رشد اشتغال آفرینی و توسعه فضای کسب وکار با ICT

به گزارش مجله استخدام جدید، به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیست بوم ICT کشور در طول دهه گذشته، رشدی چشمگیر در اشتغال آفرینی، توسعه فضای کسب وکار و ایجاد بستری امن برای حضور فعالان بخش خصوصی در اقتصاد کشور را رقم زده و اهمیت خدمات این بخش با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان و ایران بیش از همیشه برای کاربران ملموس شده است.

رشد اشتغال آفرینی و توسعه فضای کسب وکار با ICT

صنعت ارتباطات حدودا 150 سال پیش با تلگراف آغاز شد و پس از آن تلفن بود که برای مدت زمان زیادی وظیفه برقراری ارتباط بین افراد را بر عهده داشت. اما عمر گوشی همراه به کمتر از سه دهه می رسد و موبایل های امروزی با سیستم های عامل هوشمند، حتی عمری 10 سال دارند. با وجود این در همین سال ها هم فناوری های تازه، ارتباطات را به نحوی دگرگون کردند که پیام ها از حالت متنی و صوتی به تصویری تبدیل شده است.

روز دنیای ارتباطات، هفدهم ماه می (27 اردیبهشت) است. اکنون دیگر ارتباطات به تلفن و اینترنت هم محدود نمی شود و اگرچه این راستا بیش از 150 سال پیش با تلگراف آغاز شد، اما با فناوری هایی مانند نسل پنجم اینترنت که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دگرگون خواهد کرد، گره خورده و از آنجایی که سرعت رشد فناوری بسیار بالاست، در آینده شاهد تحولات بیشتری هم خواهیم بود.

هدف از روز دنیای مخابرات و ارتباطات و جامعه اطلاعات (WTISD) کمک به ایجاد پل های ارتباطی قوی و مستحکم تری میان کشورهای مختلف و مردم دنیا و همچنین توسعه فناوری هایی که برای توسعه ارتباطات و زیرساخت های مخابراتی ساخته و استفاده شده، بوده است.

هولین ژائو -دبیرکل اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU)- تسریع تحول دیجیتالی در دوران های چالش برانگیز را به نام شعار روز دنیای ارتباطات و جامعه اطلاعاتی اعلام و با بیان اینکه فناوری های ارتباطات و اطلاعات هدایتگر جوامع به سوی تحول دیجیتالی بوده، نام کرد: این فناوری ها، سرآغاز شکل گیری اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی شده، که در شرایط حاضر، جامعه اطلاعاتی، به نام یکی از محورهای اصلی مبارزه با بیماری کووید-19 شناخته شده است. تجربیات موفقیت آمیز بسکمک در تایید اهمیت بالای ICT و همچنین رفع نابرابری های دیجیتالی موجود در میان کشورها و در داخل آنها وجود دارد.

وی اضافه کرد: در این سال سرنوشت ساز، ITU از روز دنیای ارتباطات و جامعه اطلاعاتی بهره می گیرد تا دنیا را برای تحقق تحول دیجیتالی در تمامی زمینه های کاری و بخش های زندگی متحد کند. این روز، فرصت مغتنمی است برای تقویت استراتژی های ملی درخصوص توسعه ICT، اتخاذ و اجرای سیاست گذاری های هوشمندانه و اقدام های موثر برای ترغیب سرمایه گذاری در ICT و مهارت های دیجیتالی، ارتقاء خدمات موجود به فناوری های نوین، از هوش مصنوعی (AI) گرفته تا نسل پنجم ارتباطات سیار (G)، که در اقتصاد دیجیتالی اهمیت بالایی دارند.

همچنین حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در پیامی به مناسبت روز دنیای ارتباطات گفت: زیست بوم ICT کشور، در حالی آخرین سال این قرن را پشت سر می گذارد که اهمیت خدمات آن با شیوع ویروس کرونا در سطح دنیا و کشورمان ایران بیش از همیشه برای کاربران ملموس شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، در طول دهه گذشته، تنها بخشی بود که با آهنگی شتابان همه ذی نفعان این حوزه را با خود همراه کرده و رشدی چشمگیر در اشتغال آفرینی، توسعه فضای کسب وکار، افزایش سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی و ایجاد بستری امن برای حضور فعالان بخش خصوصی در اقتصاد کشور را رقم زده است.

رئیس رگولاتوری همچنین نام کرد: در این سالها، سیاستگذاری درست، تنظیم گری منصفانه و مقررات گذاری عادلانه، شرایط حضور سرمایه گذاران، کارآفرینان، جوانان مشتاق و خلاق و بنگاه های خصوصی متعدد در این عرصه را تسهیل ساخته و با خلق فضایی رقابت پذیر، زمینه رشد کیفیت خدمات به عموم شهروندان در شهر و روستا را فراهم ساخته است.

جوشقانی گفت: وشقانی دولت تدبیر و امید در تمام هشت سال گذشته، برای صیانت از حق شهروندان در دسترسی به فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی تلاش واسعی را انجام داده است و آنچه به دست دولت آینده می سپارد، راهی سراسر افتخارآمیز است. ما اکنون بیش از همیشه می دانیم که به گذشته باز نخواهیم گشت و توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حاصل شده از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی، راستای سراسر روشن و پر امید را پیش رویمان گشاده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1758

به "رشد اشتغال آفرینی و توسعه فضای کسب وکار با ICT" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد اشتغال آفرینی و توسعه فضای کسب وکار با ICT"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید