اسرار شگفت انگیز جوانه ها؛ خاصیت آن برای شادابی پوست و لاغری

به گزارش مجله استخدام جدید، جوانه ها و مولتی ویتامین های طبیعی

جوانه ها از دوران کهن در کشور ایران حایز اهمیت بوده و هستند. کاربرد و اهمیت آن برای مردم ما شناخته شده است.

اسرار شگفت انگیز جوانه ها؛ خاصیت آن برای شادابی پوست و لاغری

جوانه ها، دانه های گیاهی خوراکی هستند که با جوانه زدن برای خوردن آماده و بسیار پر خاصیت ، انرژی زا و مفید هستند. جزء غلات به حساب می آیند.

از اهمیت ویژه ای برخوردارند. بیشتر مردم استفاده از جوانه؛ به الخصوص جوانه گندم را به عنوان غذای غنی شده می دانند و ایام عید (فصل بهار) به عنوان سمنو از آن استفاده می نمایند.

زمانی که گندم کشت می شود تا زمان رشد و نمو آن یکسری تغییرات شیمیایی در آن انجام می شود که ، شامل املاح، ویتامین و پروتئین فراوان است. دارای گلوکز طبیعی و برای افراد دیابتی گزینه مناسبی است البته با دستور پزشک معالجتان.

دارای اسید فولیک و کلسیم فراوان و سلنیوم و منیزیوم است . فسفر و ید و منیزیوم فراوان را دارا است. جوانه گندم به تنهایی دارای ویتامین بی و فیبر بالاست و برای سلامتی بدن بسیار موثر است. مصرف مداوم جوانه گندم برای رفع بیخابی بسیار مفید است.

جوانه ها بمب ویتامین و انرژی زا های شناخته شده

جوانه ها سرشار از ویتامین هستند و ضروری است هر کدام از ما روزانه از این غلات استفاده کنیم . هر زمانی از روز می توان استفاده کرد . بیشتر در سالادها و غذاها مورد استفاده قرار می گیرند.

خاصیت و کاربرد غذایی جوانه ها:

جوانه ها باعث بهتر هضم غذا میشوند و از فیبر بالایی برخوردارند و یکی از کامل ترین مواد مغذی در بین غذاها هستند. از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی و منبع خوبی محسوب میشود.

انواع و اقسام جوانه ها موجود هستند. جوانه گندم، جوانه ماش، عدس، جوانه شبدر، یونجه هر نوع غلات دیگر.

انواع جوانه ها را می توانید در هر سالادی بهره ببرید. جوانه ها ویتامین خود را حفظ می نمایند و با مصرف آن اشتها کم خواهد شد. بهتر است کسانی که در رژیم هستند از جوانه ها استفاده نمایند و با برنامه غذایی درست این منبع پر خاصیت را از دست ندهند.

استفاده از جوانه ها در کاهش عضلات بسیار موثرند. جوانه ها سرشار از ویتامین سی و از آنتی اکسیدان بالایی برخوردار هستند. می توانید جوانه های آماده مصرف را با سالاد کاهو ، کلم ، و سالاد شیرازی و ماست بهره ببرید. اگر چه بعضی این جوانه ها را خام و به تنهایی مصرف می نمایند و بعضی هم بصورت تفت داده شده، در کنار غذاها مورد مصرف قرار می دهند.

ارزش غذایی جوانه ها و غلات با هم یکی و برابری می نماید.

جوانه ماش: خاصیت این نوع جوانه رفع کردن رخوت و خستگی بدن ، در زنان شیرده بسیار مفید بوده و یاری نماینده ازیاد شیر مادر است . دارای اسید فولیک و پتاسیم است و دفع نماینده سموم بدن هست .

نکته : افرادی که دچار نقرس هستند مصرف این نوع جوانه را کاهش دهند و با احتیاط مصرف نمایند .

جوانه شبدر : از کلسیم بالایی برخوردار است و بسیار کم کالری ، هورمون بهم ریخته را تنظیم می نماید . آرامش بخش و برای زنانی که دچار گر گرفتگی میشوند مصرف آن توصیه می شود . همچنان که برای کبد مفید است و کلسیم بالایی را دارا است .

جوانه یونجه : دارای منگنز و خود به تنهایی انسولین طبیعی ست . به عنوان سلطان جوانه ها شناخته شده . کلسترول بالا را کاهش داده و برای استخوان سازی بچه ها نافع است و از آهن بالایی برخوردار هست .

جوانه عدس : انرژی زا و نافع کلیه ، مهمترین خاصیت آن سیر نماینده ، از ویتامین خاصی برخوردار است .

جوانه ها در کل برای همه قشر موثر و کار ساز بوده و هست . سالمندان و بچه های را که در حال رشد هستند ، بهتر است مصرف آن را در برنامه غذایی آنها بگنجانید . می توانید جوانه ماش یا عدس ، جوانه گندم را بصورت تازه یا پودر شده در غذاهای آنها بریزید و مورد مصرفشان قرار دهید .

مصرف جوانه ها افسردگی را کاهش و ضد استرس است و بیماری کبدی در سالمندان را کاهش می دهد .

در برنامه غذایی بچه ها (هشت ماهگی به بعد) جوانه ها را به صورت پوره در آورید یا آن را در سوپ در برنامه غذایی بچه ها بگنجانید . حتی می توانید لابلای ساندویچ یا سالاد قرار داده و مصرف کنید .

آیا شست و شوی جوانه های آماده بعد از خریداری ضروری است؟

در صورتی که جوانه ها را خودتان درست ننموده اید و از فروشگاه خریداری کردید گفتنی است بعد از خریداری و شستشو شوند. زمان نگهداری آن تا یک هفته است. اگر چه جوانه ها را خودتان در منزل درست کردید نیازی به شستن نیست.

آیا با حرارت دادن جوانه ها ارزش غذایی آنها کاسته میشود؟

خیر ، می توانید جوانه ها را در سالادها بهره ببرید . اگر چه حرارت هرگز باعث افت ارزش غذایی جوانه ها نخواهد شد و مواد مغذی آن حفظ و هدر نخواهد رفت .

استفاده از جوانه ها مناسب برای هر فرد است . بهتر است زنان باردار از جوانه نخود و لوبیا بیشتر استفاده نمایند . با مصرف این نوع جوانه ها که حاوی مقادیر زیادی از ویتامین و املاح هستند و باعث رشد بهتر جنین شده ودر آینده بچه ها قد بلندتری خواهند داشت .

در چه شرایطی میتوان جوانه ها را مصرف و نگهداری کرد؟

زمانی که دانه خشک هست امکان فاسد شدن و کپک زدن آن وجود ندارد. درصورتیکه جوانه زد و آبیاری بیشتری شد مدت زمان نگهداری آن کم خواهد شد و حتما باید در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا از کپک زدن و فاسد شدن آن جلوگیری شده باشد.

دقت کنید جوانه ها بعد از سبز شدن تغییر رنگ ندهند. اگر چنانچه تغییر رنگ دادند یا لزج مانند و بد بو شدند دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

روش نگهداری جوانه ها:

برای نگهداری و جلوگیری از رشد جوانه ها می توانید جوانه ها را داخل سبد ریخته و به آرامی با آب خنک شستشو کنید. پارچه متقالی را آماده کنید و جوانه ها را بعد از کشیده شدن آب آن، داخل پارچه بریزید و متقال را جمع کنید. بعد پارچه را داخل کیسه نایلونی قرار دهید تا بیش تر از حد رشد ننمایند. در یخچال نگهداری کنید تا خنک بمانند . حدود نگهداری این جوانه 4 الی 5 روز است.

جوانه ها آماده شده را می توانید از فروشگاه های بزرگ تهیه کنید.

طرز تهیه جوانه یونجه

اگر چنانچه قصد تهیه جوانه یونجه دارید بهتر است ، دستمال تمیزی را انتخاب کنید و دستمال را مرطوب کنید و تخم شبدر را روی تمام سطح پارچه خیس بپاشید . دستمال دیگری را آماده کنید و آن را نمناک کنید و روی پارچه قبلی که تخم یونجه را روی سطح آن ریخته بودید بکشید و روزی دو الی سه بار با اسپری آبیاری کنید. حتما دستمال ها مرطوب بمانند و زمانی که جوانه ها آغاز به رشد کردند می توانید مورد استفاده قرار دهید.

جوانه گندم

به این صورت که گندم را با پوست بشویید و داخل ظرفی بریزید تا حدی که روی سطح آن را آب بگیرد . حداقل یک سانت روی گندم ها آب قرار گرفته باشد . ظرف را در جای مناسب بگذارید . اگر در هوای سرد زمستان هستید جای گرم و اگر در هوای تابستان هست در هوای سرد قرار دهید .

آب گندم را هر روز عوض کنید تا بد بو نشود . بعد از دو روز داخل دستمال نمدار بریزید و دستمال را داخل ظرفی قرار دهید و هر روز با اسپری دستمال را خیس و نمناک کنید . زمانیکه جوانه ها رشد کردند و به طول 3 الی 5 سانتیمتر رسیدند قابل استفاده خواهند بود .

آیا می توان جوانه ها را در فریزر نگهداری کرد؟

بله می توانید جوانه ها را در فریزر نگهداری کنید . به این صورت ، بعد از اینکه جوانه را خریداری کردید داخل آبکش یا سبد بریزید و روی جوانه ها آب سرد بگیرید و خوب بشویید و اجازه دهید آب آن داخل سبد گرفته شود.

جوانه ها را داخل قابلمه ریخته و حدود ا دو سوم آب روی جوانه ها بریزید و روی گاز قرار دهید تا آب به نقطه جوش برسد. کم کم کم جوانه ها را به آب جوش اضافه کنید . سعی کنید یکدفعه جوانه ها را داخل قابلمه نریزید (یک مشت یک مشت). بعد از کمی حرارت با آبکش جوانه ها را در بیاورید (بیشتر از دو الی سه دقیقه جوش نخورند تا حالت پختگی نگیرند) . داخل ظرفی دیگر آب و مقداری یخ قرار دهید . بعد از اینکه جوانه ها را از آب جوش در آوردید بلافاصله داخل آب سرد قرار دهید . بعد از 30 ثانیه که داخل آب یخ ماندند و خنک شدند آنها را از آب با یاری آبکش بگیرید . (مدت زیاد درون آب نمانند).

بعد از درآوردن از آب یخ روی پارچه یا حوله تمیزی قرار دهید تا کم کم خشک شوند . دقت کنید قبل از اینکه جوانه ها را درون فریزر قرار دهید کاملا خشک باشند . بعد داخل کیسه زیپ دار بریزید و داخل فریزر نگهداری کنید .

نوع دیگر فریز کردن به این صورت است : جوانه ها را بعد از شست و شو و اب گیری روی سینی فر قرار دهید البته بصورت لایه های نازک و هرگز رو هم روی هم قرار نگیرند .بعد سینی را داخل فریزر گذاشته تا جوانه ها کمی خود را بگیرند و سفت تر شوند دقت کنید حالت یخ زدگی پیدا ننمایند . بعد داخل کیسه های فریزر یا زیب دار بگذارید و هوای کیسه را خالی کنید . با این روش می توانید مدت ماندگاری یک ساله داشته باشید .

با قرار دادن سینی داخل فریزر باعث می شود، جوانه ها حالت سفتی به خود بگیرند و حالت چسبندگی پیدا ننمایند.

با این جوانه ها صورتتان را زیبا و جوان نگهدارید

محققان و پژوهشگران به این نتیجه دست یافته اند که مصرف جوانه ها بسیار مقوی و استفاده آن ها بر سلامتی بسیار موثر بوده و هست . برای حفظ شادابی و جوانی پوست و کاهش چین و چروکتان بهتر است از جوانه ها بیشتر بهره ببرید .

جوانه ها برترین کلاژن سازی را در پوست دارا هستند . بهتر است برای جوان سازی پوست یک قاشق مربا خوری از جوانه گندم خشک شده را با نصف استکان شیر مخلوط نموده و از خمیر بدست آمده بصورت ماسک بهره ببرید و حدود 20 دقیقه صبر کنید و بعد از آن با آب ولرم شستشو کنید . بعد از مدتی پوستی شفاف و روشنی خواهید داشت . در هفته دو بار از این ماسک بهره ببرید و نتیجه خوب را مشاهده خواهید کرد .

روش دیگر اینکه جوانه گندم پودر شده را با یک عدد زرده تخم مرغ مخلوط کنید و نیم ساعت روی پوست قرار دهید و با آب نیم گرم بشویید و به آرامی با دستمال خشک کنید . نتیجه بعد از استفاده مداوم نتیجه بخش است .

آیا مصرف جوانه ها یاری نماینده چاقی صورت است؟

بله جوانه گندم یاری می نماید تا صورتی تپل داشته باشید و تأثیر بسزایی دارد . به این صورت یک قاشق غذاخوری از جوانه گندم و جو را با یک لیوان شیر ، همراه با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و هر روز صبح میل کنید و بعد از مدتی نتیجه بخش است .

زیبایی پوستتان را با جوانه ماش امتحان کنید . مصرف مداوم آن ساختار کلاژن سازی را در پوست افزایش داده و از خشکی پوست و پیری زود رس جلوگیری می نماید.

امیدوارم این مطالب توجه شما را جلب نموده باشد.

منبع: اُکالا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1939

به "اسرار شگفت انگیز جوانه ها؛ خاصیت آن برای شادابی پوست و لاغری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسرار شگفت انگیز جوانه ها؛ خاصیت آن برای شادابی پوست و لاغری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید