انتها سامسونگ و ال جی رفتند یا هستند؟ آیا باز هم محصولاتشان فراوری داخل می شوند یا اینکه به زودی فقط تحت نام ظاهری آنها، با کیفیت و قیمت غیرجذاب فراوری و عرضه خواهند شد؟

به گزارش مجله استخدام جدید، چند ماهی است که موضوع ادامه حضور دو شرکت کره ای معروف سامسونگ و ال جی در ایران داغ است. شاید انتشار عکسی از پایین کشیدن تابلوهای این شرکت ها از سر در فروشگاه ها اصطلاحا کار آتش به خرمن زدن را کرد ولی در محافل خبری و مرتبط با دفاتر این دو شرکت، مدت ها است این موضوع مطرح بوده و شاید حتی به یک سال و اندی پیش برگردد.

انتها سامسونگ و ال جی رفتند یا هستند؟ آیا باز هم محصولاتشان فراوری داخل می شوند یا اینکه به زودی فقط تحت نام ظاهری آنها، با کیفیت و قیمت غیرجذاب فراوری و عرضه خواهند شد؟

سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و خریدارن محصولات خانگی با ابزار نگرانی از این موضوع، دچار سردرگمی شدند. البته، نگاهی به بازار نشان می دهد هنوز این دو برند یکه تازی می نمایند ولی انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران و بعضی مقامات مسئول دیگر می گویند مدت ها است که سامسونگ و ال جی در ایران فعالیت رسمی ندارند.

تقریبا یک سال پیش خبری به صورت محرمانه و دهان به دهان میان خبرنگاران حوزه فناوری گشت و آن، محدود شدن فعالیت های رسانه ای، تبلیغاتی، خدمات پشتیبانی و دفاتر نمایندگی شرکت های سامسونگ و ال جی در ایران بود.

این دو شرکت سال ها است در بازار محصولات دیجیتالی و لوزام خانگی ایران حضور دارند و سهم بزرگی از این بازار را به چنگ آوردند. سهمی بیشتر از هر برند و محصول اروپایی یا فراوری داخلی. به همین علت برایشان سخت و شوکه آور بود به طور ناگهانی همه چیز را تعطیل و از ایران بروند و به تحریم های ایالات متحده و اروپا بر ضد ایران بپیوندند.

از سوی دیگر، همه جانبه تحت فشار قرار داشتند. دولت کره، دولت ایالات متحده و بعضی قوانین تصویب شده در تحریم ها اجازه فعالیت قانونی و گسترده در ایران را نمی داد.

ماجرای برندهای سام و جی پلاس

استراتژی کره ای جالب بود. ابتدا فعالیت های رسمی تبلیغاتی و رسانه ای خود را کاهش دادند. دفاتر نمایندگی خود را کمتر و کمتر کردند. تعدادی از بخش ها را تعطیل و کارمندان آن ها را آزاد کردند تا نشان بدهند در راستای قوانین بین المللی گام برمی دارند و در ایران هیچ فعالیت رسمی ندارند.

سپس، با بعضی برندهای ایرانی، کارخانه های مونتاژ محصولات لوازم خانگی و فراورینمایندگان داخلی وارد مذاکره شدند تا بتوانند هنوز فروش OEM خود را حفظ نمایند. در این سو، بازار داخلی این طور وانمود کرد که سامسونگ و ال جی در ایران باقی خواهند ماند ولی تحت مجوز و برندهای داخلی فراوری می شوند.

بهترین نمونه از این دست برندها می توان به جی پلاس و سام اشاره نمود که فراوریات آزمایشی خود را شروع کردند و حتی چندین مراسم رونمایی، عرضه به بازار و کارهای بازاریابی را انجام دادند.

سید علیرضا موسوی مجد رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران می گوید تا پیش از سرانجام سال، مانیتورها و تلویزیون های برند سام وارد بازار می شوند و 18 ماه گارانتی تعویض و 10 سال خدمات پس از فروش دارند.

این مقام مسئول می گوید کارخانه های فراورینماینده این محصولات همان ابزارآلات و فناوری هایی است که توسط این دو شرکت کره ای وارد بازار ایران شدند و کیفیت محصولات پایین نخواهد آمد.

البته، در خلال صحبت های رئیس هیات مدیره انجمن لوازم صوتی و تصویری ایران و همین طور سید مرتضی میری ، رئیس اتحادیه صنف توزیع نمایندگان لوازم خانگی تهران می توان دریافت که سامسونگ و ال جی از ماه ها پیش فعالیت خود در ایران را متوقف کردند و نه مواد اولیه و نه همکاری های فنی و خدماتی به ایرانی ها می دهند.

برندهای سام و جی پلاس هم با به جامانده پنل های این شرکت ها می خواهند فراوریات خود را ادامه داده و پس از سرانجام یافتن موجودی انبارها، سری جدیدی از مواد اولیه را خریداری و استفاده نمایند.

یک بام و دو هوا

در حقیقت، طبق شنیده ها و همین طور گفت وگوهای سید مرتضی میری با خبرگزاری ها، سامسونگ و ال جی فعالیت های رسمی خود که شامل دادن مواد اولیه به کارخانه های مونتاژ ایرانی بود به همراه بخش های خدماتی، پس از فروش، فنی و بازاریابی را تعطیل کردند ولی محصولات خود را همچنان از مبادی غیر رسمی و قاچاق وارد ایران می نمایند.

برای نمونه، در دی ماه کاربران ایرانی پیامی دریافت کردند مبنی بر اینکه خدمات پولی فروشگاه های نرم افزاری سامسونگ تا اواخر فوریه برای کاربران ایرانی فعال بوده و پس از آن غیرفعال می گردد.

خود شرکت های کره ای هم از گفتن این موضوع ابایی ندارند. مثلا، دفتر سامسونگ ایران در بیانیه روزهای اخیر خود در پی خبر انتشار خروج از ایران می گوید: شرکت سامسونگ همیشه نهایت احترام را برای خانواده طرفداران و مصرف نمایندگان خود در ایران قائل بوده و حضور و ارتباطی قوی با بازار بزرگ ایران داشته است. با وجود تحولات اخیر و مسائل ایجاد شده در جهت تبادلات اقتصادی و کالایی، سامسونگ همچنان متعهد به حفظ دسترسی کاربران و طرفداران خود به جدیدترین محصولات و فناوری های خود است.

دفتر سامسونگ ایران می گوید تعهد خود برای پشتیبانی و ارائه خدمات پس از فروش به محصولات سامسونگ در بازار ایران را بصورت کامل ادامه خواهد داد. و کاربران نباید از این منظر نگرانی برای خرید کالاهای این شرکت داشته باشند.

دفتر شرکت ال جی در ایران هم می گوید: ما همچنان در ایران هستیم و همکاری خود را با گلدیران ادامه می دهیم. محصولات مان نیز در بازار موجود است. برای خیلی از کالاها موجودی یکساله ای داریم، نظیر کولر گازی. خیلی از فروشگاه ها همچنان تابلوی ال جی را دارند و یک سری فروشگاه هم می خواهند با برند جدید جی پلاس همکاری نمایند؛ اما این موضوع دخلی به خروج ال جی از ایران ندارد.

سید مرتضی میری ؛ رئیس اتحادیه صنف توزیع نمایندگان لوازم خانگی تهران به صراحت می گوید مدیران گلدیران تاکید کردند ارتباط آن ها با ال جی نموده قطع شده است. گروه سام هم اعلام نموده است با سامسونگ کره قطع همکاری کردند.

در این میان بعضی شیطنت ها هم مطرح است. مثلا، به بهانه حضور ناو کره ای در خلیج فارس، بعضی ها به دنبال بیرون راندن برندهای کره ای و جایگزین کردن برندهای خودشان هستند.

آینده: بازی موش و گربه

پیش بینی آینده هم ساده است و هم پیچیده، سردرگم و غیرشفاف.

همانند بسیاری از شرکت هایی که در ایران فعالیت داشتند و بعد از تحریم ها از کشور خارج شدند؛ دفاتر سامسونگ و ال جی در ایران پابرجا خواهند بود و طبق گفته خودشان، سعی می نمایند از هر طرقی محصولات خود از جمله گوشی های تلفن همراه، تبلت و تجهیزات همراه و جانبی را وارد بازار ایران نمایند.

چیزی که معین است؛ سامسونگ و ال جی نمی خواهند بازار ایران را از دست بدهند و دست و پا شکسته، با دور زدن تحریم ها یا ارائه خدمات پس از فروش نصف و نیمه، غیر رسمی و روش های دیگر سعی می نمایند هنوز محصولاتشان را در ایران بفروشند.

ارزش برندی این شرکت ها بیشتر از محصولات شان اهمیت دارد و مدیران این شرکت ها به خوبی این موضوع را می دانند. سال ها طول کشیده تا در ذهن مردم ایران برندی مانند سامسونگ و ال جی جا بیفتد و اکنون نمی خواهند با سادگی پاک گردد.

از سوی دیگر، شرکت های سام و جی پلاس سعی می نمایند هرطور شده با بعضی تامین نمایندگان چینی به توافق برسید و مواد اولیه برای فراوری محصولات استراتژیک مانند مانیتور، تلویزیون، یخچال فریزر و غیره را در ایران فراوری و با گارانتی خودشان وارد بازار نمایند.

البته، این پروسه چند ماهی طول خواهد کشید و نباید سریعا انتظار داشته باشیم محصولات این برندها جایگزین محصولات کره ای ها شوند.

آیا محصولات ایرانی سام و جی پلاس همان کیفیت نمونه های خارجی را دارند؟ آیا قیمت این محصولات مشابه نمونه های خارجی است؟ آیا از همان فناوری ساخت و مواد اولیه بهره می برند یا شاهد افت فنی و کیفی آن ها هستیم؟

سوال های بی جوابی که احتمالا تا چند ماه آینده روشن تر می شوند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 812

به "انتها سامسونگ و ال جی رفتند یا هستند؟ آیا باز هم محصولاتشان فراوری داخل می شوند یا اینکه به زودی فقط تحت نام ظاهری آنها، با کیفیت و قیمت غیرجذاب فراوری و عرضه خواهند شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها سامسونگ و ال جی رفتند یا هستند؟ آیا باز هم محصولاتشان فراوری داخل می شوند یا اینکه به زودی فقط تحت نام ظاهری آنها، با کیفیت و قیمت غیرجذاب فراوری و عرضه خواهند شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید