سیستم بانکداری کانادا چگونه است؟

به گزارش مجله استخدام جدید، کانادا یکی از کشورهایی است که سیستم بانکی پایدار و کارآمدی دارد. این کشور با دسته بندی بانک های مختلف به سه برنامه رسیده که این برنامه ها به سیستم اقتصادی کانادا نظم بخشیده است.

سیستم بانکداری کانادا چگونه است؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزا کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای کانادا، ویزای مالتی 5 ساله کانادا با دعوتنامه معتبر دریافت کنید.

سیستم بانکی کانادا به دلیل کارآمدی و اثربخشی ای که دارد شهرتی دنیای یافته است. بعضی از بانک های مهم بین المللی دنیا اکنون در این کشور شعبه دارند. سیستم اقتصادی کانادا بسیار عالی عمل می نماید که این امر به وسیله سیاست های منطقی دولت و کوشش های موسسات خصوصی میسر شده است.

سیستم بانکداری برجسته کانادا

سیستم بانکی کانادا اغلب مورد توجه و تشویق جامعه بین الملل قرار می گیرد. یکی از موسسات اقتصادی مستقل کانادا برای 6 سال متوالی دقیق ترین سیستم بانکی دنیا از سال 2007 تا 2013 شناخته شده است.

به نقل از payment system review گزارش می دهد که بانک های کانادایی همواره در رتبه بندی بانک های دنیای جزو برجسته ترین ها بوده است. بانک کانادایی آربی سی (RBC) در فهرست مجله گلوبال فاینانس در رتبه دهم امن ترین بانک های دنیا گنجانده شده است. بانک تورنتو دومینیون (Toronto Dominion) در رتبه پانزدهم این لیست واقع شده است.

کانادا با 18 هزار دستگاه خودپرداز در سراسر کشور بعد از ماکائو دومین کشوری است که بیشترین تعداد دستگاه خودپرداز در دنیا را دارد. حدود 220 هزار و 600 دستگاه خودپرداز به ازای هر 100 هزار نفر در کانادا تعبیه شده. این اقدام سهولت و امنیت بیشتری برای مشتریان بانک به ارمغان آورده است.

باراک اوباما در دیداری که از کانادا داشت اذعان کرد که مدیریت سیستم اقتصادی کانادا احتمالاً بهتر از آمریکا عمل می نماید. سیستم بانکی کانادا از طرف فایننشال تایمز و روزنامه گاردین رشک برانگیزترین سیستم بانکی برای دنیا نام گرفته است.

کانادا طی بحران اقتصادی سال های 2007 و 2008 مثل دیگر کشورها ضربه سختی نخورد. در نتیجه چهار بانک کانادا در میان 10 بانک عظیم آمریکای شاقتصادی جای گرفت. Moodys Investors Service فقط به هفت بانک دنیا نشان برتر (AAA) را داده که 2 بانک از این هفت بانک، کانادایی است.

ساختار بانکداری کانادا

کانادا مجموعاً 88 بانک و پنج هزار و 907 شعبه در سراسر کشور دارد که این تعداد به 2 دسته عمده تقسیم می گردد. پنج بانک دولتی وجود دارد که عبارت اند از: بانک مونترآل، اسکوشیا بانک (Scotiabank)، سی آی بی سی (CIBC)، رویال بانک کانادا (RBC) و تورنتو دومینیون (Toronto Dominion).

این بانک های کانادایی بنگاه های اقتصادی چندملیتی هستند که سهم زیادی در کانادا دارند. این شرکت ها به جای آنکه مثل بانک های آمریکا ساختار شرکت های هولدینگ را داشته باشند، همه از یک شرکت مادر هستند. دومین گروه از بانک های کانادا بانک هایی هستند که در مقیاس کوچک تری قرار گرفته اند؛ بانک هایی چون الترنا (Alterna)، دوئو (Duo)، لارنشین (Laurentian)، تنجرین (Tangerine) و ورسا (Versa) از این دسته اند. بانک ان بی سی نیز در این طبقه بندی جای می گیرد، در حالی که معمولاً جزو 6 بانک عظیم کانادا محسوب می گردد.

دسته بندی بانک ها

شرکت های درجه دوم در سیستم بانکی کانادا مشتمل بر بانک های داخلی و بانک های زیرمجموعه خارجی است. شعب بانک های خارجی نیز در این کشور فعالیت می نمایند که معمولاً سپرده های بیش از 150 هزار دلار را می پذیرند.

32 بانک در صنعت بانکی کانادا وجود دارد. این بانک ها طبق قوانین کانادا بانک های برنامه یک (schedule I) تلقی می شوند. بانک های تایر (Tire)، هیون تری (Haventree)، موتوس (Motus) و تورنتو دومینیون از این دسته اند.

برنامه 2 (schedule II) زیرمجموعه های بانک های خارجی هستند که تعداد آنها 24 بانک است. بانک های چین (Bank of China)، سیتی بانک کانادا (Citibank) و جِی پی مورگان در این طبقه بندی می گنجند.

برنامه سه (schedule III) شعب بانک های خارجی هستند که تعداد آنها 28 عدد است. بانک های بارکلیز بانک پی ال سی (Barclays Bank PLC)، دویچ بانک اِی جی (Deutsche Bank AG) و میزوهو (Mizuho) در این برنامه قرار می گیرند.

شماره مسیریابی (Routing number)

کدهای بانکی مورد استفاده در صنعت بانکداری به نام شماره های مسیریابی (Routing number) شناخته می شوند. این رقم معمولاً از هشت یا 9 رقم تشکیل شده که امکان شناسایی بانک و مکان آن را به وسیله حساب بانکی آسان می نماید.

این شماره ها وقتی در اسناد اقتصادی استفاده شوند مشمول هشت رقم و یک خط فاصله هستند. خط فاصله بعد از رقم پنجم قرار می گیرد و هنگامی که از این شماره ها برای انتقال وجوه الکترونیکی استفاده گردد 9 رقم بدون خط فاصله مورد استفاده قرار می گیرد.

صاحبان بخش های بانکی

بانک های برنامه یک در ابتدا سهام عام داشتند. 25 درصد از سهام به مجموع سرمایه گذاران خارجی و تنها 10 درصد به یک سرمایه گذار تعلق می گرفت. فعالیت های برنامه دوم محدودتر از بقیه برنامه هاست.

این قانون در سال 2001 تغییر کرد و سه دسته طبقه بندی ایجاد شد. بانک های عظیم که بیش از پنج میلیارد دارایی دارند ملزم به حفظ مالکیت گسترده هستند. حداکثر 20 درصد از سهام رأی (Voting) و 30 درصد از سهام غیر رأی (non-voting) مجازند که در دست مالکان خصوصی باقی بمانند.

بانک های متوسط بین یک تا پنج میلیارد دلار دارایی دارند. این بانک ها سرمایه گذاران کمتری دارند، اما 35 درصد از سهام آنان می بایست متعلق به عام باشد.

بانک ها در کانادا اجازه دارند که مالکیت دیگر بانک ها را داشته باشند؛ برای مثال عظیم ترین سهام بانک مونترآل متعلق به سی آی بی سی (CIBC World Markets)، رویال بانک (Royal Bank of Canada)، اسکوشیا (Scotiabank)، تی دی (TD Bank) و تی دی اسِت (TD Asset Management) است.

از میان 20 بانک عظیم کانادا هشت بانک شرکت هستند. بانک ها مشاغل عظیمی هستند و به همین دلیل خریدن سهام در بانک ها و بنگاه های اقتصادی بسیار رایج است.

این کشور با سیستم بانک مرکزی موفقی که دارد رونق اقتصادی خوبی پیدا نموده است. چنین سیستم های بانکی پایدار باعث جذب گردشگران خارجی و کسب شهرت در دنیا می گردد. سیستم بانکی کانادا آینده ای درخشان دارد و ممکن است در آینده شبیه سوئیس گردد.

منبع: خبر فوری
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1025

به "سیستم بانکداری کانادا چگونه است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سیستم بانکداری کانادا چگونه است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم بانکداری کانادا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید