هشت روش آسان و مفید برای پاکسازی بدن

به گزارش مجله استخدام جدید، فصل بهار، برترین زمان برای پاکسازی بدن است. در این زمان، بدن مان پر از انرژی است و راحت تر از هر زمان دیگر می توانیم آن را سم زدایی و پاک کنیم.

هشت روش آسان و مفید برای پاکسازی بدن

هنگام بهار می توانید در کنار تازه شدن روح و روان تان، بدن تان را هم از هر نوع سم و آلودگی پاک کنید. البته سم زدایی کاری موقتی نیست و همواره باید بدن تان را با روش های مناسب پاک کنید. با سم زدایی بدن، یکسری از مسائل زیر رفع می گردد:

نفخ، تهوع، سوء هاضمه، یبوست، اسپاسم های روده، سرماخوردگی های گاه وبیگاه، آنفلوآنزا، خستگی، سلولیت، لک صورت، چشم های پف آلود، احتقان، آبریزش بینی، مسائل کلیوی

روش های پاکسازی و سم زدایی بدن

بدن روش پیچیده ای برای حذف مواد سمی دارد و برای این کار از کبد، کلیه ها، دستگاه هاضمه، پوست و ریه ها استفاده می نماید. درواقع وقتی این اندام ها در شرایط سالمی قرار داشته باشند، می توانند مواد ناسالم و سمی را از بدن خارج نمایند. اما هنگام بیماری بعضی از این اندام ها، بدن توانایی سم زدایی خود را از دست می دهد. برای اینکه بتوانید سیستم سم زدایی بدن را بهبود بخشید، روش های زیر را در نظر بگیرید:

1. پرهیز از نوشیدنی های الکلی

سوخت وسازِ 90درصد از الکل موجود در نوشیدنی های الکلی به عهده کبد است. آنزیم های فعال در کبد، الکل را به نوعی ماده شیمیایی سرطان زا به نام استالدئید تبدیل می نمایند. سپس کبد، این ماده را سمی تشخیص داده و آن را به ماده ای بی ضرر به نام استات تبدیل نموده و در نهایت از بدن خارج می نمایند.

مصرف نوشیدنی های الکلی، موجب تجمع بیش از حد چربی، التهاب و زخم در کبد می گردد و در نتیجه صدمه شدیدی به عملکرد کبد زده می گردد. در این شرایط، کبد نمی تواند وظایف ضروری خود از جمله، فیلتر مواد زائد و سموم مختلف از بدن را انجام دهد و سم زدایی به درستی انجام نمی گردد. بنابراین برای مراقبت از کبد، به نوشیدنی های الکلی لب نزنید.

2. خواب کافی

خواب کافی و باکیفیت شبانه، سلامت بدن و سیستم سم زدایی را حفظ می نماید. خواب کافی موجب بازسازی مغز و بهبود انرژی آن می گردد و در عین حال به پاکسازی بدن از سموم مختلف یاری می نماید.

یکی از مواد زایدی که در طول روز و هنگام بیداری در بدن جمع می گردد، پروتئین بتا-آمیلوئید است. این پروتئین در ابتلای فرد به بیماری آلزایمر نقش دارد. وقتی خواب شبانه فرد کافی نیست، بدن فرصت پاکسازی را پیدا نمی نماید و این نوع پروتئین مسموم در مغز جا خوش نموده و تجمع بیش از حد آن، به مغز و عملکرد آن صدمه می زند. به طور میانه باید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید.

اگر شب ها زود به خواب نمی روید، با کمی تغییر در سبک زندگی مانند، اتخاذ برنامه ای منظم برای خواب، کاهش نور آبی قبل از خواب و ورزش می توانید کیفیت خواب شبانه تان را افزایش دهید.

3. نوشیدن آب کافی

آب، دمای بدن را تنظیم، حرکات مفاصل را نرم و به هضم و جذب غذا یاری می نماید. درضمن این مایع حیاتی در حذف سموم بدن و مواد زاید بسیار موثرست.

سلول های بدن برای داشتن عملکرد بهینه و مطلوب و بعلاوه تجزیه مواد مغذی و فراوری انرژی برای بدن، باید دایما خود را تغییر داده و ترمیم نمایند. در این فرآیندهاست که مواد زائد بدن به شکل اوره و دی اکسیدکربن از بدن دفع می شوند. اما اگر این مواد از بدن خارج نشوند، در خون جمع شده و سلامت تان را تهدید می نمایند.

آب، این مواد زائد را به صورت ادرار، تنفس و تعریق از بدن خارج می نماید. بنابراین پرآب نگهداشتن بدن، برای سم زدایی مفید است.

به طور کلی زنان و مردان در روز باید به ترتیب 2 و 3 لیتر آب بنوشند. البته این میزان بسته به نوع رژیم غذایی، محیط زندگی و سطح فعالیت کم وزیاد می گردد.

4. کاهش مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده

مصرف بالای شکر و غذاهای فرآوری شده منجر به چاقی و دیگر بیماری های مزمن، مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت می گردد. این بیماری ها به اندام های مختلف بدن، از جمله کبد و کلیه که در سم زدایی نقش مهمی دارند، صدمه می زنند و از توانایی آنها در سم زدایی طبیعی بدن می کاهند. مثلا، مصرف بالای نوشیدنی های شیرین شده با شکر موجب کبد چرب شده و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

سیستم سم زدایی بدن را می توانید با مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده سلامت نگهدارید. به جای غذاهای حاضری، انتخاب های سالم تری چون میوه و سبزیجات داشته باشید.

5. مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها از سلول های بدن تان در برابر صدمات ناشی از مولکول های رادیکال های آزاد محافظت می نمایند. از طرفی الکل، تنباکو، رزیم غذایی ناسالم و قرار گرفتن در معرض آلوده نماینده های زیست محیطی، موجب فراوری رادیکال های آزاد اضافی می گردد. این مولکول ها به طیف وسیعی از سلول ها صدمه می زنند و نقش مهمی در ایجاد بیماری های زوال عقل، بیماری های قلبی، کبدی، آسم و انواع سرطان های خاص دارند.

مصرف رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان از ایجاد رادیکال های آزاد و دیگر سموم در بدن پیشگیری می نماید. از آنتی اکسیدان ها باید به ویتامین های A، C، E، سلنیم، لیکوپن و لوتئین اشاره نمود که بیشتر این آنتی اکسیدان ها با مصرف انواع توت ها، میوه ها، آجیل ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه ها و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای سبز به بدن تان می رسد.

6. مصرف غذاهای سرشار از پری بیوتیک

سلامت روده برای حفظ سلامت سیستم سم زدایی بدن لازم است. سلول های روده ای به سیستم سم زدایی و دفع سموم مجهز هستند و از روده ها در برابر سموم مضر مانند مواد شیمیایی محافظت می نمایند. سلامت روده با نوعی فیبر به نام پری بیوتیک تامین می گردد و این فیبر، باکتری های مفید روده به نام پروبیوتیک ها را تقویت می نماید.

مصرف داروهای آنتی بیوتیک، بهداشت ضعیف دندان و رژیم غذایی بی کیفیت، تعادل باکتریایی روده را بهم می ریزد که در نتیجه آن، سیستم ایمنی بدن و عملکرد سم زدایی آن ضعیف می گردد و بدن در خطر بیماری ها و التهاب ها قرار می گیرد.

مصرف غذاهای سرشار از پری بیوتیک، سیستم ایمنی و عملکرد سم زدایی بدن را در شرایط مناسبی قرار می دهد. از پری بیوتیک ها می توان به گوجه فرنگی، کنگر، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جوی دوسر اشاره نمود.

7. کاهش مصرف نمک

نمک زیاد، آب را بیش از حد لزوم در بدن نگه می دارد. علاوه بر آن، اگر آب به مقدار کافی مصرف نکنید، بدن هورمون های ضدادرار ترشح می نماید و جلوی ادرار را می گیرد و در نتیجه سم زدایی بدن مختل می گردد. بنابراین باید از نمک به صورت متعادل مصرف کرد.

8. ورزش و فعالیت های فیزیکی

هنگام درمان عفونت یا جراحت ها، بدن ملتهب می گردد و این التهاب لازم است. اما وقتی بدن به التهاب بیش از حد مبتلا می گردد، تمام سیستم های ایمنی بدن از جمله، سیستم سم زدایی دچار اختلال می شوند. ورزش منظم از ابتلا به بیماری های مختلف و بعلاوه التهاب می کاهد و فرد را سلامت نگه می دارد.

از طرفی غدد لنفاوی بدن، تمام سموم را جمع آوری نموده و با تعریق آنها را دفع می نماید. ورزش در دفع سریع تر این سموم موثرست.

حداقل هفته ای 150 تا 300 دقیقه با شدت میانه یا 75 تا 150 دقیقه با شدت بالا ورزش کنید.

منبع:خبرآنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2282

به "هشت روش آسان و مفید برای پاکسازی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشت روش آسان و مفید برای پاکسازی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید