ایتالیا در ایران پس از توافق هسته ای

به گزارش مجله استخدام جدید، خبرنگاران: ایران اکنون نه تنها آماده پذیرش سرمایه گذاری ایتالیا بلکه سرمایه گذاری دیگر شرکت های رقیب اروپایی، چین، هند، روسیه و برزیل است که راهی ایران هستند؛ در این وضعیت ایران می تواند ابرقدرت مالی بعدی در منطقه باشد.

ایتالیا در ایران پس از توافق هسته ای

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

گروه بین الملل خبرنگاران، تیتزیانا چاواردینی (Tiziana Ciavardini) روزنامه نگار و مردم شناس ایتالیایی در یادداشتی اختصاصی برای خبرنگاران در خصوص دوران پس از توافق و کاهش تحریم ها علیه ایران، نوشت:

ایتالیا مایل است روابط تجاری و مالی خود را با ایران طی هفته های آینده از سر گیرد. این اظهار نظر وزیر خارجه ایتالیا پائولو جنتیلونی دو روز بعد از توافق هسته ای بود. روابط میان ایران و ایتالیا همیشه نزدیک بوده است. علیرغم همه سال های تحریم، ما ایتالیایی ها همیشه در ایران حاضر بوده ایم. به وسیله فرهنگ، یا زیرساخت، ما حتی در سال های پیش از انتصاب رییس جمهوری حسن روحانی در ایران حضور داشته ایم. بعضی از شرکتهای بزرگ مثل اِنی، آنسالدو انرجیا، و سِلی هرگز دفاترشان در تهران را تعطیل ننموده اند.

ما ایتالیایی ها جزو گروه 5+1 نبوده ایم اما واقعا به خاطر حضور نماینده عالی کمیسیون اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، شاد و مفتخریم. ایشان نیز تمایل خود را برای سفر به ایران در آینده نزدیک ابراز داشته اند.

امروز با موفقیت توافق هسته ای ایران و تایید شورای امنیت سازمان ملل برای برداشتن تحریم ها علیه ایران، چالش جالب و تازه ای پیش روی ایتالیا قرار گرفته است. از زمان روی کار آمدن دولتانریکو لتا، تبادل دیپلمات ها بین ایران و ایتالیا شروع شده است. وزیر خارجه پیشین ایتالیا اما بونینو کسی بود که راه را برای روابط گسترده تر مالی و فرهنگی در سفر تاریخی اش به ایران درست چند ماه پس از انتصاب روحانی به سمت رییس جمهوری ایران هموار کرد. این روزها در دولت نخست وزیر ماتئو رنزی، به نظر می رسد که خط سیاسی معین تر باشد. وزیر خارجه پائولو جنتیلونی بر نقش پیشتازانه ای که ایتالیا از شروع روی کار آمدن دولت تازه در ایران داشته است تاکید ورزیده و اعلام نموده است که پیمانکاران ما به گرمی از برطرف تحریم ها استقبال خواهند کرد. رییس جمهوری ایران تایید نموده است که روابط خاصی میان دو کشور وجود دارد، و ایتالیا به یقین نخستین شریک مالی ایران خواهد بود. درک شهودی دولت ایتالیا برای اعزام زودرس هیئت های تجاری به ایران راه را برای سرمایه گذاری های آینده هموار ساخته است که به طور غیرمنتظره ای نتیجه اش قابل مشاهده است.

برای نهایی کردن چند قرارداد، وزیر توسعه فدریکا گوئیدی و وزیر خارجه پائولو جنتیلونی به تهران خواهند آمد و اقامت آنها در ایران برای روزهای 4 و 5 اوت (13 و 12 مرداد) مشخص شده است. این نخستین هیئت ایتالیایی است که پس از توافق هسته ای به ایران می آید. این هیات گروه کوچکی از نمایندگان موسسات مالی و بازرگانی را با خود به تهران خواهد آورد، برای ملاقات با افرادی مشابه خود در هر دو وزارتخانه و اینکه چگونه می توانند با برداشته شدن تحریم ها باهم همکاری نمایند. طبق گزارش خبرگزاری ایتالیا انسا ، این گروه احتمالا دارای نمایندگانی از ساچه (مؤسسه تأمین اعتبار صادرات ایتالیا) و ایچه (مؤسسه دولتی تجارت خارجی ایتالیا) خواهند بود به علاوه بعضی از مدیران ارشد شرکتها.

طی سخت ترین دوره های تحریم، بیش از 50% محموله هایی که از ایتالیا به ایران حمل می شد را کالای مهندسی مکانیکی تشکیل می داد، اما اکنون فرصت ها ممکن است برای اجزا اتومبیل، مواد ساختمانی، ماشین آلات کشاورزی و دیگر امور تجاری گگردده گردد. بلافاصله پس از توافق هسته ای، وزیر توسعه فدریکا گوئیدی اعلام داشت که هدف ایتالیا آن است که به لحاظ حجم روابط بازرگانی با ایران به دوران گذشته بازگردد. توافق هسته ای با ایران، برای ایتالیا این فرصت را فراهم آورده است که با تمام ظرفیت بالقوه سیستم تجاری اش به بازاری بازگردد که نزدیک به 80 میلیون مصرف نماینده بالقوه دارد. ساچه؛ بنگاه ایتالیایی تأمین اعتبار و صادرات، 3 میلیارد یورو صادرات به ایران را در سال 2018 در مقایسه با صادرات یک میلیاردی به ایران در سال 2014 تخمین زده است.

یک نکته جالب دیگر برای تجارت پروژه TAP (خط لوله ترانس آدریاتیک) می باشد. ایران مایل است درست پس از گذشت دو ماه از برطرف قطعی تحریم های بین المللی در این پروژه سرمایه گذاری کند. خط لوله 870 کیلومتری (545 مایلی) موسوم به خط لوله ترانس آناتولی (TANAP) در مرز ترکیه و یونان در منطقه ای موسوم به کیپویی وصل خواهد شد و پیش از رسیدن به جنوب ایتالیا از یونان، آلبانی، و دریای آدریاتیک عبور خواهد نمود. با پروژه تپ ایتالیا می تواند به یک تامین نماینده اصلی انرژی در اروپا تبدیل گردد.

ما واقعا نمی دانیم آینده برای ایران چه ارمغانی به همراه خواهد داشت. (اما) با اطمینان می دانیم که اروپا بسیار راغب است که پس از توافق هسته ای نقش مثبتی را در این کشور ایفا نماید، زیرا بسیاری از شرکت های اروپایی پیش تر از این در ایران سرمایه گذاری نموده اند. به هرحال رعایت جانب احتیاط عبارتی است که این روزها کاربرد فراوانی دارد. اغلب اشتیاق وافر از واقعیت پیشی می گیرد. ایران اکنون نه تنها آماده پذیرش سرمایه گذاری ایتالیا بلکه سرمایه گذاری دیگر شرکت های رقیب از کشورهای اروپایی، چین، هند، روسیه و برزیل می باشد که راهی ایران هستند. ایران می تواند ابرقدرت مالی بعدی در منطقه باشد و مواجهه با آن بسیار ضروری است و کسی نمی تواند از آن صرفنظر کند.

در انتها واقعیتی را باید همیشه مدنظر قرار داد: توافق هسته ای تغییری در سیاست های داخلی ایران نداده است. رشد اقتصاد گامی مهم است و یکی از اولین وعده های دولت روحانی به شمار می آمد اما برای کسی که فکر می نماید ایران الدورادو تازه ای برای تجارت و پول در آوردن است، ضروری است به آنها تذکر دهیم که بهبود بازار کشور را با بی اعتنایی به معیارهای اسلامی حاکم بر ایران اشتباه ننمایند. اینکه به بسیاری از کشورهای خارجی اجازه داده شده در ایران تجارت نمایند فقط یک فرصت مالی است و نه غیر از آن.

ترجمه یادداشت از میترا معتضد

منبع: تسنیم
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 572

به "ایتالیا در ایران پس از توافق هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایتالیا در ایران پس از توافق هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید