کلم کولارد و فواید آن

به گزارش مجله استخدام جدید، کولارد سبز (به انگلیسی: Collard greens) نوعی کلم است که برگ هایش به رنگ سبز است.این گیاه دارای برگ های خوراکی است و هم به عنوان یک گیاه زینتی استفاده می گردد.

کلم کولارد و فواید آن
کولارد نیز مانند گل کلم و کلم بروکلی از بازماندگان کلم های وحشی است.مصرف کردن این گیاه به عنوان خوراکی از زمان های ماقببل تاریخ در آسیای صغیر سرچشمه گرفت و به وسیله گروهی از سلت ها در حدود 600 سال قبل از میلاد به اروپا توسعه یافت.. کاشت کولارد از زمان های روم باستان رواج داشت.اولین معرفی کولارد سبز به ایالات متحده به اواخر قرن 17 بر می گردد و آن را به عنوان یک ماده جدایی ناپذیر در غذاهای سنتی جنوب آمریکا استفاده می نمایند.

در ادامه این مطلب به معرفی بعضی از خواص کولارد می پردازیم با ما همراه باشید.

تقویت نماینده رشد مو استکولارد سبز سرشار از ویتامین E، فیبر و آهن است که به رشد مو یاری می نمایند. یک فنجان کولارد سبز حاوی 10% پروتئین است که قدرت ساقه مو را افزایش داده و احتمال آسیب را کاهش می دهد. بنابراین، باعث رشد سریع مو می گردد.

پوست سر را سالم نگه می داردویتامین A سلامتی پوست را حفظ نموده و از ایجاد شوره سر جلوگیری می نماید. کولارد سبز، منبعی سرشار از ویتامین A است.

از ریزش مو جلوگیری می نمایدمعمول ترین علت ریزش مو، کمبود آهن است. هر فنجان کولارد سبز حاوی 12% آهن است که احتیاج روزانه به آهن را تامین نموده و از ریزش مو جلوگیری می نماید.

ضد پیری استویتامین A به کاهش چین و چروک معروف است. کولارد سبز، سرشار از ویتامین A است و بنابراین چین و چروک را کاهش داده و مانند یک عامل ضد پیری عمل می نماید.

لکه ها را کاهش می دهددرصد بالای ویتامین C موجود در کولارد سبز، لکه های سیاه و قهوه ای زشت را کاهش می دهد. بعلاوه، پوست را سفت و درخشان می نماید. ویتامین C موجود در کولارد سبز، به درمان آفتاب سوختگی نیز یاری می نماید.

پوست را مرطوب می نمایدمصرف سالم ویتامین E برای حفظ انعطاف پذیری، آبرسانی و مرطوب کردن پوست مهم است. کولارد سبز، سرشار از ویتامین E است که پوستی درخشان را به شما هدیه می دهد. این ویتامین، توانایی پوست در مبارزه با اشعه ماوراء بنفش را نیز تقویت می نماید.

استخوان ها را تقویت می نمایدکمبود ویتامین K باعث ضعیف شدن استخوان و شکستن آن می گردد. مصرف کافی ویتامین K برای حفظ سلامت و قدرت استخوان ها ضروری است. ویتامین K به جذب پروتئین و کلسیم نیز یاری نموده و دفع آن از بدن را محدود می نماید. یک فنجان کولارد سبز پخته، 770 میکروگرم ویتامین K دارد که بالاتر از 100% تجویز روزانه است.

با سرطان مبارزه می نمایداز 1980، مصرف سبزیجات سبزرنگ با کم شدن خطر ابتلا به سرطان مرتبط شده است. این سبزیجات سبزرنگ حاوی گلوکوزینولات است که ترکیبات حاوی سولفور هستند و از سرطان در سطوح مختلف آن، پیشگیری می نمایند. کولارد سبز میزان زیادی کلروفیل دارد که تاثیرات مضر غذاهای گریل شده را از بین می برد. به همین علت است که غذاهای گریل شده باید در کنار سبزیجات سبزرنگ مانند کولارد سبز میل شوند.

دیابت را درمان می نمایدکولارد سبز حاوی فیبر است که مسئول حفظ گلوکز در بدن است. این سبزیجات، آنتی اکسیدان آلفا لیپوئیک نیز دارد که سطح گلوکز در بدن را پایین می آورد، حساسیت به انسولین را بالا برده و از استرس اکسیداتیو ناشی از تغییرات در بدن فرد دیابتی نیز جلوگیری می نماید.

گوارش را تقویت می نمایدمیزان بالای فیبر و آب موجود در کولارد سبز، دستگاه گوارش را تقویت می نماید. بعلاوه، یبوست را درمان نموده و سلامت لوله گوارش را حفظ می نماید. استفاده منظم از کولارد سبز می تواند به تقویت گوارش به شما یاری کند.

خلق و خو و خواب را بهبود می بخشدکولین به خواب خوب، حافظه، یادگیری و حرکات ماهیچه یاری نموده و فولات با یاری به فراوری هورمون حس خوب در بدن، افسردگی را درمان می نماید. کولارد سبز، سرشار از کولین است و 44% فولات دارد، بنابراین به داشتن خواب خوب و مسرور بودن یاری می نماید.

وزن شما را کنترل می نمایدکولارد سبز خام، کالری بسیار پایینی دارد. هر 100 گرم از آن فقط 30 کالری دارد و سرشار از فیبر رژیمی است. این برترین رژیم برای کنترل وزن است.

از یبوست جلوگیری می نمایدآب کولارد سبز خام، به علت داشتن فیبر رژیمی می تواند به جلوگیری از یبوست یاری کند. این سبزیجات به روده یاری می نماید تا غذا را به راحتی هضم نموده و باعث تسهیل دفع می گردد.

کلسترول LDL را کنترل می نمایدکولارد سبز خام هیچ کلسترولی ندارد و حاوی فیبر رژیمی حل شدنی و حل نشدنی است. این ویژگی به کنترل کلسترول LDL و پایین آمدن کلی کلسترول یاری می نماید.

از مخاط روده محافظت می نمایدآب کولارد سبز خام می تواند به علت داشتن روی از مخاط روده محافظت کند. به سرعت بهبود مخاط در هنگام اسهال نیز یاری می نماید.

فشار خون طبیعی را حفظ می نمایدآب کولارد سبز خام حاوی ماده معدنی پتاسیم است و سدیم کمی دارد. این برای حفظ فشار طبیعی خون مفید است.

از بیماری قلبی جلوگیری می نمایدتوانایی آب کولارد سبز خام در کاهش کلسترول می تواند از بیماری قلبی جلوگیری کند. به علاوه، پتاسیم آن به تنظیم انقباض طبیعی قلب یاری می نماید.

در ادامه با بعضی از سالم ترین سبزیجات برگدار بیشتر آشنا می شویم.2

ارزش غذایی کولارد سبزبرگ های کولارد به واقع یک فوق ستاره در دنیای سبزیجات محسوب می گردد. برای درک بهتر این موضوع شاید ذکر این نکته کافی باشد که یک وعده از برگ های کولارد بیشتر از یک لیوان شیر کلسیم دارد! بعلاوه کولارد از چندین ویژگی ضد سرطانی برخوردار است و یکی از برترین سبزیجات برگدار برای کاهش کلسترول محسوب می گردد. کولارد سرشار از ویتامین های K، C، و A است.

کولارد سبز در تمام طول سال کشت می گردد اما کشت این گیاه در ماه های سرد سال باعث خوشمزه تر و مغذی تر شدن آن می گردد. برای برترین شدن طعم کولارد ، برگ های آن را قبل از اینکه به حداکثر میزان خود برسند آنها را از ساقه جدا می نمایند. ضخیم تر شد برگ ها در عطر و طعم تاثیر نمی گذارد. کولارد تازه را می تواند برای تا 10 روز نگهداری کرد ولی به صورت منجمد یا در دمای بالای (1 ° C) و در رطوبت بالا (95٪). در یخچال و فریزر خانگی باشد، برگ های تازه کلم را می توان برای حدود سه روز نگهداری کرد.3

پی نوشت:

1.www.delgarm.com

2.www.sepandjam.ir

3.www.fardinkesht.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: estekhdamjadid.ir شناسه مطلب: 1914

به "کلم کولارد و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلم کولارد و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید