خبرنگاران نگاه غرب به شرق؛ رایزنی اروپایی ها با چین برای تقویت روابط

به گزارش مجله استخدام جدید، تهران- خبرنگاران- رهبران اتحادیه اروپا با وجود تنش ها بر سر اعتراضات هنگ کنگ، امروز (دوشنبه) با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در خصوص تجارت و سرمایه گذاری مشترک گفت وگو می نمایند؛ مذاکراتی مهم که حاکی از چرخش در نگاه نگاه اروپایی ها از ابرقدرت رو به زوال غرب به سمت قدرت برتر مالی شرق است.

خبرنگاران نگاه غرب به شرق؛ رایزنی اروپایی ها با چین برای تقویت روابط

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، رئیس جمهوری چین، شارل میشل و اورسولا فون در لاین روسای شورا و کمیسیون اروپا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک کنفرانس ویدیویی به آنالیز زمینه های گسترش مناسبات تجاری بین پکن و بروکسل می پردازند. این نشست مجازی جایگزینی اجلاسی است که قرار بود با حضور 27 رهبر اتحادیه اروپا و چین برگزار گردد که به دلیل همه گیری کرونا لغو شد.

چین می گوید سال جاری می توان به یک توافق که هفت سال در حال پیگیری است، رسید اما مقامات اتحادیه اروپا هشدار می دهند که همچنان موانعی وجود دارد. در این رابطه یک مقام اتحادیه اروپا به شبکه فرانس 24 گفت: حتی اگر یک هدف سیاسی برای تسریع در مذاکرات و به نتیجه رساندن آنها تا خاتمه سال وجود داشته باشد ، ما این امر را فقط در صورتی می پذیریم که ارزش آن را داشته باشد.

با این حال بروکسل می گوید از زمان نشست ویدیویی مشابه در ماه ژوئن (خرداد) پیشرفت چشمگیری در مذاکرات حاصل شده و مقامات امیدوارند که تا خاتمه سال به نقشه راه این توافق، دست یابند. آنها همچنین از پکن می خواهند دسترسی شرکت های اروپایی به بازار داخلی خود را بهبود بخشد.

برونو لو مایر وزیر دارایی فرانسه در گفت وگو با هفته نامه آلمانی ولت آم زونتاگ تاکید می نماید که اتحادیه اروپا باید منافع خود را تعیین کند و مستحکم و مستقل از چین و ایالات متحده باشد. در این راستا بروکسل می خواهد احترام به مالکیت معنوی را تقویت کند و به تعهدات خود در زمینه انتقال فناوری و کاهش یارانه شرکت های دولتی چین خاتمه دهد.

مذاکرات اروپایی ها و چین در بحبوحه تنش های تجاری و سیاسی بین پکن و واشنگتن انجام می گیرد. هر چند انتظار نمی رود که پیشرفت عظیمی در مذاکرات دوشنبه رخ دهد ، اما طرف اروپایی امیدوار است که شی جین پینگ را متقاعد کند تا انگیزه سیاسی تازه ای به مذاکرات ببخشد و به مذاکره نمایندگان خود فرصت بیشتری برای مصالحه بدهد.

در این میان روابط بین چین و ایالات متحده رو به وخامت است و هر دو طرف در اختلافات تجاری و اتهام افکنی بر سر منشا بیماری همه گیر ویروس کرونا به سر می برند. واشنگتن و پکن همچنین در ماه جولای (تیر ماه) هنگامی که دو دولت کنسولگری طرف مقابل را در هوستون و چنگدو بستند، روابط دیپماتیک خود را محدود کردند.

در چنین شرایطی هر دو طرف کوشش نموده اند تا اتحادیه اروپا را به سوی خود جلب نمایند. سفر اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به بروکسل نیز در این راستا بود که طی آن جوسپ بورل رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا از مذاکراتی برای ایجاد یک جبهه مشترک فرا آتلانتیکی علیه چین سخن گفت. اما گویا در این ابتکار واشنگتن پیشرفت کمی حاصل شده است. به طور کلی بروکسل یک راه میانه را ترجیح داده و با پکن هم به عنوان یک شریک بالقوه و هم رقیب سیستمی رفتار می نماید.

به گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا بروکسل بر سر منافع و ارزشهای خود قاطعانه ایستاده و نیز می خواهد با چین همکاری کند. بر این اساس اتحادیه اروپا به فشارهای خود به چین برای لغو قانون جنجالی هنگ کنگ، اقدامی که غرب به عنوان حمله به آزادی های مدنی از آن یاد می نماید، ادامه می دهد. پس از اجلاس پیشین، فون در لاین هشدار داده بود که پافشاری بر اجرای این قانون، عواقب بسیار منفی برای پکن خواهد داشت.

نگرانی های اروپا در خصوص مسائل حقوق بشری چین نیز به قوت خود باقی است. وزیر امور خارجه آلمان در سفر اوایل این ماه وانگ یی وزیر امور خارجه چین به برلین ، خواستار تماس چین با هنگ کنگ و تغییر رفتار پکن با اقلیت اویغور شد.

این در حالی است که اتحادیه اروپا در خصوص چگونگی برخورد با چین چندان متحد نیست ، به طوری که بعضی از کشورهای عضو خواستار موضع سختگیرانه تری در خصوص حقوق و محیط زیست می شوند و بعضی دیگر خواستار تقویت تجارت هستند.

اتحادیه اروپا از ژانویه 2014 در حال مذاکره درباره توافق سرمایه گذاری با چین است که هدف آن بهبود دسترسی شرکت های اروپایی به بازار چین است و همچنین پیش شرط اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات در خصوص توافق تجارت آزاد است.

چین اخیرا ابراز خوش بینی نموده است که در برابر افزایش تنش با ایالات متحده ، توافق نامه ای با اتحادیه اروپا منعقد کند. با این حال اتاق بازرگانی اروپا در پکن چندان مطمئن نیست که یک معامله واقعاً جامع برای جلب رضایت شرکت های اتحادیه اروپا انجام گردد، چرا که هنوز یک شکاف بسیار عظیم وجود دارد. چینی ها برای موفقیت در توافق نامه هنوز باید جهش عظیمی داشته باشند.

به گفته یورگ ووتکه رئیس اتاق بازرگانی اروپا، پنجره زمان توافق با چین نیز در حال بسته شدن است و سال جاری باید این توافق حاصل گردد. ووتکه این واقعیت را مطرح می نماید که پکن نه تنها در ایالات متحده آمریکا ، بلکه در کشورهای اتحادیه اروپا نیز به دلیل نقض حقوق بشر در حال مقابله با مخالفت های سیاسی بیشتری است و این امر توافق را سخت تر می نماید.

سال گذشته روزانه کالاهایی به ارزش میانگین 1.5 میلیارد یورو بین دو طرف معامله می شد. برای اتحادیه اروپا چین اکنون دومین شریک تجاری مهم پس از ایالات متحده است و از آن سو برای چین اتحادیه اروپا حتی می تواند مهمترین شریک تجاری باشد. ماشین آلات ، خودرو، هواپیما و مواد شیمیایی عمدتا از اتحادیه اروپا به چین صادر می گردد، همچنین بسیاری از ماشین آلات، کالاهای مصرفی و صنعتی ، پوشاک و کفش از چین به اروپا صادر می گردد.

چنان که پیداست اروپا نمی خواهد فرصت همکاری و نزدیکی به چین را در دورانی که آمریکا به دنبال تنبیه همپیمانانش به دلیل نافرمانی است، از دست بدهد. به ویژه آلمان که یکی از طرف های تجاری اصلی چین در قاره سبز به شمار می رود، بیش از دیگران از این بهبود مناسبات استقبال می نماید. هفته گذشته وزیر امور خارجه آلمان از ملاقات با وانگ یی به عنوان فرصتی برای مصاحبه در خصوص تعدادی از موضوعات مهم از جمله مقابله جهانی با ویروس کرونا، راهبرد های احیای تجارت دوجانبه، حاکمیت قانون و حقوق بشر یاد کرد.

بسیاری از ناظران پیش بینی می نمایند، در جنگ سرد جدیدی که به راه افتاده، از دیدگاه چین و آمریکا بسیار مهم است که اروپایی ها چه موضعی می گیرند و جانب کدام طرف را می گیرند. در حالی که واشنگتن می خواهد آنها را به سمت خودش بکشاند، جلوگیری از شکل گیری یک جبهه متحد در غرب برای پکن موفقیتی عظیم خواهد بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1260

به "خبرنگاران نگاه غرب به شرق؛ رایزنی اروپایی ها با چین برای تقویت روابط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگاه غرب به شرق؛ رایزنی اروپایی ها با چین برای تقویت روابط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید