خبرنگاران پیدایش طبقه نوفقیران در ایتالیا

به گزارش مجله استخدام جدید، تهران - خبرنگاران - بحران همه گیری ویروس کرونا و افزایش شمار فقیران ایتالیا، برای نخستین بار عمق ناامنی مالی این کشور را حتی در شهرهای ثروتمندی مانند میلان، پدیدار و منجر به پیدایش طبقه نوفقیران شده است.

خبرنگاران پیدایش طبقه نوفقیران در ایتالیا

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگاران از خبرگزاری اسوشیتدپرس؛ خیریه کاریتاس امبروسیانا که بیش از پنج میلیون نفر را در شهر مرفه میلان و پایتخت اقتصادی ایتالیا زیر پوشش دارد، اعلام نموده که این همه گیری برای نخستین بار عمق ناامنی اقتصادی در منطقه لومباردی در شمال این کشور را نشان داده است که 20 درصد فراوری ناخالص داخلی این کشور عضو اتحادیه اروپا را فراوری می نماید.

فقر در هیچ جای ایتالیا آشکارتر و سخت تر از لومباردی نیست که در هر 2 موج همه گیری، مرکز اصلی انتشار بیماری در این کشور و حتی سراسر قاره اروپا بوده است. ارزیابی کولدیرتی نهاد مشورتی کشاورزی بر اساس آنالیز ها از ده ها سازمان و انجمن خیریه فعال در این منطقه، نشان می دهد که همه گیری کرونا حدود 300 هزار به اصطلاح فقیر تازه به وجود آورده است.

طبقه نوفقیران ایتالیا افرادی هستند که پس از بحران اقتصادی 2008میلادی، با یاری دریافت از مشاغل غیررسمی در بازار خاکستری و دریافت یاری از دوستان و بستگانشان، زیر پوشش نهادها، سازمان ها و نظام رفاهی این کشور قرار نگرفته اند. اما در میان قرنطینه نسبتا کامل بهاری، قرنطینه بخشی در پی اوج گیری دوباره همه گیری در پائیز و تداوم تاثیر منفی آن بر اقتصاد ایتالیا، رشته های باریکی که به مردم امکان می داد اشتغال داشته باشند را از هم گسست.

این وضع در هیچ جای ایتالیا آشکارتر از لومباردی نیست که انفجار کووید -19 از آنجا در اروپا رخ داد. انجمن خیریه کاریتاس امبروسیانا در دوره قرنطینه بهاری به 9 هزار نفر یاری می کرد که 20 درصد آنها گفته بودند وضع اقتصادی آنها در تعطیلات 10 هفته ای به شدت خراب شده و نزدیک به 700 خانواده در ماه اکتبر(مهر) برای نخستین بار درخواست یاری غذایی داده بودند.

یک سوم همه متقاضیان دریافت یاری از کاریتاس در سراسر ایتالیا، برای نخستین بار درخواست یاری نموده اند و برعکس روال همیشگی، بیشتر آنان شهروند ایتالیا هستند نه مهاجران ساکن این کشور. بیش از 40 سازمان خیریه به صورت روزانه در میلان مواد غذایی توزیع می نمایند که مرکز اقتصادی ایتالیا به شمار می رود. یکی از عظیم ترین آنها به نام پین کوتیدالیانو روزانه 3500 وعده غذا توزیع می نماید. بسیاری از نیازمندان و متقاضیان دریافت یاری، پیش از این همه گیری در رستوران ها و هتل ها شاغل بوده اند یا به عنوان یاری محلی کار می نموده اند که به ویژه در پی محدودیت های ویروس کرونا فلج شده اند.

به گفته فرانچسکو چیاوارینی سخنگوی خیریه کاریتاس آمبروسیانا؛ فقر به ویژه در شهر ثروتمندی مانند میلان حتی از این هم گسترده تر شده است. کارها از بین رفته اند و تعیین نیست اصلا و در چه زمانی بازخواهند گشت.

پژوهشگران دانشگاه بوکونی میلان در گزارشکاری به سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اعلام نموده اند که کارگران ساده و بدون تحصیلات عالی که بسیاری توانایی دورکاری ندارند، بالاترین بها را برای محدودیت های همه گیری پرداخت نموده اند و نیمی از آنها از کاهش شدید دستمزدهایشان خبر داده اند، در حالی که تنها 20 درصد افراد دریافت نماینده بالاترین، دچار این وضع شده اند.

به گفته وینچنز گالاسو پژوهشگر دانشگاه بوکونی، ما شاهد افزایش قابل ملاحظه نابرابری هستیم.

کارگران بدون قراردادهای محکم اشتغال، بیشتر از دیگران از همه گیری آسیب دیده اند که بر اساس آمار رسمی تا به امروز در این کشور بیش از 68 هزار قربانی گرفته است که بالاترین شمار تلفات در قاره اروپا به شمار می رود.

با اینکه بر اساس قوانین و مقررات کاری ایتالیا، کارگران نیمه یا پاره وقت از حقوق بیکاری یا جایگزین درآمد از بین رفته، برخوردار نمی شوند، اما حتی کارگران مشمول قانون دریافت مقرری جبران زیان بیکاری کوتاه مدت کارکنان بخش دولتی و خصوصی، این مبلغ بسیار دیر پرداخت شده و به طور کلی برای پوشش دادن هزینه های اساسی خانواده ها کافی نیست.

با ورود به فصل زمستان، ناامنی غذایی به عنوان مشکل اصلی خودنمایی می نماید. خیریه پروگتون آرکا که پناهگاه و دیگر خدمات اجتماعی در میلان ارایه می دهد، ماه گذشته (نوامبر) پس از مشاهده گرسنگی بی خانمان هایی که خود را با ته مانده و پسمانده مواد غذایی رستوران ها سیر می کردند، به علت بسته شدن بخشی از این مکان ها در فصل پائیز، توزیع مواد غذایی را با یک خودرو راه اندازی کرد.

اما نکته جالب اینجاست که تنها بی خانمان ها به این مرکز سیار توزیع مواد غذایی مراجعه نمی نمایند و اخیرا یک مرد خوش پوش پس از خاتمه صف توزیع مواد غذایی، با معرفی خود به عنوان وکیل، 2 وعده خوراک گرم و 2 بسته مواد غذایی برای روز بعد خود و هم خانه اش دریافت کرد.

البته تا به امروز مهلت های دولت برای تعویق بیرون رانده شدن مستاجران و جلوگیری از اخراج کارگران دارای قرارداد، به محدود کردن بحران در حال پدید فقر و بیچارگی یاری نموده است. اما به گفته چیاوارینی، پس از خاتمه یافتن یاری های خیریه ها و دولت، چهره واقعی و بهای این همه گیری پدیدار خواهد شد، ما به میلان به عنوان پایتخت نوآوری افتخار می کنیم، اما پشت این آسمانخراش هایی، دنیا ناپیدایی وجود دارد که مردمانش در شرایط ناگوار و وخیم واقعی زندگی می نمایند.

ایتالیا با 1 میلیون و 938 هزار مورد ابتلا با 68 هزار و 447 فوتی ناشی از ابتلا به کووید 19 رده چهارم کشورهای اروپایی از این حیث را به خود اختصاص می دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1378

به "خبرنگاران پیدایش طبقه نوفقیران در ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیدایش طبقه نوفقیران در ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید