تهدید برند جهانی خاویار ایران از سوی امارات

به گزارش مجله استخدام جدید، شبکه الجزیره از راه اندازی بزرگترین مجتمع پرورش ماهی خاویاری دنیا در امارات عربی متحده اطلاع داد، پیش بینی می گردد این مجتمع 10درصد تقاضای دنیای خاویار را به مقدار 35تن در سال فراوری کند.

تهدید برند جهانی خاویار ایران از سوی امارات

سالهاست که اخبار غم انگیزی از فراوری محصولاتی - که از مزیت های مالی خاص ایران بشمار می روند - به وسیله سایر کشور ها به گوش می رسد، کالاهایی چون فرش ایرانی، پسته و زعفران از این دست بوده اند و امروز نوبت شنیدن خبر فراوری انبوه خاویار در کشور گرمسیری چون امارت است.

این در حالی اتفاق می افتد که طبق آمار ها شرایط فراوری خاویار در ایران در بیست سال گذشته رو به کاهش بوده است. با بهم خوردن شرایط برداشت و فراوری خاویار در خزر بعد از فروپاشی شوروری و شدت گرفتن افول آن به علت برداشتها بی رویه و صید غیر اصولی کشور های تازه استقلال یافته بحث روی آوردن کشور به فراوری ماهی خاویاری پرورشی مطرح شد و اقدامات پژوهشی و آزمایشی موفقی نیز در سال 1389 در این زمینه صورت گرفت ولی هیچ یک از این موفقیت ها در حد و اندازه کاهش چند صد درصدی فراوری خاویار ایران نبود.

ایران در سال 1370 برابر با 283 تن خاویار فراوری کرد که این آمار در سال 1385 به 14 تن رسید. این روند نزولی تاجایی ادامه یافت که بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در سال 1388 طی بازدیدی از شیلات گیلان گفت: در حال حاظر کمتر از سه تن خاویار در سال استحصال می گردد و در صورت ادامه این شرایط در سال 1404 صادرات این محصول از بین می رود.

اماراتی ها اعلام نموده اند این مجتمع که با هزینه حدود صد و پانزده میلیون دلار ساخته شده است مکانهای ویژه ای را برای تخم گذاری و پرورش بچه ماهی خاویار فراهم نموده است.ماهی خاویار از این پس فقط در زادگاه اصلی آن یعنی آبهای سرد دریای خزر پرورش نمی یابد بلکه هم اکنون در امارات نیز پرورش می یابد البته نه در آبهای گرم خلیج فارس بلکه در مجتمعی پیشرفته که همان آب سرد را برای این نوع ماهی گرانقیمت فراهم نموده است.

طبق این اطلاعات اماراتی ها بدون داشتن مزیت مالی در فراوری خاویار و با سرمایه گذاری و فراهم ساختن شرایط مصنوعی قصد بدست آوردن بازار این کالای گرانبها را دارند و ایران به عنوان یکی از معدود کشور های دارای مزیت طبیعی در فراوری خاویار رفته رفته در حال ازدست دادن سهم خود در بازار های بین المللی این کالاست.

اماراتی ها می گویند انتظار می رود ماهیهای خاویار این مجتمع سال آینده تخم ریزی نمایند تا مسئولان مجتمع، کار پرورش ماهی خاویار را شروع کند و مسئولان مجتمع می گویند سی و پنج تن ماهی خاویار در سال فراوری خواهند کرد.

به گفته متخصصان هر اندازه محل زندگی خاویار مناسبتر باشد خاویار آن نیز بهتر خواهد بود و مجتمع پرورش ماهی خاویار در امارات، این شرایط را پدید آورده است ، مجتمعی که از پیشرفته ترین تکنولوژی برای پرورش و نگهداری ماهیان خاویار استفاده می نماید. این روز ها کشورهایی مانند چین، روسیه، بلغارستان، ایتالیا، آلمان و فرانسه خیز بلندی برای فراوری ماهیان خاویاری پرورشی برداشته اند و تنها فرانسه سالانه 10 تا 15 تن خاویار به بازار عرضه می نماید.

اگرچه تحولات زیست بوم دریای خزر غیرمنتظره و غیر طبیعی بوده و ایران در میان کشور های حاشیه خزر بیشترین کوشش را برای حفظ و احیای آن به وسیله رهاسازی گسترده بچه ماهی و کنترل زمان و مقدار صید داشته است اما این علت پذیرش شکست و از دست دادن فرصت نیست و قطعا همچنان مزیت ایران در فراوری خاویار ولو از نوع پرورشی از کشوری چون امارات و البته سایر کشور های خارج از منطقه خزر بیشتر است.

نباید فراموش کرد که دانش فنی فراوری ماهیان خاویاری 40 سال است نزد کشور ما وجود دارد و ما در بخش عمل آوری می توانیم حرف اول دنیا را بزنیم و از سوی دیگر شرایط آب و هوایی و نیروی کار مقرون به صرفه و برند تجاری خاویار ایران فرصت مناسبی برای فراوری سودآور در کشور است که همه اینها در صورت بی توجهی و عدم سرمایه گذاری در فراوری خاویار از ماهیان پرورشی از دست خواهد رفت.

لازم به ذکر است چین بزرگترین بازار خاویار در دنیا است و ثروتمندان آنحاضرند برای خاویار هر مبلغی بپردازند.بازار روسیه و پس از آن امریکای شمالی از دیگر بازارهای بزرگ خاویار است. هر کیلو خاویار بیش از پنج هزار دلار ارزش داد.

در حال حاضر نود درصد ماهی خاویاری دنیا در دریای خزر زندگی می نماید که رشد جمعیتی منفی داشته و به شدت در معرض انقراضند. تقاضای سالیانه دنیا برای خاویار چهارصد تن است اما به علت به هم خوردن شرایط در زیست بوم دریای خزر فراوری آن در دنیا از صد و بیست تن فراتر نمی رود.

منبع : تابناک

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 17 مهر 1403 بروزرسانی: 17 مهر 1403 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2377

به "تهدید برند جهانی خاویار ایران از سوی امارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید برند جهانی خاویار ایران از سوی امارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید