20 دانشگاه ایرانی در جمع 400 موسسه جوان برتر جهان حضور یافتند

به گزارش مجله استخدام جدید، نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جوان در سال 2020 را منتشر کرد. بر اساس این رتبه بندی 20 دانشگاه ایرانی در جمع 400 دانشگاه جوان برتر جهان حضور دارند.

20 دانشگاه ایرانی در جمع 400 موسسه جوان برتر جهان حضور یافتند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات موسسه اعزام دانشجو به آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، نظام رتبه بندی آموزش عالی تایمز برای رتبه بندی دانشگاه جوان 2020 از همان روشی که دانشگاه های جهان را ارزیابی می نماید استفاده می نماید و ماموریت های اصلی دانشگاه ها تدریس، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی را مورد ارزیابی قرار می دهد، اما در این رتبه بندی خاص، دانشگاه هایی با قدمت کمتر از 50 سال مدنظر هستند.

دانشگاه های ایرانی نیز در این رتبه بندی حضور دارند. در سال 2019 تعداد 13 دانشگاه ایرانی در میان 351 دانشگاه برتر جوان جهان حضور داشتند که اکنون در رتبه بندی 2020 تایمز تعداد 20 دانشگاه ایرانی در جمع 414 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

شاخص های عملکرد به پنج حوزه تقسیم می شوند: آموزش (محیط یادگیری)، تحقیق (میزان تحقیقات، درآمد و شهرت)؛ استنادها (تأثیر تحقیقات)؛ چشم انداز بین المللی (کارکنان، دانشجویان و تحقیقات)، درآمد صنعت (انتقال دانش).

تدریس و آموزش 30 درصد وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص می دهد که از این میان 10 درصد مربوط به اعتبار دانشگاه، 6 درصد نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو، 3 درصد نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان لیسانس، 8 درصد نسبت اعضای هیات علمی دارای درجه دکتری و 3 درصد درآمد سازمانی دانشگاه است.

این رتبه بندی سال جاری بین نوامبر 2018 و مارس 2019 اجرا شده است و کوشش شده است که از توزیع متوازن پاسخ دانشگاه ها در رشته ها و کشورهای مختلف اطمینان حاصل گردد. داده های سال 2019 با نتایج نظرسنجی سال 2018 ترکیب شده و بیش از 21 هزار مورد پاسخ جمع آوری شده اند.

تحقیقات نیز 30 درصد وزن دیگر این رتبه بندی را به خود اختصاص می دهد که از این میان آنالیز اعتبار تحقیقات 12 درصد، درآمد دانشگاه از تحقیقات 9 درصد و بهره وری تحقیق نیز 9 درصد در این شاخص سهم دارند. برجسته ترین شاخص در این رده، شهرت یک دانشگاه برای فزونی تحقیقات در میان همسالان خود است.

برای سنجش میزان بهره وری، تعداد مقالات چاپ شده در ژورنال های دانشگاهی نمایه شده از پایگاه های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) را برای هر محقق، از نظر اندازه سازمانی مقیاس بندی و ارزیابی شده است. در واقع توان تحقیقاتی دانشگاه برای انتشار مقالات در مجلات با کیفیت ارزیابی شده اند.

استنادات یا تأثیر تحقیقات در این رتبه بندی 30 درصد وزن دارند و در این شاخص به نقش دانشگاه ها در گسترش دانش و ایده های جدید پرداخته شده است.

تایمز برای آنالیز این موضوع داده های استنادات و کتابشناختی 77.4 میلیون استناد به بیش از 12.8 میلیون مقاله ژورنال، مقالات مروری، مقالات کنفرانسی، کتاب و فصول کتاب که در بیش از پنج سال گذشته منتشر شده است، را آنالیز نموده اند. این داده ها شامل بیش از 23 هزار و 400 نشریه دانشگاهی است که در پایگاه های اسکوپوس (Scopus) و الزویر (Elsevier) و سایر نشریات بین سال های 2014 تا 2018 نمایه شده اند.

چشم انداز بین المللی نیز 7.5 درصد وزن دارد که از این میان نسبت دانشجویان بین المللی 2.5 درصد، نسبت اعضای هیات علمی بین المللی 2.5 درصد و همکاری بین المللی 2.5 درصد در این شاخص وزن دارند. در واقع توانایی دانشگاه برای جذب دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی از سراسر جهان، میزان موفقیت یک دانشگاه در صحنه جهانی محسوب می گردد. در همکاری بین المللی، تایمز تعداد کل نشریات تحقیقاتی دانشگاه با حداقل یک نویسنده بین المللی مدنظر بوده است.

شاخص درآمد صنعت (انتقال دانش) نیز در این رتبه بندی 2.5 درصد وزن دارد. در واقع توانایی دانشگاه برای یاری به صنعت با نوآوری و اختراعات به مأموریت اصلی دانشگاه های جهان تبدیل شده است. تایمز برای وزن دهی به دانشگاه ها به میزان درآمد دانشگاه ها از صنعت و اعضای هیات علمی موثر در صنعت و میزان فعالیت های انتقال دانش نگریسته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1134

به "20 دانشگاه ایرانی در جمع 400 موسسه جوان برتر جهان حضور یافتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 دانشگاه ایرانی در جمع 400 موسسه جوان برتر جهان حضور یافتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید