کشف جمجمۀ دندان خنجری 13 هزار ساله در آمریکا

به گزارش مجله استخدام جدید، جمجمۀ تقریبا کامل یک گربه دندان خنجری در شرایط نسبتاً عالی در جنوب غربی آیووا کشف شده است.

کشف جمجمۀ دندان خنجری 13 هزار ساله در آمریکا

خبرنگاران | این نمونۀ باورنکردنی و کم نظیر نه تنها ما را از سبک زندگی این جانور منقرض شده آگاه می نماید، بلکه نخستین مدرکی است که نشان می دهد این درنده ماقبل تاریخ زمانی در این بخش مرکزی از آمریکای شمالی ساکن بوده است. این جمجمه بی نظیر در شهرستان پیج استان آیووا در فاصله کمی از رودخانه نیشنابوتنا شرقی کشف شد. تحلیل رادیوکربن نشان داد این گربه دندان خنجری بین 13460 تا 13605 سال پیش از جهان رفته است؛ بنابراین با توجه به اینکه زمان انقراض این نوع جانور به همین محدوده زمانی برمی گردد، می توان گفت که این گربه یکی از آخرین بازمانده های نوع خودش بوده است.

به گزارش خبرنگاران ؛ مَتیو هیل، دانشیار باستانشناسی استان آیووا در بیانیه ای گفته است: این جمجمه یافته بسیار مهمی است. شواهد این موجود پراکنده است و معمولاً به یک دندان یا استخوان تک محدود می گردد. اما این جمجمه از رودخانه نیشنابوتنا شرقی در شرایط تقریباً عالی واقع شده است.

گربه دندان خنجری چند نوع معدود دارد. این نوع متعلق به گونه اسمایلودون است که وزنی حدود 300 کیلوگرم دارند؛ وزنی مشابه ببر سیبری. حدود 70 مورد بقایای دندان خنجری در سراسر آمریکا پیدا شده است، به طور خاص در رنچو لا بریا در لس آنجلس که کلکسیونی از این بقایا یافت شد. با این حال، این نخستین باری است که در آیووا چنین بقایایی یافت می گردد.

هیل می افزاید: ما فکر میکنیم جنوبی شرقی آیووا در این دوره زمینی با بیشه های پراکنده بوده که ورودی های پوشیده از چمن داشتند؛ چیزی شبیه کانادای مرکزی امروزی. این گربه هم در کنار حیوانات منقرض شدۀ دیگری مانند گرگ وحشت، خرس کوتاه چهره، گراز بدبوی دماغ دراز، گراز بدبوی سرپهن، موس پرشاخ، گاو مشک و بزرگ دد می زیسته و شاید هم تعدادی گاومیش کوهان دار و ماموت.

محققان بر این باورند که این جمجمه متعلق به یک نر جوان است که هنگام مرگ 2 یا 3 سال بیشتر سن نداشته است. این تخمین بر اساس شرایط دندان دائمی و فواصل میان صفحات استخوانی جمجمه است که نشان می دهد هنوز در حال رشد بودند. این گربه اگرچه هنوز جوان بوده بیش از 250 کیلوگرم وزن داشته است.

محققان می گویند این موجود به احتمال زیاد تنبل های غول پیکر زمینی را را شکار می نموده که در عصر یخ در آیووا زندگی می کردند. در واقع، محققان گمان می نمایند این موجود شاید حین پایین آوردن یکی از آن موجودات بزرگ الجثه مرده باشد. مسلم نیست، اما دندان شکسته این دندان خنجری نشان میدهد که شاید از صدمه ناخوشایندی رنج می برده که در نهایت موجب مرگ او شده است.

تیم تحقیقاتی امیدوار است برای دستیابی به ایده روشنی از رژیم غذایی این موجود، یک تحلیل جغرافیایی-شیمیایی انجام دهد. این تحلیل در به تصویر کشیدن نمای روشنی از شبکه های غذایی عصر یخ میان چاقودندان ها، تنبل های غول پیکر، گوزن شمالی و خرس های کوتاه چهره یاری میکند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 2273

به "کشف جمجمۀ دندان خنجری 13 هزار ساله در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف جمجمۀ دندان خنجری 13 هزار ساله در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید