بیوگرافی محمد باسط درازهی؛ نماینده سراوان در مجلس

به گزارش مجله استخدام جدید، محمدباسط دُرازهی متولد سال 1359 نماینده بلوچ و سنی مذهب مردم سراوان در مجلس است که انتشار ویدیویی از برخورد لفظی این نماینده مجلس با کارمند گمرک حاشیه ها و نظرات مختلفی را نسبت به او ایجاد نموده است.

بیوگرافی محمد باسط درازهی؛ نماینده سراوان در مجلس

خبرنگاران | سرویس چهره ها - در حالی که ویدیوئی از برخورد و فحاشی نماینده مردم سراوان در مجلس با کارمند دولت در گمرک منتشر شده، توجه و نظرات نسبت به این نماینده مجلس یعنی محمدباسط درازهی بسیار افزایش یافته است. برای آشنایی بیشتر با این نماینده مجلس و حواشی او با ما همراه باشید.

بیوگرافی محمد باسط درازهی

محمدباسط دُرازهی متولد سال 1359 از شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان، بلوچ و سنی مذهب است. تحصیلات او کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی است. او در انتخابات دوره دوره دهم مجلس شورای اسلامی که انتخابات دور اول آن در 7 اسفند 1394 و دور دوم آن در 10 اردیبهشت 1395 برگزار گردید به عنوان نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و مهرستان در استان سیستان و بلوچستان انتخاب شد. او عضو حزب اعتدال و توسعه و در لیست امید و حامیان دولت بود که با کسب 60٬347 رای از مجموع 122٬144 رای معادل 49.40٪ درصد آرا به مجلس راه پیدا کرد. از اقدامات او در مجلس اعتراض به تبعیض های قومیتی و مذهبی نسبت به بلوچ ها بوده است. او مهرماه سال جاری طی نطقی در مجلس خطاب به رئیس جمهور گفته بود:

عدالت اجتماعی و حقوق شهروندی از شعارهای انتخاباتی شما بود که حداقل در زمینه جوانان و اقوام و مذاهب محقق نگردید. نه تنها در حد وزیر و معاون وزیر این موضوع محقق نشد بلکه در حدود مدیران میانی هم از جوانان اهل سنت و نه بلوچ استفاده نکردید؛ این در حالی است که آقای جهانگیری در یک خصوص دستوری دادند اما هیات دولت دستور ایشان را در خصوص استفاده از اهل سنت و قوم بلوچ عملی نکرد.

ماجرای فحاشی نماینده سراوان به کارمند گمرک!

ویدیوئی منتشر شده که در آن از برخورد لفظی محمد باسط درازهی با کارمندان گمرک فیلمبرداری شده است. در این ویدئو نماینده سراوان به عنوان ارباب رجوع درخواستی از کارمند گمرک دارد اما کارمند می گوید که نمی تواند درخواست او را اجابت می نماید. درازهی که بسیار عصبی به نظر می رسد الفاظ بی ادبانه ای در پاسخ به کارمند به کار می برد! کارمند از او می خواهد که ادب را رعایت کند و به بقیه حاضرین در آن مکان اعلام می نماید که این شخص با این ادبیات، نماینده مجلس است! پس از این معرفی، یکی از ناظران ماجرا که یک شهروند عادی است به طرفداری از کارمند، وارد میدان شده و نماینده مجلس را از اداره بیرون می نماید.

شرح درازهی در خصوص کلیپ جنجالی منتشر شده

درازهی یک روز پس از انتشار این ویدئو در صفحه رسمی اینستاگرام خود در ویدیوئی درباره این موضوع شرح داد و موضوع را مغرضانه و مربوط به تبعیض های قومیتی و مذهبی دانست! او تبادل نظری خبری اش را با خبرنگاران پایین این ویدئو اینگونه نوشت:

محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در تبادل نظر با خبرنگار خبرنگاران و در واکنش به انتشار کلیپ درگیری لفظی وی با یک کارمند اظهار کرد: بنده سه شنبه هفته گذشته با رییس گمرک ایران آقای میراشرفی در اداره گمرک مرکزی وقت دیدار داشتم و قرار بود تا درباره مسائل گمرکی حوزه انتخابیه خود با وی بحث و تبادل نظریی داشته باشم. وی اضافه نمود: ریاست محترم گمرک به دلیل نبود وقت قرار دیدار را به امروز موکول کرد و بنده حدود 40 الی 45 دقیقه جلوی در معطل بودم. دو کارمندی که در آنجا حضور داشتند در واکنش به پیکیری بنده با رییس گمرک ضمن توهین، گفتند که هر چه می کشیم از دست امثال شماست! وی ادامه داد: بحث و چالش حدود سه دقیقه به طول انجامید و افرادی که مبادرت به فیلم برداری نموده بودند با تدوین فیلم قسمت هایی که بنده را مورد توهین قرار داده بودند را حذف نموده اند. نماینده مردم سراوان گفت: کارمندی که تصویرش در فیلم تعیین است با ادبیات بسیار سخیف، بیان دشنام، از دیدار بنده با رئیس گمرک ممانعت کرد که در نهایت درگیری پیش آمد و بنده را با بی احترامی از اداره بیرون انداختند. درازهی توضیح داد : بنده با وزارت اقتصاد تماس گرفتم تا هماهنگی های لازم را انجام دهد و نهایتا پس از 2 الی 3 ساعت معطلی پیروز به انجام دیدار نشدم. نماینده مردم سراوان خاطرنشان کرد : بنده فردا حتما این مسأله را در صحن علنی مجلس بیان و استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح خواهم کرد. مسؤولان وزارت اقتصاد و گمرک تا لحظه انتشار این خبر واکنشی به این موضوع نشان نداده اند.

استیضاح وزیر اقتصاد برای رفتار زیرمجموعه با نماینده سراوان

روز سه شنبه 27 آذر علی کرد، نماینده خاش در مجلس از تهیه طرح استیضاح وزیر اقتصاد، فرهاد دژپسند اطلاع داد. این نماینده به خبرنگاران گفت: استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل توهین به نماینده سراوان مطرح شده و برکناری رییس گمرک و رییس حراست گمرک هم از خواسته های نمایندگان مجلس است. همچنین پس از ویدئوی مذکور، ویدئوی دیگری از جلسه ای غیرعلنی در مجلس منتشر شد که در آن درازهی تقاضای استیضاح فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد را دارد. خبرهایی نیز از عذرخواهی این وزیر از نماینده سراوان پخش شد که بلافاصله تکذیب شد. خبرگزاری اقتصاد در این باره خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه خبر عذرخواهی وزیر اقتصاد از درازهی نماینده سراوان کذب بوده و صحت ندارد. اقتصاد آنلاین نوشت:

دژپسند در مجلس صرفا عنوان نموده مساله باید کامل آنالیز گردد و سپس درباره این که چه کسی باید عذرخواهی کند تصمیم گیری خواهد شد. بر اساس این گزارش، دژپسند اعلام نموده که اگر پس از آنالیز، کارمند گمرک مقصر باشد او به عنوان وزیر قطعا عذرخواهی می نماید ولی اگر واقعیت به گونه دیگری بود نماینده محترم باید عذرخواهی کند.

پس از انتشار فیلم یک نماینده مجلس در گمرک ایران که منجر به ایجاد واکنش های شدیدی از سوی مردم در شبکه های اجتماعی شد، نماینده سراوان در اقدامی دیگر بدون عذرخواهی از مردم، اهانت های اجرا شده در فیلم را بخاطر قومیت بلوچ و سنی بودن خود دانست. او همچنین خاطرنشان کرد فیلم تحریف شده است!

این در حالی است که گزارش های رسیده به اقتصاد آنلاین نشان می دهد کارمند گمرک که در فیلم در حال اجرا کار خود بود نیز از برادران اهل سنت ترکمن صحراست! بنابراین این ادعای آقای درازهی که اتفاقات ناخوشایند اجرا شده بدلیل قومیت یا مذهب ایشان بوده به هیچ وجه صحت ندارد.

وزیر اقتصاد هم گویا با آگاهی از این فضا واکنشی نشان نداده تا فیلم های گمرک بازیابی شده و سپس تصمیم گرفته گردد. این واکنش سنجیده وزیر اقتصاد و پایمال نکردن حقوق یک کارمند در مقابل یک نماینده که قصد استیضاح او را دارد شایسته تقدیر است.

واکنش مردم به ویدیوی فحاشی نماینده سراوان به کارمند

مردم در خصوص کلیپ هایی که به سرعت دست به دست می گشت و رفتار و صحبت های نماینده مجلس سراوان را نشان می داد واکنش نشان دادند که اکثریت در تقبیح رفتار محمدباسط درازهی و تحسین کارمند و شهروندی که با نماینده سراوان برخورد کرد بود. البته تعدادی نیز به رفتار نامناسب کارمندان با ارباب رجوع انتقاد کردند.

رائفی پور سخنران معروف نیز از این موقعیت استفاده نموده و در توئیتر خود نسبت به این نماینده مجلس و لیست امید اینگونه انتقاد خود را نشان داد:

نظر شما خواننده محترم در خصوص این موضوع چیست؟ می توانید دیدگاه خود را به وسیله بخش ارسال نظر پایین همین مطلب با ما و دیگران در میان بگذارید.

اینستاگرام محمدباسط درازهی نماینده مجلس

برای آشنایی بیشتر با نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی و نظرات و دیدگاه های او می توانید به وسیله لینک زیر به صفحه رسمی او در اینستاگرام مراجعه کنید.

dorrazahi.ir

منبع: setare.com
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1536

به "بیوگرافی محمد باسط درازهی؛ نماینده سراوان در مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی محمد باسط درازهی؛ نماینده سراوان در مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید