آسیب جدی تر از خودکشی را جدی بگیرید! ، آمار رسمی تعداد خودکشی ها در کشور ، شرایط جهانی ایران در رتبه بندی خودکشی

به گزارش مجله استخدام جدید، خودکشی یک فرد تاثیر بسیار عمیقی در اطرافیان او می گذارد و در واقع سوگی را ایجاد می نماید که با احساس های منفی از جمله احساس گناه همراه است.

آسیب جدی تر از خودکشی را جدی بگیرید! ، آمار رسمی تعداد خودکشی ها در کشور ، شرایط جهانی ایران در رتبه بندی خودکشی

به گزارش خبرنگاران، وحید شریعت، رئیس انجمن روانپزشکان ایران با بیان این مطلب و با اشاره به روز دنیای پیشگیری از خودکشی درباره دلایل اقدام آن در افراد، گفت: دلایل متعددی وجود دارد که فرد احساس می نماید زندگی کردن برایش سخت شده و دیگر مفهومی ندارد. در این شرایط او تصمیم می گیرد که زندگی خود سرانجام دهد.

شریعت اضافه کرد: اقدام به خودکشی معمولا به یک عامل بستگی ندارد و ممکن است به دلایل متعدد از جمله عوامل مالی، مسائل فردی و شخصی، ابتلا به بیماری های روانپزشکی مثل افسردگی، روان پریشی و اختلالات دو قطبی صورت بگیرد.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران البته به نکته مهمی هم درباره تاثیر سوء خودکشی بر اطرافیان اشاره نمود و گفت: خودکشی یک فرد تاثیر بسیار عمیقی در اطرافیان او می گذارد. این مساله در واقع سوگی را ایجاد می نماید که با احساسات منفی از جمله احساس گناه (از این نظر که آنها آیا تاثیری در این اقدام داشته اند؟!) همراه است. معمولاً این سوگ های پیچیده بسیار زمانبر خواهند بود و باید زمانی سپری گردد تا فرد بتواند به شرایط عادی زندگی خود بازگردد.

وی تاکید نمود: چون این اتفاق ناگهانی است خانواده آمادگی مواجهه با این خبر و اتفاق را نداشته و باعث ضربه روحی شدیدتری خواهند شد و آثار مخرب خودکشی در اطرافیان بسیار جدی است.

شریعت درباره آمار خودکشی در ایران هم گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، آمار رسمی ناشی از مرگ خودکشی در ایران بین 5 تا 6 مورد در هر 100 هزار نفر در سال است که نسبت به دیگر کشورها بالا نیست و شرایطی مشابه دیکر کشورهای اسلامی با آمار نسبتا پایین دارد. البته این آمار ممکن است به علت کم گزارش شدن بعضی از موارد دقیق نباشد.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران بیشترین عوامل و مواردی را که در کیفیت سلامت روان تاثیرگذار هستند عوامل اجتماعی و مالی بیان کرد و گفت: این عوامل خارج از دسترس متخصصین حوزه روان و حتی وزارت بهداشت است. شغل، شرایط اسکان، آزادی های اجتماعی و رفاه مالی امکاناتی است که افراد می توانند از آن بهره مند شده و از طریق آن زندگی شادی را سپری نمایند. این عوامل موارد اصلی و معین نماینده سلامت روان است که برنامه ریزی و تغییر آنها فقط از طریق سیاستگذاران کلان کشور قابل مدیریت است.

این مسئول بعلاوه از برگزاری سی و نهمین کنگره بین المللی روانپزشکان ایران در روزهای 18 الی 21 مهرماه در سالن همایش شهید غرضی بیمارستان میلاد تهران اطلاع داد و گفت: این کنگره بزرگترین رویداد روانپزشکی کشور است و تازه ترین یافته های روانپزشکی در سطح کشور و دنیا مطرح می گردد. هدف از اجرای این کنگره بین المللی ارتقاء دانش روانپزشکی در کشور است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1402 بروزرسانی: 20 شهریور 1402 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2335

به "آسیب جدی تر از خودکشی را جدی بگیرید! ، آمار رسمی تعداد خودکشی ها در کشور ، شرایط جهانی ایران در رتبه بندی خودکشی" امتیاز دهید

2 کاربر به "آسیب جدی تر از خودکشی را جدی بگیرید! ، آمار رسمی تعداد خودکشی ها در کشور ، شرایط جهانی ایران در رتبه بندی خودکشی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب جدی تر از خودکشی را جدی بگیرید! ، آمار رسمی تعداد خودکشی ها در کشور ، شرایط جهانی ایران در رتبه بندی خودکشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید