آخرین جزئیات از طراحی سمند جدید
به گزارش مجله استخدام جدید، نسل جدید سمند قرار است روی پلت فرم پژو فراوری گردد اما گفته می گردد به لحاظ ظاهری شبیه خودروهایی کره ای است.
جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.
نیمه مردادماه اعضای کمیسیون صنایع مجلس مهمان ایران خودرو بودند. در خلال این ملاقات نمایندگان مجلس از نمایشگاه دستاوردهای ایران خودرو نیز دیدن کردند. در میان دستاوردهای این خودروساز آنچه بیش از همه به چشم آمد طرحی مفهومی از یک خودروی سدان (صندوقدار) بود.
آن طور که نقل می گردد قرار است این مدل مفهومی تبدیل به نسل دوم خودروی سمند گردد.این طرح مفهومی توسط شرکت جتکو(جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو) طراحی شده است.
آن طور که در قسمت درباره ما سایت شرکت جتکو آمده است این شرکت فعالیت خود را در شهریور 1397 با جذب نخبگان علمی از دانشگاههای کشور و با هدف ایجاد یک مرکز تحقیقاتی وپژوهشی در توسعه صنعت خودرو شروع نموده است. سهام شرکت جتکو متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است و در نزدیکی ایران مستقر شده است.
شنیده ها حاکیست سه مدل مفهومی توسط مدیران ارشد ایران خودرو نهایی شده بود که از میان آنها طراحی شرکت جتکو توانست نظر مدیران ایران خودرو را به خود جلب کند. البته معین نیست که جتکو دو نمونه دیگر را نیز طراحی نموده است یا اینکه در این راستا با شرکت یا شرکت های دیگر طراحی خودرو رقابت نموده است.
آن طور که منابع مطلع می گویند این محصول جدید(نسل دوم سمند یا سدان جدید ایران خودرو) روی پلت فرم IKP1 ساخته خواهد شد.
رونویسی سمند از پژو 301
پلت فرم IKP1 در واقع همان پلت فرم PF1 مربوط به پژو 301 است. از آنجایی که همزمان با شروع مراحل فراوری 301 تحریم های صنعت خودرو برگشت و پژو سیتروئن به همکاری خود با ایران خودرو انتها داد، مدیران ایران خودرو تصمیم گرفتند با ایجاد تغییراتی روی پلت فرم پژو 301 پلت فرم IKP1 را بسازند.
پیش تر اخباری در ارتباط با فراوری محصول جدید این خودروساز به نام K132 روی پلت فرم یاد شده رسانه ای شده بود.
از آنجایی که همزمان با انتشار خبر فراوری K132 صحبت از فراوری یک کراس اوور با نام تجاری K125 و همچنین یک خودروی هاچ بک (بدون صندوق) روی این پلت فرم شنیده شد چنانچه فراوری سه خودروی یاد شده عملیاتی گردد(تا کنون تنها فراوری خودروی K132 نهایی شده است) فراوری نسل دوم سمند یا محصول جدید سدان ایران خودرو نیز روی این پلت فرم، جمع محصو لات فراوریی ایران خودرو روی پلت فرم IKP1 به عدد چهار خواهد رساند.
زمان ورود به بازار نسل جدید سمند
با توجه به اینکه فراوری آزمایشی K132 از این ماه شروع می گردد و فراوری تجاری آن نیز در زمستان استارت خواهد خورد. پیش بینی می گردد نسل دوم سمند یا سدان جدید ایران خودرو زودتر از سال 1400 تا 1401 در خطوط فراوری این خودروساز دیده نگردد.
آنچه از ظاهر این خودرو برمی اید با یک خودروی فست بک(منظور از خودروی Fast back به حالت خاصی از خودروی سدان گفته می گردد، در طراحی این مدل خودرو سقف با شیب ملایم و پیئسته به سمت عقب خودرو پایین می آید به طوری که سقف و صندوق عقب دو جز متمایز به حساب نمی آیند) که به نسبت طراحی های پیشین به روزتر به نظر می رسد روبه رو هستیم.
تقلید شرقی در سمند ایرانی
بعضی کارشناسان طراحی خودرو معتقدند خطوط به کار رفته در بدنه نمونه مفهومی این محصول ایران خودرو آن را بسیار به محصولات شرقی و کره ای به لحاظ طراحی نزدیک نموده است.
بعضی از کارشناسان این خودرو را نزدیک به دو محصول شرکت هیوندایی(خودروساز کره ای)، النترا و سوناتا می دانند.
آنها پیشنهاد می نمایند باید خطوط بکار رفته در بدنه این خودرو در نسخه نهایی، متناسب با زمان عرضه باز طراحی گردد.
پیش بینی درباره قیمت این خودرو زود است اما با توجه به شرایط حاکم بر فراوری خودرو در کشور، خودروی ارزانی به نظر نمی رسد.
منبع: اقتصاد نیوز
منبع: خبرگزاری آریا