نانوفناوری استحکام بافت های استخوانی را افزایش می دهد

به گزارش مجله استخدام جدید، نانوفناوری با یاری قابلیت هایی که به مواد می بخشد، در حوزه پزشکی کاربردهای گسترده ای یافته و بافت های سخت بدن مانند دندان و استخوان را مستحکم می نماید.

نانوفناوری استحکام بافت های استخوانی را افزایش می دهد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از چالش های حوزه پزشکی، ارائه راه حل درمانی مناسب شنمایندگی و استحکام اندک اندام های سخت بدن انسان از جمله دندان یا استخوان است. آسیب های ایجاد شده در اثر شکستگی یا پوکی استخوان، چالشی عظیم برای بیماران است که تا پیش از ورود فناوری نانو به این عرصه، راه کارهایی چون استفاده از بافت های کاشتنی یا مواد جایگزین استفاده می شد.

اما این روش ها با وجود مزیت ها و یاری رسانی که به بیمار داشتند، چندان بی عارضه و آسیب نبوده و ناسازگاری با بدن، برخوردار نبودن از انعطاف و کارایی کافی از مهم ترین مشکلاتشان بود.

ریزذره ها و استحکام بافت ها

یکی از راه کارهای نوآورانه ای که در سال های اخیر به یاری بیماران درگیر با عراضه های استخوانی آمده استفاده از سیمان های استخوانی است.

در حالی که کاربرد سیمان استخوانی به بیش از نیم قرن پیش بازمی گردد، استفاده از نانوفناوری در این محصول رایج شده است و فضای خالی درون استخوان ها و پروتز ها نقشی مهم در کارایی و استحکام بافت استخوانی ایفا می نماید. این محصول با استفاده از خواص نانوپلیمرها، به اسم شروعگر و یک مایع تثبیت نماینده که با یکدیگر مخلوط شده استحکام می یابند، ساخته می گردد.

از این ماده می توان برای افزایش استحکام و ایمنی استخوان، بیماران نخاعی و درمان شکستگی های ناشی از پوکی استخوان استفاده کرد. بسیاری از کشورها در حال حاضر این محصول را توسعه داده اند و نیمی از درمان های استخوانی و دندانی با پروتزهای پرنماینده انجام می گردد.

فناوری نانو در این محصول به تازگی وارد شده است و در کنار تعدادی معدودی از شرکت های آمریکایی و اروپایی که این محصول را فراوری می نمایند، توسعه طرح ها و محصولات با بومی سازی فناوری آن در کشورمان به وسیله شرکت های دانش بنیان نانویی شروع شده است.

حمایت طرح های فناورانه

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری رویدادهای چالشی و رقابتی برای ارائه طرح های فناورانه به وسیله ستادها، زمینه را برای توسعه فراوریات دانش بنیان ایران ساخت به ویژه در حوزه نانوفناوری فراهم نموده است؛ ساخت مواد سیمانی و بافت های استخوانی با یاری فناوری نانو، یکی از همین زمینه ها به تعداد می رود و ستاد توسعه فناوری نانو، حمایت از ایده پردازان فعال در این حوزه را محور قرار داده است.

شرکت های دانش بنیان و ایده پردازان فعال در حوزه نانومواد استخوانی، به وسیله ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می شوند تا فراوریات این حوزه توسعه پیدا کند. بر همین اساس تا کنون بیش از 20 ارائه فناورانه در قالب محصول، طرح پژوهشی و نمونه اولیه دریافت شده است.

طرح های مفهومی دریافتی به وسیله کرگروهی تخصصی مورد آنالیز و ارزیابی قرار می گیرند و پس از خاتمه مدت زمان مشخص شده، ایده ها و طرح های برگزیده برای فراوری محصول اولیه مورد حمایت قرار می گیرند. ساخت نمونه اولیه پس از انتخاب طرح در مدت زمان 3 ماه صورت می گیرد. علاقمندان می توانند طرح های نوآورانه خود تا خاتمه مردادماه امسال و بر اساس محورها و الگوهای ارائه شده به ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری ارائه نمایند

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1787

به "نانوفناوری استحکام بافت های استخوانی را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوفناوری استحکام بافت های استخوانی را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید