وارد صندوق های بورسی شوید

به گزارش مجله استخدام جدید، با توجه به نوسان شاخص ها در بازار اوراق بهادار، افرادی که در بورس سرمایه گذاری کردند یا قصد رفتن به بورس را داشتند، این روزها نمی دانند که کار درست چیست؛ اینکه در بورس بمانند یا اصلاً وارد بورس نشوند. با توجه به شرایط به وجود آمده به ملت عزیز ایران توصیه می کنم، اگر منابع مالی دارید که آزاد است یعنی سرمایه تان به شکل مسکن، خودرو، ارز و طلا نیست؛ این منابع را در بورس سرمایه گذاری کنید. بهترین بازاری که طی سال های متمادی بازدهی مثبت داشته بورس است؛ البته بورس با افت و خیز همراه است و احتمال دارد که برخی از سهام ها ریزش پیدا کند، ولی نگاه به بورس باید یکساله باشد و نگاه منتفع شدن مقطعی یک ماه و دو ماه به هیچ عنوان درست و منطقی نیست. اگر شما وارد بورس شوید و خرید سهام انجام دهید و هفته دیگر که سهم اوج گرفت خارج شوید، اشتباه کردید. نگاه به بورس باید بلندمدت باشد. در این میان ذکر یک نکته ضروری است، افرادی که در زمره تازه واردهای بازار اوراق بهادار هستند، نباید خودشان به صورت مستقل وارد بورس شوند چرا که بیشتر افراد آگاهی نسبت به بورس و سازوکار آن ندارند.

وارد صندوق های بورسی شوید

بدین جهت تازه واردهای بورس باید از افراد با تجربه و نهادهایی که در قالب کارگزاری فعالیت می کنند، کمک بگیرند. آنها با وکالت به کارگزاری ها می توانند خرید و فروش سهام را پیگیری کنند در چنین شرایطی ریسک سرمایه گذاری در بورس کاهش پیدا می کند. اگر افرادی هستند که نمی خواهند افت و خیز بورس را تجربه کنند، توصیه می کنم به سمت صندوق های بورسی بفرایند. دو نوع صندوق بورسی وجود دارد؛ یک صندوق با بازدهی متغیر و دیگری صندوق با بازدهی ثابت است. آنهایی که نگران افت شاخص ها در بازار سرمایه هستند، در صندوق های بورسی با بازدهی ثابت سرمایه گذاری کنند. مطمئناً این فرایند به نفع خود فرد، ملت ایران و حتی شرکت های بازار سرمایه است که مهم ترین شرکت های کشور به حساب می آیند.

بردن پول به سمت سکه، ارز، مسکن و هر بخش دیگر(به غیر از بورس) شاید برای خود فرد نفع و سود داشته باشد اما برای جامعه ضرر دارد چرا که حرکت به این سمت سبب افزایش هزینه های مردم، افزایش نرخ تورم و حتی گرانی کالاها می شود. هر زمان سرمایه های سرگردان به این سمت رفته است، بازارها آسیب شدیدی دیدند. بنابراین و با توجه به تجربیات به دست آمده از سال های گذشته، توصیه می کنم اگر مردم منابع مالی آزاد دارند که در قالب مسکن و خودروی مصرفی نیست، پول خود را به بورس ببرند. در این میان از افرادی که در بورس هستند هم می خواهم که از بورس خارج نشوند و سهامدار باقی بمانند.

این شعر مصداق این روزهای افرادی است که می خواهند وارد بورس شوند،

بی پیر مرو تو در خرابات/ هرچند سکندر زمانی افرادی که وارد بورس می شوند، بدون راهنما وارد بازار سرمایه نشوند. بازار سرمایه بسیار پیچیده است؛ زمانی که عده ای در صف فروش قرار می گیرند، عده ای دیگر در پیروی از آنها در صف فروش قرار می گیرند و همین امر باعث افت شاخص ها می شود. افت شاخص ها که شاهد آن هستیم به خاطر شرکت های بورسی نیست؛ یعنی در واقعیت، اتفاق ناگواری در شرکت های بورسی رخ نداده است.

اتفاق هایی که به آن اشاره شد به خاطر این است که یکسری از افراد تبحر و آگاهی از بورس ندارند، چه بسا با افزایش اطلاعات و آموزش این گروه ها، تصمیم ها احساسی نشود. صف های فروش و خرید بدون پشتوانه علمی مسائل متعددی را برای سهامداران ایجاد می کند. مطمئناً دولت می تواند از طریق شرکت های حقوقی بازار را متعادل و از ریزش ها جلوگیری کند؛ منتهی باید اقدام بهنگام صورت گیرد و اگر با تأخیر باشد جواب مناسب به دست نمی آید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1238

به "وارد صندوق های بورسی شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وارد صندوق های بورسی شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید