس تجربی و ترسناک است تا یک فیلم جنگی سنتی. اگر می خواهید به سراغ این ژانر مهم و مجذوب کننده سینمایی بروید، به شدت مراقب باشید زیرا آینده سفر سینمایی تان در ژانر جنگی، به قبل و بعد از تماشا این فیلم بستگی خواهد داشت.

بیا و بنگر با روایت داستان یک پسر جوان بلاروسی که برای مبارزه با نازی ها به جنبش مقاومت بلاروس می پیوندد، رفته رفته به دل جنایت های هولناک آلمان ها و حقایق عریان جنگ نفوذ می نماید. ساخته کلیموف با فیلم برداری غیرمتعارف، ایجاد فضایی مه آلود و اتمسفر سورئال مثال زدنی اش، به متفاوت ترین فیلم جنگی تمام دوران ها تبدیل می شود. بیا و بنگر جوایز چندانی را دریافت نکرد و حتی از نامزدی اسکار در رشته برترین فیلم خارجی زبان هم بازماند؛ خشونت بی پرده و سکانس های هولناک و تکان دهنده فیلم می تواند به اسم دلیلی برای این اتفاق شناخته شود. فقط کافی است تا یک بار فیلم را تماشا کنید و به سکانس پایانی برسید؛ جایی که خشونتی تاریخی، چشمانی متحیر و گریان، تابلوی شناور هتیلر بر روی آب و قطعه ای باشکوه و حزن انگیر از مرثیه موتزارت با یک دیگر درهم می آمیزند.

2. کِشتی (Das Boot)

  • کارگردان: ولفگانگ پترسن
  • بازیگران: یورگن پروشنو، هربرت گرونیمر، کلاوس ونمان، اسکای دو مون
  • محصول: 1981 - آلمان غربی
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

تریلر تکان دهنده ولفگانگ پترسن مؤثرترین فیلم کلاستروفوبیک در ژانر جنگ است. یک اثر بی نظیر که باعث شروع حرفه این کارگردان آلمانی در هالیوود شد. کِشتی داستان مجذوب کننده خدمه یک زیردریایی در جنگ دنیای دوم را روایت می نماید که در حال گشت زنی در اقیانوس اطلس برای پیدا کردن و نابودی کشتی های جنگی دشمن هستند.

اثر مشهور پترسن یک فیلم طولانی است اما در طول مدت زمان 2.5 ساعته اش، هیچ گاه خسته نماینده نمی شود. کِشتی از هر دقیقه خود برای ترکیب لحظات هیجان انگیز جنگ با زندگی روزمره خدمه ای که در سخت ترین شرایط ممکن به سر می برند استفاده می نماید.

راجر ایبرت به این فیلم چهار ستاره کامل را اعطا کرد و دیگر منتقدان هم به ستایش آن پرداختند. کِشتی با 6 نامزدی در مراسم اسکار، از این حیث در میان تمام فیلم های آلمانی تاریخ سینما رکورددار است. ساخته پترسن بعلاوه در گلدن گلوب و بفتا هم نامزد دریافت جوایز مختلفی شد اما نتوانست هیچ کدام از آن ها را به دست بیاورد. با این حال، کِشتی هنوز هم به اسم یک فیلم جنگی خارجی زبان خوش ساخت و تأثیرگذار شناخته می شود که داستان مجذوب کنندهش را از اعماق آب ها روایت می نماید.

1. زندگی زیباست (Life Is Beautiful)

  • کارگردان: روبرتو بنینی
  • بازیگران: روبرتو بنینی، نیکولتا براسچی، جورجو کانتارینی، جوستینو دورانو و…
  • محصول: 1997 - ایتالیا
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.6 از 10

فیلمی که با توجه به امتیاز 59 در متاکریتیک سال هاست بیشتر توجه بینندگان را جلب نموده است تا منتقدان.. زندگی زیباست یک اثر بین المللی است که روبرتو بنینی (نویسنده، کارگردان و بازیگر فیلم) را در صندلی مردی یهودی قرار می دهد که از عنصر جادویی عشق و کمدی استفاده می نماید تا خانواده اش را از گزند وحشت ناشی از کشتارهای نازی ها دور نگه دارد؛ حتی به شکلی خیال انگیز و رویایی.

اثری هوشمند و تأثیرگذار درباره قدرت بی نظیر عشق و خنتماشا در دوران تاریک یهودی ستیزی حین جنگ دنیای دوم. زندگی زیباست توانست اسکار برترین بازیگر نقش اصلی مرد را برای روبرتو بنینی به همراه داشته باشد و جایزه برترین فیلم خارجی زبان و برترین موسیقی متن را هم از آن خود کند. اثر فوق العاده بنینی در گیشه هم پیروز بود و توانست فروش قابل توجهی را در ایتالیا و سایر کشورهای دنیا تجربه کند. پیروزیت فیلم به هیچ اسم تعجب آور نیست زیرا پیغام و محتوای انسانی و ضدجنگ اش به حدی از مرزهای زبان و فرهنگ ملل مختلف فراتر رفته است که تأثیرگذاری اش تا امروز هم احساس می شود.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 شهریور 1400 بروزرسانی: 25 شهریور 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1839

به "10 فیلم جنگی غیرانگلیسی زبان برتر بر اساس امتیاز IMDb" امتیاز دهید

2 کاربر به "10 فیلم جنگی غیرانگلیسی زبان برتر بر اساس امتیاز IMDb" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم جنگی غیرانگلیسی زبان برتر بر اساس امتیاز IMDb"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید