طرح دوگانه اروپا برای تقابل با چین در ایندوپاسیفیک

به گزارش مجله استخدام جدید، اتحادیه اروپا با هدف تقابل با نفوذ چین در منطقه ایندوپاسیفیک طرحی را تصویب کرد.

طرح دوگانه اروپا برای تقابل با چین در ایندوپاسیفیک

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) طرحی را در راستای افزایش نفوذ در منطقه ایندو پاسیفیک در دستور کار قرار داد. این برنامه از امنیت تا بهداشت و در راستای حفظ منافع قاره سبز و تقابل با قدرت فزاینده چین تدوین شده، هرچند مقامات اروپایی اصرار دارند که این راهبرد اقدامی علیه پکن نخواهد بود.

اتحادیه اروپا به رهبری آلمان، فرانسه و هلند برای تحقق این هدف به دنبال افزایش روابط با کشورهایی مانند هند، ژاپن و استرالیا است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه ای با تاکید بر اینکه این طرح ضد چین نیست تاکید نمودند: اتحادیه اروپا باید تمرکز راهبردی، حضور و اقداماتش در منطقه ایندو پاسیفیک را افزایش دهد.

این سند 10 صفحه ای پس از راهبرد ماه سپتامبر منتشر شده که در آن وزرای خارجه در ویدئو کنفرانسی بر کوشش برای همکاری بیشتر با شرکای هم سو در منطقه ایندوپاسیفیک تاکید نموده بودند.

این طرح به معنای افزایش حضور دیپلماتیک در موضوعات منطقه ایندوپاسیفیک و سرمایه گذاری بیشتر در این منطقه و همچنین افزایش حضور امنیتی مانند اعزام کشتی ها به دریای چین جنوبی است.

هرچند اتحادیه اروپا مدعی است که این طرح ضد چین نبوده اما آنچه تعیین است پس از افزایش حضور چین در این منطقه و کوشش آمریکا برای تقابل با این حضور به نظر اروپا نیز میخواهد از متحد قدیمی خود حمایت کند؛ اقدامی که دلیل عمده آن حضور فردی مانند جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکاست. بایدن پس از حضور در کاخ سفید بر کوشش برای احیاء ائتلاف آمریکا با متحدان قدیمی خود تاکید نمود و به نظر توانسته در موضوع کنترل چین نظر مسماعد مقامات اروپایی را جلب کند.

البته این ائتلاف به این معنا نیست که اروپا به طور کامل از چین روی گردانده باشد. موسسه آمار اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) بیان کرد که چین در سال گذشته با پیشی دریافت از آمریکا به بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا تبدیل شد.

چین پس از غلبه بر بحران ناشی از ویروس کرونا پس از سه ماهه دوم توانست در سرانجام 2020 رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

فروش محصولات اروپایی به طور خاص در حوزه های خودرو و کالاهای لوکس افزایش یافت و در طرف مقابل صادرات چین به اروپا در زمینه تجهیزات پزشکی و الکترونیک بسیار پررنگ بود.

آمریکا پس از آن شاهد کاهش رتبه خود بود که چین و اروپا به وسیله تسهیل قرارداد سرمایه گذاری بلند مدت بین خود به دنبال دسترسی بهتر شرکتهای اروپایی به بازار چین هستند.

به گزارش یورواستات حجم تجارت با چین در سال 2020 به 711 میلیارد دلار رسید درحالیکه میزان مبادلات اروپا و آمریکا 673 میلیارد دلار بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1641

به "طرح دوگانه اروپا برای تقابل با چین در ایندوپاسیفیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح دوگانه اروپا برای تقابل با چین در ایندوپاسیفیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید