هشدار شیوع کرونا در افغانستان

به گزارش مجله استخدام جدید، تعدادی از مقامات و رسانه های غربی با هشدار شیوع ویروس کرونا در افغانستان هشدار دادند در صورت همه گیری کرونا در این کشور که از کمبود مراکز بهداشتی و درمانی رنج می برد، تعداد جان باختگان براثر این ویروس از جنگ بیشتر خواهد شد.

هشدار شیوع کرونا در افغانستان

اسکات میلر فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان با تاکید بر آتش بس فوری در افغانستان گفت که اگر جنگ در افغانستان متوقف نشود، ویروس کرونا و ادامه جنگ نتیجه خطرناکی برجا خواهد گذاشت.

وی روز گذشته(سه شنبه)در کابل اظهار داشت کرونا به تنهایی کشورهای پیشرفته جهان را به زانو درآورده،در حالی که در افغانستان افزون بر شیوع این ویروس، جنگ هم ادامه دارد.

تلویزیون پی بی اس نیز در گزارشی اظهار داشت احتمال بحران شیوع ویروس کرونا در افغانستان جدی است، زیرا آنها مراکز بهداشتی دولتی و مراکز زیر اداره طالبان را بررسی کرده و هیچ تجهیزاتی در این مراکز وجود ندارد.

این منبع با توجه به نبود ابزار، تجهیزات و زیرساخت ها هشدار داده است که سیستم بهداشتی افغانستان قابل اعتبار نیست و ویروس کرونا بحران جدی در این کشور به وجود خواهد آورد.

این شبکه افزوده است که مردم در مناطق زیر اداره طالبان حتی آگاهی لازم در مورد ویروس کرونا را ندارند.

این تلویزیون تأکید کرده است که افغانستان نیاز به همکاری و اقدامات جدی جامعه جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا دارد.

مجله فارن پالیسی هم در گزارشی تهدید کرونا را مرگبارتر از ترویسم و طالبان برای مردم افغانستان دانسته و براساس الگوی پیش بینی شده گفته است که امکان مبتلا شدن 25 میلیون نفر به این بیماری وجود دارد که می تواند 110 هزار فوتی داشته باشد.

در این گزارش آمده است که اگر این پیش بینی درست باشد، شمار قربانیان کووید19 بیشتر از جنگ افغانستان خواهد بود؛ جنگی که طی 18 سال جان یکصدهزار غیرنظامی را گرفته است.

فارن پالیسی نوشته است که در کنار تهدید ویروس کرونا افغانستان در آستانه از دست دادن حمایت مالی و نظامی آمریکا نیز قرار گرفته است.

وزارت بهداشت افغانستان هم طی روزهای گذشته بارها از مردم این کشور بویژه در شهرهای بزرگ خواسته است که در منازل خود بمانند و در غیر آن منتظر فاجعه باشند.

از حدود دو ماه پیش که نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در هرات افغانستان ثبت شد تا به امروز 6هزارو 600 آزمایش اجرا شده است که از این تعداد یکهزارو 92 مورد مثبت بوده است.

براساس آمار وزارت بهداشت افغانستان ،ویروس کرونا در افغانستان تا به امروز به مرحله اوج بیماری نرسیده و به دلیل کمبود ابزارهای تشخیصی از جمله کیت بسکمک از بیماران ناقل ویروس شناسایی نشده اند.

در کنار آن چالش بزرگ دیگر برای دولت افغانستان فقر است که براساس آمار وزارت اقتصاد این کشور 70 درصد مردم این کشور زیرخط فقر زندگی می کنند و این خانواده ها با خانه نشینی درآمد اندک خود را نیز از دست داده اند.

هرچند دولت افغانستان حدود 20 روز پیش برنامه ای کمک غذایی را اعلام و گفت که 70 هزار تن گندم را بین مردم نیازمند توزیع می کند اما میزان ان درحدی نیست که بتواند نیازهای آنان را تامین کند.

اکنون رئیس جمهوری افغانستان تصمیم گرفته است خانواده های که بصورت واقعی با خطر گرسنگی روبرو اند، را شناسایی و نسبت توزیع غذای آماده و نان اقدام کند.

به گفته کارشناسان توزیع کمک های نقدی و مواد غذایی در کشوری که فساد مال و اداری افزایش بالایی دارد کار آسانی نیست .

براساس گزارش های منتشر شده فساد گسترده ای در بخش خرید و توزیع تجهیزات بهداشتی و درمانی اجرا شده است .

فساد گسترده ،جنگ ،حملات تروریستی و شیوع کرونا باعث شده که کارشناسان نسبت به وقوع فاجعه انسانی در افغانستان هشدار بدهند.،ایسنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 999

به "هشدار شیوع کرونا در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار شیوع کرونا در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید