قرارگاه سازندگی خاتم&zwnjالانبیا تا چه حد شفاف است؟ ، محمد: رونق بازار سرمایه به نفع کشور است

به گزارش مجله استخدام جدید، سردار سعید محمد گفت: تامین مالی از بازار بورس و استفاده از صندوق پروژه برای اجرای پروژه ها و آبادانی کشور روشی نوین در کشور است که می تواند به مردمی سازی اقتصاد و مقابله با تحریم ها کمک کند.

قرارگاه سازندگی خاتم&zwnjالانبیا تا چه حد شفاف است؟ ، محمد: رونق بازار سرمایه به نفع کشور است

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تاسیس این قرارگاه با اشاره به مسائل مالی مردم با توجه به تحریم های ظالمانه آمریکا بیان نمود: امروز فشار تحریم ها بیش از پیش به مردم سختی وارد کرده و باید از ظرفیت های کشور بیشتر استفاده کرد.

محمد ادامه داد: تحریم ها برای قرارگاه خاتم الانبیا به نوعی مفید بوده و توانسته ایم بیش از پیش پروژه های عمرانی و آبادانی در کشور اجرا کنیم.

وی اضافه نمود: ای کاش زمانی که رهبری فرمودند به توانمندی های داخل اعتماد داشته باشید و از ظرفیت ها استفاده کرده و اقتصاد را مقاوم کنید این کار را کرده بودیم نه الان که در اوج تحریم ها هستیم، اما به هر حال اکنون هم بهتر است از ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.

محمد اضافه نمود: بسکمک از مسائلی که مردم از ما انتظار دارند دست ما نیست و ما فقط می توانیم طرح و راهکار ارائه دهیم و البته با دولت و بخش های مختلف مالی دولت همکاری خوبی داریم و اجازه نمی دهیم پروژه های مهم کشور روی زمین بماند.

وی شرح داد: مسئله ای که وجود دارد ضوابط و قوانینی است که مثل قفل به کار ها گره داده است و اگر قانون زدایی و بازنگری با توجه به شرایط جنگ مالی برای حرکت بهتر در دستور کار قرار بگیرد بسکمک از مسائل زودتر حل خواهد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اضافه نمود: خیلی از بخش های دولت هم به صورت جزیره ای خوب کار می کنند، اما بهتر است با یک هماهنگی جامع و استفاده از روش های نوین این کار ها هدفمند و با اولویت انجام گردد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اضافه نمود: مشکل اصلی اجرای پروژه ها در کشور به ویژه برای قرارگاه مسئله تامین مالی است که سعی کرده ایم از منابع مختلف این گره را باز کنیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه حدود 42 هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد، اضافه نمود: قرارگاه برای اینکه پروژه ها روی زمین نماند و یا اینکه پروژه های دولتی نیمه کاره به اتمام برسد و تکمیل گردد منابع مالی مختلف از جمله بودجه دولت، اوراق تسویه خزانه و تهاتر مطالبات با اوراق بدهی دولت و همچنین اخذ تسهیلات از شبکه بانکی، تامین مالی از بازار سرمایه و فروش اموال و دارایی ها منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه ها را تامین نماید.

محمد ادامه داد: در سال 1400 حدود 3500 میلیارد تومان از پروژه های عمرانی قرارگاه خاتم الانبیا از محل بودجه کشور تامین می گردد و حدود 7000 میلیارد تومان هم پروژه های دولتی در دست اجرا خواهد بود.

سردار محمد اضافه نمود: در شرایطی که بازار سرمایه با ریزش روبرو بود ما توانستیم با فروش اوراق منفعت ظرف 16 دقیقه 200 میلیارد تومان برای پروژه آزادراهی منابع از مردم کسب کنیم؛ بنابراین بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوبی دارد که باید برای منفعت کشور و مردم به خوبی از آن استفاده کرد.

وی شرح داد: قرارگاه پروژه محور است و سود آنچنانی از اجرای پروژه ها نصیب خود قرارگاه نمی گردد این سود نهایتا دو درصد است که همان هم هزینه محرومیت زدایی در نقاط محروم کشور می گردد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قرارگاه تا چه میزان شفاف است، گفت: بعضی ها می گویند که قرارگاه شفاف نیست، اما واقعیت این است که قرارگاه خاتم الانبیا یکی از سالم ترین و شفاف ترین مجموعه های مالی کشور است.

وی اضافه نمود: زمانی که کل منابع ورودی قرارگاه از خزانه دولت می گردد و توسط وزارت اقتصاد بازرسی می گردد و همچنین براساس ضوابط دولتی هزینه می گردد بنابراین قرارگاه از شفافیت کامل در هزینه کرد خود واقع شده است.

سردار محمد اضافه نمود: علاوه بر این در موسسات پروژه ها و شرکت های ما نیروی حسابرسی از طرف وزارت اقتصاد برای هزینه کرد مستقر است همچنین علاوه بر نظارت های سپاه و دولت از طرف دیوان محاسبات نیز کنترل می گردد و ماهانه گزارش می دهیم همچنین سازمان حسابرسی هم نسبت به کنترل های مالی در قرارگاه اقدام می کند و سالانه گزارش حسابرسی به نهاد های نظارتی و مجموعه های مالیاتی ارسال می گردد.

وی شرح داد: البته به دلیل تحریم ها و مسائل امنیتی از دولت خواستیم تا اطلاعات مالی شرکت ها به نوعی محافظت گردد به همین دلیل دولت شعبه مالیاتی ویژه قرارگاه ایجاد کرد بنابراین ریال به ریالی که هزینه می کنیم در برابر چند دستگاه پاسخگو هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم الانبیا 10 طرح پتروپالایشگاه پیشنهاد کرده است، گفت: دلیل اینکه در خوراک پتروپالایشگاه ها محدودیت وجود دارد و باید اولویت بندی گردد منتظریم تا پاسخ دولت و وزارت نفت را در طرح های پیشنهادی دریافت کنیم، اما در حال حاضر پروژه پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس در محدوده پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مرحله احداث و اجرا واقع شده است و همچنین پتروپالابشگاه آناهیتا در مرحله طراحی قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: احداث پتروپالایشگاه ها برای کشور ارزش اضافه نموده دارد و نیاز است تا پروژه های منفعت زایی مثل ستاره خلیج فارس و پارس جنوبی که امروز عمده برق و بنزین و گاز مصرفی مردم را تامین می کند راه اندازی گردد.

محمد در رابطه با پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس گفت: احداث پتروپالایشگاه 120 هزار بشکه ای در محدوده پالایشگاه ستاره خلیج فارس 450 میلیون یورو هزینه دارد در حالی که همین پروژه در جای دیگری که نیاز به منابع آب و برق و گاز جدا داشته باشد هزینه دو برابری در پی خواهد داشت بنابراین مهر خلیج فارس از هر نظر توجیه مالی دارد.

سردار محمد در پاسخ به سوال خبرنگار مالی خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا قرارگاه از ظرفیت تامین مالی به روش صندوق پروژه در بازار سرمایه استفاده نکرده است؟ گفت: ابزار صندوق پروژه یک ابزار نوین و بسیار کاربردی در بسکمک از کشور های پیشرفته است و ما نیز باید از این ابزار به نحو احسن استفاده کنیم، اما مسئله ای که وجود دارد این است که یک صندوق پروژه نیاز به سازوکاری دارد که مردم به آن اعتماد کنند و از طرفی فرابورس درخواست ضمانت نامه به میزان خود پروژه را دارد که این برای ما گره ایجاد کرده است. تامین مالی از بازار بورس و استفاده از صندوق پروژه برای اجرای پروژه ها و آبادانی کشور روشی نوین در کشور است که می تواند به مردمی سازی اقتصاد و مقابله با تحریم ها کمک کند.

وی شرح داد: قرارگاه به میزان چهار و نیم میلیارد دلار و همچنین 1100 میلیارد تومان پروژه های دقیق و سودده طراحی کرده است که برای سرمایه گذاران و مردم نیز جذابیت خواهد داشت، اما ارائه چنین تضامینی به فرابورس عملا ممکن نیست بنابراین در حال رایزنی هستیم تا این مشکل به شیوه کشور های پیشرفته مرتفع گردد در این کشور ها شرکت های مجری اعتبارسنجی می شوند و براساس آن اعتبار صندوق پروژه را تعریف کرده و از مردم برای سرمایه گذاری بهره می گیرند اگر این امکان در کشور ما نیز فراهم گردد قرارگاه می تواند به عنوان یک مجموعه معتبر و مورد اعتماد مردم مدیریت پروژه ها را در اختیار داشته و به خوبی از سرمایه گذاری مردم بهره برداری کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار مالی خبرنگاران مبنی بر اینکه تا چه میزان از ظرفیت شرکت های داخلی برای اجرای پروژه ها استفاده می گردد، گفت: سال گذشته در نمایشگاه رونق تولید که راه اندازی کردیم پیروز شدیم 35 درصد از اقلام و تجهیزات مورد نیاز خود را در همان نمایشگاه داخلی سازی کنیم.

وی اضافه نمود: افزایش عمق نفوذ داخلی سازی آن هم نه در کلیات بلکه در جزئیات برای ما بسیار حائز اهمیت است و همان طور که می دانید 70 درصد ستاره خلیج فارس و پارس جنوبی کاملا و با جزئیات داخلی سازی شده است؛ بنابراین اعتماد به شرکت های داخلی در اولویت تمام پروژه های ما واقع شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 دی 1399 بروزرسانی: 26 دی 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1419

به "قرارگاه سازندگی خاتم&zwnjالانبیا تا چه حد شفاف است؟ ، محمد: رونق بازار سرمایه به نفع کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارگاه سازندگی خاتم&zwnjالانبیا تا چه حد شفاف است؟ ، محمد: رونق بازار سرمایه به نفع کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید