معرفی 15 نوع شکر و نحوه استفاده از آن ها

به گزارش مجله استخدام جدید، شکر ماده خوراکی شیرین کننده و پرکاربردی است و بسیاری از افراد فقط شکر سفید را می شناسند، اما نوعی شکر وجود دارد که شاید تا بحال اسمش را هم نشنیده باشید.

معرفی 15 نوع شکر و نحوه استفاده از آن ها

شکر ماده ای خوراکی با طعم شیرین است که در صنعت داروسازی و مصارف خانگی و غذایی به کار می رود. بسیاری از ما تنها شکر سفید را که از چغندر قند یا نیشکر به دست می آید، می شناسیم و در تهیه کیک، انواع دسر و.. از آن استفاده می کنیم.

اما بهتر است بدانید شکر در انواع مختلف با کاربرد های متفاوتی وجود دارد. در این بخش به معرفی 15 نوع شکر و نحوه استفاده از آن ها می پردازیم.

شکر سفید از چغندر قند یا نیشکر به دست می آید که هر دو به طور طبیعی دارای نوعی قند به نام ساکارز هستند. در فرآیند های تصفیه تخصصی، ساکارز را استخراج و آن را می جوشانند و در سانتریفیوژ می چرخانند تا کریستال های شکر خالص را از بقیه مایع شربتی جدا نمایند. آن کریستال های شکر خالص تبدیل به شکر دانه بندی می گردد و آنچه که باقی می ماند بیشتر ملاس است.

ممکن است فکر کنید شکر قهوه ای نوع تصفیه نشده شکر سفید است اما، در واقع اصلا اینطور نیست. ملاس هایی که هنگام استخراج کریستال های ساکارز از شربت نیشکر برای فراوری شکر سفید باقی می ماند دوباره به شکر سفید اضافه می گردد تا در مرحله ای دیگر شکر قهوه ای درست گردد.

ملاس به شکر قهوه ای رنگ تیره تر و طعم غنی تر و پیچیده تری نسبت به شکر سفید می دهد به همین علت است که شکر سفید و قهوه ای را نمی توان همواره به جای هم استفاده کرد به خصوص در هنگام پخت.

شکر خام در واقع خام نیست اما، کمتر از شکر سفید یا قهوه ای فرآوری شده است. شکر خام به جای گذراندن چندین دور کریستالیزاسیون و سانتریفیوژ کردن مانند شکر تصفیه شده، فقط از یک مرحله می گذرد و این منجر به بلور های قند می گردد که لایه نازکی از ملاس اصلی خود را حفظ می نمایند.

در حالی که یک تصور اشتباه رایج وجود دارد، شکر خام بهتر از شکر تصفیه شده است، همان میزان کالری دارند و مواد مغذی اضافی آن حداقل است البته، این به معنای مفید بودن نیست - شکر خام طعمی منحصر به فرد دارد و می تواند برای جایگزینی شکر تصفیه شده در بسیاری از دستور العمل ها استفاده گردد.

شکر طلایی را می توان درست مانند شکر سفید و به میزان مساوی استفاده کرد، زیرا نسخه دیگری از شکر خام است. شکر طلایی برای یاری به نانوایان درست شده اما، اکنون با جایگزینی کمتر پردازش شده است. در حالی که شکر سفید هفت مرحله برای پردازش احتیاج دارد و شکر طلایی فقط سه مرحله طول می کشد.

شکر نارگیل که گاهی به آن شکر نخل نارگیل نیز می گویند، کمی شبیه شکر خام است شهد جمع آوری شده از گل های درخت نخل نارگیل را تا زمانی که آب آن تبخیر گردد، می جوشانند و چیزی که برای شما باقی می ماند کریستال های شکر نارگیل است.

از آنجایی که شکر نارگیل از گل ها و نه خود نارگیل به دست می آید در واقع طعم نارگیل را ندارد. در عوض، طعم کاراملی شیرین دارد شکر نارگیل را به عنوان جایگزین شکر سفید توصیه می نمایند، زیرا به سرعت حل می گردد و می توان از آن به نسبت یک به یک استفاده کرد مانند شکر خام، شکر نارگیل اغلب به عنوان جایگزین سالم تری برای شکر تصفیه شده در نظر گرفته می گردد، زیرا کمتر فرآوری شده و حاوی مواد مغذی اضافی است.

شکر نخل اغلب با شکر نارگیل اشتباه گرفته می گردد اما، در حالی که شکر نارگیل با شهد گل های درخت خرما درست، شکر خرما با استفاده از شیره تنه درخت خرما در فرآیندی ساخته می گردد.

ساخت شکرخرما می تواند زمان بر باشد و بنابراین فراوری آن گران است و این بدیهی است که طعم آن را کمی تغییر می دهد، بنابراین اگر شکر خرما عنصر اصلی در دستور پختی است که درست می کنید، برچسب آن را آنالیز کنید تا ببینید آیا شکر خرما است یا ترکیبی از این دو. اگر در پی یک جایگزین برای شکر خرما هستید شکر نارگیل احتمالا برترین گزینه برایتان باشد.

شکر کاستر از نظر بافت بین شکر سفید و پودر قند قرار می گیرد و کاملا پودری نیست اما، کریستال های شکر آن بسیار ریز هستند. شکر کاستر برای محصولاتی مانند مرنگ و کیک ایده آل است، زیرا به سرعت حل و به طور یکپارچه در خمیر ها ترکیب می گردد.

اگر شکر کاستر ندارید معمولاً می توانید شکر سفید معمولی را جایگزین کنید فقط بدانید که محصول نهایی ممکن است کمی لطیف تر گردد.

شکرمربا همانطور که از نامش پیداست به طور خاص برای تهیه مربا و ژله ساخته می گردد. شکر مربا در واقع ترکیبی از شکر دانه بندی شده سفید، اسید سیتریک و پکتین است که همه مواد ضروری برای تهیه مربا و ژله هستند.

پکتین نوعی کربوهیدرات است که به طور طبیعی در میوه ها یافت می گردد، زیرا وقتی حرارت می بیند حل می گردد و پیوند های جدیدی تشکیل می دهد که مربا را سفت می نماید و آن را به یک ژل سفت و خوشمزه تبدیل می نماید.

پودرقند یک شکر دانه ریز است که برای تزئین محصولات پخته شده مانند کلوچه و کیک استفاده می گردد و در میزان های مختلف کریستالی و رنگ های روشن و رنگارنگ موجود است. پودر قند از کریستال های ساکارز فوق العاده خالص تقریباً به میزان دانه شن تشکیل شده است و این باعث می گردد که آن ها کمی بزرگتر از شکر ریز استاندارد و معمولی شما باشند.

شکر سنگی در کشور چین محبوب است و به صورت سنگ های نامنظم، طلایی رنگ و متبلور به قطر حدود یک اینچ فروخته می گردد.

شکر سنگی بسته به میزان ملاس موجود در آن می تواند سفید یا قهوه ای باشد. علیرغم رنگ طلایی آن، هیچ یک از طعم های کاراملی که در شکر خام، قهوه ای، نارگیل و ... قابل توجه است را ندارد.

صرف نظر از نحوه استفاده از آن، ابتدا باید آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. می توانید شکر سنگی را در آب حل تا یک شربت ساده درست کنید فقط بدانید که ممکن است مدتی طول بکشد تا کاملا حل گردد.

پانلا، یک شکر تصفیه نشده است و در قالب ریخته تا سفت و سپس به صورت مخروط و... فروخته می گردد. از آنجایی که پانلا تصفیه نشده است حاوی تمام ملاس اصلی در نیشکر است.

معمولاً می توانید پانلا را در غذاساز خرد کنید و برای چند ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا نرم و راحت تر خرد شوند، تکه های آن را در صورت احتیاج رنده یا قبل از افزودن به دستور غذا، تکه ها را روی اجاق ذوب کنید. پانلا را در دستور العمل هایی همراه با دارچین، پرتقال، بادیان و وانیل توصیه می نمایند.

شکر زرد مانند پانلا نیز یک قند تصفیه نشده است. این شکرعمدتا از نیشکر در آسیا و آفریقا تهیه می گردد و در طیفی از رنگ ها، از طلایی روشن تا قهوه ای تیره وجود دارد و بر اساس رنگ آن درجه بندی می گردد. سایه های روشن تر از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و بیش از 70٪ ساکارز دارند.

منبع: ایسکانیوز

منبع: فرادید
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2135

به "معرفی 15 نوع شکر و نحوه استفاده از آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 15 نوع شکر و نحوه استفاده از آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید