این مربا را با مصالح ساختمانی تهیه می نمایند

به گزارش مجله استخدام جدید، اغلب ما همه جور مربا خورده ایم و طعم های لذیذ آنها لذت برده ایم، اما گاهی با تماشا بعضی مرباها یا شنیدن نام آنها شگفت زده می شویم و دلم مان می خواهد این دست مرباهای خاص را نیز بچشیم. این بار سراغ مربای کدو حلوا می رویم که در پختن آن از مصالح ساختمانی استفاده می گردد. تعجب نکنید!

این مربا را با مصالح ساختمانی تهیه می نمایند

مربای کدو حلوایی هم خوش طعم و خوش عطر است و هم خوش قیافه. این مربا از آن مرباهایی است که نه تنها سر میز صبحانه مصرف می گردد. بلکه می توانید یک ظرف از آن را در پذیرایی شام از مهمانان تان سرو کنید تا همه مسحور سلیقه و دست پخت شما شوند. اما نکته جالب در تهیه این مربا استفاده از پودر آهک است، البته باید توجه داشته باشیم که از این مصالح ساختمانی در مراحل اولیه و قبل از پختن مربا استفاده می گردد. لازم به ذکر است برای پختن مربای بالنگ نیز از پودر آهک برای کاهش تلخی و پوست بالنگ نیز استفاده می گردد.

مواد لازم:

- یک عدد کدو حلوایی (حدود دو کیلوگرم)

- 5/2 کیلوگرم شکر

- حدود 10 عدد دانه هل سبز

- یک قاشق مرباخوری پودر زعفران

- نصف استکان گلاب

- یک لیوان پودر آهک

از پودر آهک بعلاوه برای ترد کردن برخی از سبزیجات مثل کدو حلوایی یا خیار چمبر و همین طور پوست هندوانه برای پخت مربا استفاده می گردد پودر آهک را در حدود چهار تا پنج لیوان آب سرد حل کنید و آن را کنار بگذارید تا آهک کاملا ته نشین گردد.

کدو حلوایی را پوست بگیرید و قطعه قطعه کنید. سپس این قطعات را به اشکال گوناگون مثل گل، ستاره و یا فرم های دیگر قالب بزنید. قالب زدن کدو حلوایی به دلیل سفت بودن بافت آن، کار سختی است. اگر از قالب های فلزی که دسته ندارند استفاده می کنید، برای جلوگیری از بریدن دست تان یک قطعه پارچه تمیز را چند بار تا کنید و هنگام فشار دادن قالب، پارچه را روی آن بگذارید. اگر نمی خواهید از قالب بهره ببرید، کدو را به صورت اشکال هندسی مثل لوزی خرد کنید.

وقتی کار قالب زدن کدو تمام شد، آن را در ظرف گودی بریزید و آب زلال روی آب آهک را روی آن بریزید. بگذارید کدو یک شب در آب آهک بماند. صبح روز بعد، قطعات کدو را از آب آهک خارج کنید و با آب سرد، خوب آبکشی کنید. سپس آن ها را در ظرفی بریزید و آن قدر آب سرد بریزید تا روی کدوها را بگیرد. بگذارید قطعات کدو دو تا سه ساعت در آب سرد بمانند. سپس آب را عوض کنید و بگذارید دو تا سه ساعت دیگر بماند.

این کار را دست کم سه بار تکرار کنید. کدوها را در یک قابلمه لعابی بریزید. شکر را اضافه کنید و به میزان ای آب روی آن بریزید که روی کدوها را بگیرد. ظرف را روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید و بگذارید کم کم جوش بیاید و آهسته بجوشد. پس از هفت الی هشت ساعت که کدو پخت و شربت مربا قوام آمده و برق افتاد، دانه های هل که بهتر است با یک سوزن سوراخ شده باشند، زعفران و گلاب را اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه دیگر بجوشد. سپس از روی شعله بردارید، بگذارید کمی سرد گردد و آن را در ظروف دردار بریزید. اگر شربت مربا کم باشد، می توانید مقداری شربت را جداگانه درست کنید و پس از قوام آمدن به مربا اضافه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2286

به "این مربا را با مصالح ساختمانی تهیه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مربا را با مصالح ساختمانی تهیه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید